علت استارت نخوردن ماشین چیست

استارت نخوردن ماشین از مشکلاتی بوده که ممکن است شما هم درگیر آن شده باشید. این مشکل ممکن است به شکل های مختلف برایتان پیش بیاید که هر کدام علت خود را داشته و باید بررسی شوند : مثلا احتمال دارد برق پشت آمپر بیاید ولی خودرو استارت نخورد یا صدای تقه مانند یا قیژ مانندی به گوشتان برسد .

اگر می خواهید با دلایل متعدد استارت نخوردن خودرو آشنا شوید حتما تا انتهای مقاله ی علت استارت نخوردن ماشین از بهفر یدک ، همراه ما باشید.

 علت های اصلی استارت نخوردن ماشین

خرابی یا خالی بودن باتری ماشین رایج ترین علت استارت نخوردن ماشین

خرابی باتری از علت های استارت نخوردن خودرو

یکی از رایج ترین علت های استارت نخوردن ماشین که باید اول از همه به سراغ چک کردن آن بروید ، باتری ماشین است.

برای اطمینان از اینکه آیا مشکل از باتری است یا خیر چند راه وجود دارد:

  •        نشنیدن صدای چرخش موتور هنگام استارت زدن
  •        روشن نشدن چراغ های صفحه ی کیلومتر در هنگام استارت زدن خودرو
  •        روشن شدن چراغ باتری روی صفحه کیلومتر
  •        برطرف شدن مشکل استارت نخوردن اتومبیل با هل دادن و یا باتری به باتری کردن

اگر علائم بالا را مشاهده کردید یعنی باتری ماشین شما خراب و یا خالی شده است . برای تست باتری هم کافی است با تستر آمپر استارت ماشینتان را چک کنید.

 

نکته مهم : در صورتی که سوئیچ را می چرخانید و ماشینتان استارت نمی خورد و صفحه کیلومتر روشن نمی شود ، ابتدا فیوز ، سوئیچ و مغزی را چک کنید و در صورتی که مشکل از این موارد نباشد پس باید به سراغ باتری ماشینتان بروید.

 

خرابی دینام از دلایل استارت نخوردن خودرو

دینام خودرو با دریافت انرژی مکانیکی و تبدیل آن به انرژی الکتریکی وظیفه ی تامین برق باتری و شارژ نموندن آن را برعهده دارد.

نکته : اگر خودرویتان در حالت گرم بودن استارت نمی خورد و می خواهید تست کنید که دلیل خرابی باتری است یا دینام ، کافی است اتومبیلتان را هل بدهید و صبر کنید ماشین در حالت درجا گرم شود . اگر ماشینتان مشکلی نداشت و روشن ماند بنابراین باتری ماشینتان خراب بوده و باید تعویض شود.

اما اگر ماشینتان در حالت درجا خاموش شد بنابراین مشکل از دینام خودرویتان است.

 

خرابی سوئیچ ماشین دومین دلیل استارت نخوردن ماشین

خرابی سوئیچ از علت های استارت نخوردن خودرو

سوئیچ وظیفه ی انتقال نیروی برق از باتری به اجزای داخلی خودرو را برعهده دارد که در صورت خرابی آن اتومبیل شما استارت نمی خورد.

در این شرایط می توانید از سوئیچ زاپاس استفاده کنید.

 

خرابی استارت اتومبیل

استارت ماشین که وظیفه ی استارت خودرو را برعهده دارد و کاملا مشخص است که اگر اتومبیل استارت نخورد یکی از قطعاتی که باید به آن شک داشته باشید استارت ماشین می باشد.

اگر استارت خودرویتان خراب است حتما به یک مکانیک ماهر و متخصص جهت برطرف کردن ایراد مراجعه نمایید.

نکته ی مهم : توجه کنید که اگر اتومبیل شما در حالتی که روشن و گرم است و استارت نمی خورد دلیل آن از خرابی استارت است که این مشکل بخاطر استارت زدن های طولانی و بد استارت زدن رخ می دهد.

 

گرفتگی فیلتر هوا

یکی از مهم ترین قطعات مصرفی خودرو که گرفتگی آن می تواند سبب استارت نخوردن ماشین شود ، فیلتر هوا است . اما گرفتگی فیلتر هوا چگونه سبب استارت نخوردن خودرو می گردد.

فیلتر هوا در اتومبیل ، مانع ورود گردو غبار و آلودگی ها به درون اتومبیل می شودکه گرفتگی آن سبب می شود تا هوا درون اتومبیل جریان پیدا نکرده و در نتیجه اتومبیل شما استارت نخورد.

بنابراین حواستان به فیلتر هوا اتومبیلتان باشد و هر 5 هزار کیلومتر آن را تعویض نمایید.

 

خرابی شمع های خودرو

شمع های خودرو از مهم ترین قطعات خودرو بوده که نقش اساسی در روشن شدن اتومبیل شما دارد. در واقع شمع ها با جرقه زنی مخلوط سوخت و هوا درون سیلندر خودرو ، سبب استارت خوردن و روشن شدن اتومبیل شما می گردد.

بنابراین در صورت استارت نخوردن خودرو یکی از قطعاتی که نیاز است تا چک کنید شمع های ماشین می باشید.

دقت داشته باشید که شمع ها جز قطعات مصرفی خودرو بوده که نیاز است تا به موقع تعویض گردند.

در هنگام خرید شمع خودرو حتما به مارک و کیفیت آن توجه داشته باشید.

شمع ngk  ,  شمع bosche  و شمع eyqueme از بهترین مارک های شمع خودرو می باشند که می توانید از فروشگاه بهفر یدک تهیه فرمایید.

 

تمام شدن طول عمر تسمه تایم

یکی دیگر از دلایل استارت نخوردن ماشین ، خرابی و تمام شدن طول عمر تسمه تایم است. تسمه تایم یک قطعه ی لاستیکی بوده که وظیفه ی آن چرخاندن میل لنگ و میل بادامک در زمان مناسب می باشد و اگر تسمه تایم خودرو خراب گردد موتور کار نکرده و اتومبیلتان استارت نمی خورد.

پس حتما حواستان به زمان تعویض تسمه تایم باشد.   

 

خرابی رله پمپ بنزین

رله پمپ بنزین قطعه ی کوچکی بوده که معمولا درون جعبه فیوز خودرو قرار گرفته است که وظیفه ی آن کنترل برق ورودی به قطعات مختلف سیستم سوخت رسانی خودرو است.

در صورت خرابی رله پمپ بنزین ، پمپ بنزین نمی تواند سوخت را از باک به سمت محفظه ی احتراق موتور ارسال کند که در نتیجه ماشین استارت نمی خورد.

 

گرفتگی فیلتر سوخت

فیلتر های سوخت که نقش مهمی در سیستم سوخت رسانی ایفا می کنند ، در صورت گرفتگی و مسدودشدنشان می توانند سبب استارت نخوردن اتومبیل شوند.

انتقال سوخت سالم از باک خودرو به سمت انژکتور های سوخت از وظایف فیلتر سوخت بوده که در صورت گرفتگی این فیلتر ، عملکرد آن دچار مشکل شده و بر عملکرد سایر قطعات خودرو تاثیر گذاشته که از جمله ی آن می توان به استارت نخودرن خودرو اشاره کرد.

 

قفل بودن فرمان اتومبیل

گیر کردن فرمان در حالت قفل از دیگر دلایل استارت نخوردن خودرو بوده که در این حالت باید سوئیچ خودرو را باز نگه داشته و فرمان را به سمت راست بچرخانید تا قفل فرمان باز شود.

اگر سوئیچ خودرویتان فرسوده شده و نمی تواند با زبانه های قفل درگیر شود حتما از سوئیچ یدکی استفاده کنید.

 

اطمینان پیدا کنید که بنزین ماشینتان تمام نشده باشد

تمام شدن بنزین از علت های استارت نخوردن ماشین

آخرین موردی که می خواهیم در بررسی دلایل استارت نخوردن خودرو بررسی کنیم ، تمام شدن سوخت اتومبیلتان است. خب خیلی طبیعیه که اگه ماشینت بنزین نداشته باشه استارت نمی خوره و حرکت نمی کنه و این مورد انقدر ساده بوده که احتمالا شما نسبت بهش بی توجه باشید.

پس در زمانی که خودرویتان استارت نمی خورد اول از همه مطمئن باشید که خودرویتان بنزین داشته و سپس به سراغ چک کردن تک تک قطعاتی بروید که در بالا گفته شده است.

 

بررسی دلایل استارت نخوردن ماشین در شرایط مختلف

تا اینجا قطعاتی که خرابی آن ها سبب استارت نخوردن ماشین می گردد را بررسی کرده ایم اما در ادامه می خواهیم بررسی کنیم که دلیل استارت نخوردن خودرو در شرایط مختلف مانند روز های سرد زمستانی و یا در شرایطی که هوا گرم است از چه چیزی می باشد.

 

علت روشن نشدن ماشین در هوای گرم چیست ؟

علت استارت نخوردن خودرو در گرما می تواند از خالی شدن باتری باشد . چرا که گرمای هوا می تواند سبب تبخیر داخل باتری گردد.

پس اگر در هوای گرم ماشین شما استارت نمی خورد و روشن نمی شود ، احتمالا مشکل از باتری ماشین است.

 

علت استارت نخوردن خودرو در هوای سرد چیست ؟

مشکل استارت نخوردن ماشین در فصل سرما که بیشتر در خودروهای قدیمی دارای کربن مشاهده می شود می تواند به علت : خرابی باتری ، سیستم سوخت رسانی ، موتور استارت دینام و یا سایر قسمت های خودرو مربوط باشد.

 

سخن پایانی در مقاله ی دلایل استارت نخوردن خودرو

دلایل زیادی می تواند سبب استارت نخوردن ماشین گردد مثل خرابی باتری ، خرابی سیستم خنک کاری ، خرابی قطعات برقی و بسیاری موارد دیگر که لازم است بصورت تخصصی بررسی شده و مشکل مربوطه پیدا گردد.

بنابراین اولا سعی کنید قطعات مصرفی خودرویتان مانند شمع ها را به موقع تعویض کنید و همچنین در صورت بروز چنین مشکلاتی به یک مکانیک ماهر و متخصص مراجعه نمایید.

 

نظرات بازدیدکنندگان