علت ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف چیست ؟

علت ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف چیست ؟

مشکل ریپ زدن ماشین از جمله مشکلاتی بوده که ممکن است شما هم با آن مواجه شده باشید . اما ریپ زدن خودرو بنا بر شرایط های مختلف مثل ریپ زدن در حالت دور موتور آرام ، ریپ زدن در حرکت و غیره دلایل مختلفی داشته که عمده دلایل آن می تواند از قطعاتی مانند شمع خودرو ، کوئل و سنسور اکسیژن باشد.

اگر ماشین شما هم به چنین مشکلی برخورده و می خواهید علت آن را پیدا کنید حتما تا انتهای مقاله ی جامع علت ریپ زدن ماشین با ما همراه باشید.

معمولا علت رایج ریپ زدن ماشین از چه قطعاتی است :

رایج ترین قطعاتی که خرابی یا کثیفی آن در ریپ زدن خودرو تاثیر گذار هستند عبارتند از :

انژکتور های سوخت : کثیفی انژکتور ها سبب از دست رفتن قدرت ماشین شده و بنابراین یکی از اصلی ترین دلایل ریپ زدن ماشین در زمان شتاب گیری می باشد.

هواکش ماشین : انسداد هواکش مانع از دریافت سوخت جهت شتاب گیری و در نتیجه سبب ریپ زدن خودروی شما می گردد.

شمع خودرو : شمع خودرو جز قطعات مصرفی بوده که باید پس از مدتی تعویض نمایید . اگر شمع های اتومبیلتان به موقع تعویض نگردد می تواند سبب ریپ زدن خودرویتان گردد. شمع های خودرو یکی از اساسی ترین قطعات خودرو بوده که باید حتما به مارک و کیفیت آن توجه کنید از بهترین مارک های شمع خودرو می توان به

         شمع بوش

        شمع خودرو اکیوم

         شمع انجیکا

           اشاره کرد و اگر هم می خواهید مارک های باکیفیت شمع ایرانی را بشناسید پیشنهاد می کنم حتما مقاله ی بهترین مارک شمع خودرو را بخوانید.  

کوئل :

کوئل از دلایل ریپ زدن خودرو

اگر دیگر قطعاتی که خرابی آن سبب این مشکل می گردد، خرابی کویل است . بنابراین در هنگام بروز این مشکل حتما از سالم بودن کوئل اطمینان پیدا کنید.

وایر شمع : بریم سراغ قطعه ی بعدی که می تواند دلیل ریپ زدن ماشین شما شود.

برای تست وایر شمع در حالتی که موتور روشن است ابتدا کاپوت را بالا زده و تک تک وایر ها را از روی شمع جدا کنید. اگر با جدا کردن هر وایر ، دور موتور افت پیدا کرد و ماشین به لرزه افتاد یعنی وایر سالم بوده و با دستکاری شما این اتفاق افتاده است.

اما اگر وایر شمع را جدا کردید و هیچ اتفاقی نیفتاد ، نشان دهنده ی خرابی وایر شمع های اتومبیل شما می باشد.

سیلندر ماشین : یکی دیگر از مواردی که می توانند سبب ریپ زدن ماشینتان گردد ، آسیب دیدن سیلندر می باشد . در واقع سیلندر آسیب دیده بر روی قدرت موتور تاثیر گذاشته و می تواند باعث خاموش شدن خودرویتان گردد. 

مبدل های کاتالیزوری : وظیفه ی اصلی مبدل کاتالیزوری پاکسازی آلاینده های سمی از دود خروجی از ماشین است . اگر مبدل کاتالیزور دچار گرفتگی شود می تواند سبب ریپ زدن ماشین در هنگام گاز دادن گردد.

لوله های بنزین : آسیب دیدن لوله بنزین سبب می شود که بنزین به خوبی جریان پیدا نکرده و به موتور نرسد. همین امر سبب بد کار کردن موتور و ریپ زدن خودرو می گردد.

مغزی پمپ بنزین : یکی دیگر از قطعاتی که خرابی و عملکرد نادرست آن سبب ریپ زدن خودرو می گردد ، مغزی پمپ بنزین می باشد. مغزی پمپ بنزین وظیفه ی انتقال سوخت از باک ماشین به ریل سوخت را برعهده دارد که در صورت خرابی و ضعیف شدن نمی تواند فشار لازم جهت این انتقال را فراهم کند ، بنابراین عملکرد موتور دچار مشکل شده و احتمالا اتومبیلتان ریپ می زند. 

    

ریپ زدن ماشین به چه معناست ؟

شاید برای شما پیش آمده باشد که هنگامی که می خواهید با خودرویتان شروع به حرکت کنید و یا در حال حرکت هستید ، ناگهان خودرویتان چندین بار تکان های شدیدی خورده  و شما رو به جلو پرتاب می شوید. به این اتفاق که در شرایط مختلفی امکان دارد رخ دهد ، ریپ زدن خودرو می گویند.

علاوه بر آزار دهنده بودن این شرایط برای راننده و سرنشینان ماشین ، ریپ  زدن ماشین دلایل مختلفی داشته و نشان دهنده ی خرابی قطعاتی از خودرویتان می باشد.

به همین دلیل ما در ادامه به بررسی کامل دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف در این مقاله ی جامع که توسط فروشگاه بهفر تهیه شده است پرداخته ایم .

 

بررسی علت های ریپ زدن خودرو در شرایط مختلف

علت ریپ زدن خودرو در دور موتور پایین

شمع های خودرو از دلایل ریپ زدن ماشین

دلیل ریپ زدن ماشین در دور موتور پایین می تواند از شمع ها ، وایر ها و کوئل های باشد. بنابراین اگر به این مشکل برخوردید حتما وایر ها را چک کنید که برق دزدی نداشته باشند و فیلر شمع را تنظیم نمایید و همچنین از سلامت کویل ها اطمینان پیدا کنید.

شما می توانید مشکل ریپ زدن ماشین در دور موتور پایین را به راحتی و با تعویض وایر شمع ها و تمیز کردن شمع های خودرو برطرف کنید.

نکته : دقت کنید که علت ریپ زدن ماشین در دور پایین می تواند از کم بودن سوخت باشد که طبیعی است .

 

علت ریپ زدن ماشین در حالت درجا

اولین و مهم ترین دلیل ریپ زدن خودرو در حالت درجا ، وجود رطوبت در درپوش دلکو است . اگر پس از بررسی و برطرف کردن این مشکل باز هم اتومبیل شما در حالت درجا ریپ می زند  به سراغ بررسی مشکلات بعدی که می توان شامل خرابی و ایراد در  کوئل ، تسمه تایم و فیلتر سوخت باشد بروید .

یکی دیگر از قطعاتی که خرابی آن می تواند سبب ریپ زدن خودرو در حالت درجا گردد استپر موتور است . بنابراین حتما استپر موتور خودرویتان را نیز چک کنید و اگر نیاز به خرید و تعویض این قطعه را دارید می توانید در قسمت فروشگاه سایت بهفر یدک قیمت استپر موتور را مشاهده کرده و استپر مناسب ماشینتان را تهیه کنید. 

 

علت ریپ زدن ماشین در سرعت بالا

اگر ماشینتان در سرعت بالا ریپ می زند باید قطعاتی مانند شمع ، وایر شمع و کوئل را چک کنید . در واقع علت اصلی ریپ زدن خودرو در سرعت بالا پلاتین سوخته است . که باید با برس زبز تمیز کنید و در صورتی که سوختگی زیاد باشد و شکل پلاتین تغییر کرده باشد باید تعویض گردد.

اتصالات داخلی دلکو و وایر شمع ها را چک کنید که شل نشده باشند .

 

علت ریپ زدن خودرو در هنگام شتاب گیری

یکی دیگر از حالت های ریپ زدن خودرو در هنگام شتاب گیری بوده که علت اصلی آن عملکرد نامناسب پمپ بنزین و در نتیجه افت فشار ریل سوخت می باشد.

ایراد در رگلاتور ، فیلتر ، گپ نامناسب شمع ها ، و سولفاته شدن فیوز پمپ آب هم می تواند سبب بروز چنین مشکلی شود.

در صورت بروز چنین مشکلی یکسری از سنسور های خودرویتان را هم چک کنید چرا که خرابی سنسور دور موتور و سنسور اکسیژن هم می تواند سبب ریپ زدن ماشین شود.

اگر پس از بررسی متوجه شدید که مشکل ریپ زدن خودرویتان از سنسور اکسیژن می باشد ، به دلیل وجود مارک های گوناگون سنسور اکسیژن در بازار لوازم یدکی خودرو حتما دقت داشته باشید و در همین راستا می توانید مقاله ی بهترین مارک سنسور اکسیژن را مطالعه کنید.

 

علت ریپ زدن ماشین در هنگام روش شدن و اول صبح

اگر خودرویتان در هنگام روشن کردن ریپ می زند علت آن می تواند از خرابی قطعات موتوری خودرویتان مانند میل سوپاپ و سیلندر ها باشد و اگر اول صبح اتومبیلتان ریپ می زند علت آن می تواند از خرابی قطعات موتوری خودرو مانند شمع و کوئل و وایر باشد .

بنابراین دقت داشته باشید با توجه به این شمع خودرو نقش اساسی در خودرو داشته و از طرفی جز قطعات مصرفی محسوب می گردد ، بنابراین اگر زمان تعویض شمع خودرویتان رسیده است آن را تعویض نمایید.

 

علت ریپ زدن ماشین در سربالایی

اگر ماشینتان در سربالایی ریپ می زند حتما سیستم انتقال بنزین را چک کنید چرا که یکی از دلایل اصلی ریپ زدن خودرو در سربالایی گرفتگی سیستم انتقال بنزین است.

از موارد دیگری که باید در این شرایط چک کنید : نرسیدن بنزین کافی به موتور ، زیاد بودن فشار کمپرس

 

علت ریپ زدن خودرو در دنده 1

علت ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف

اگر خودرویتان در سرعت پایین و در دنده 1 ریپ می زند که علت آن می تواند از خرابی واشر سر سیلندر ، شمع ، وایر ، کوئل ، سنسور اکسیژن و سنسور فشار هوا باشد که باید بررسی گردد.

 

علت ریپ زدن ماشین گازسوز در حالت گاز

بعد از سهمیه شدن بنزین در ایران ، تعداد خودرو های گازسوز که با سوخت cng  کار می کنند زیاد شده و ما می خواهیم مشکل ریپ زدن این نوع خودرو ها را بررسی کنیم .

اگر خودروی شما در حالت بنزین مشکلی نداشته و به محض اینکه روی حالت  cng می رود ماشین ریپ می زند مشکل می تواند ناشی از خرابی انژکتور های گاز خودرو باشد. 

اگر هم می خواهید انژکتور های گاز خودرویتان را چک کنید برای تست باید شیلنگ های خروجی از انژکتور به منیفولد را لمس کرده و اگر پاشش انژکتورها را زیر دست حس می کنید انژکتور ها سالم اند . در غیر اینصورت باید قطعه انژکتور را تعویض نمایید .

 

و به عنوان جمع بندی نهایی ما در تصویر زیر مهم ترین علائم ریپ زدن خودرو را به همراه خرابی قطعاتی که سبب بروز چنین اتفاقاتی می شود را بصورت نموداری برایتان آماده کرده ایم :

علت ریپ زدن خودرو - بهفر یدک

اگر ماشین ریپ می زند باید چیکار کنیم

همانطور که در بالا بررسی کرده ایم ریپ زدن خودرو دلایل مختلفی داشته که شامل خرابی و تنظیم نبودن شمع ها ، خرابی وایر ها ، خرابی سیستم انژکتور ، خرابی کوئل و بسیاری موارد دیگر می باشد.

مشکل ریپ زدن خودرو نشان دهنده ی وجود یک مشکل در خودرو بوده که نباید به سادگی از کنار آن گذشت و باید هر چه زودتر اقدام به برطرف کردن مشکل نمایید.

اگر خودرویتان ریپ می زند و پس از بررسی متوجه شدید که نیاز به تعویض قطعاتی مانند سنسور اکسیژن ، شمع ماشین ، کوئل و قطعاتی دیگر دارید دقت داشته باشید که با توجه به وجود قطعات تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو حتما از فروشگاه لوازم یدکی خودرو معتبر اقدام به خرید نمایید.

فروشگاه بهفر یدک با نمایندگی برندهای خوب قطعات یدکی در غرب استان تهران ( شهر قدس ) بوده که شما می توانید بصورت حضوری و اینترنتی ( از طریق سایت بهفر یدک ) اقدام به خرید تکی و عمده لوازم یدکی خودرو نمایید.

 

  

نظرات بازدیدکنندگان