روش های تست شمع خودرو

روش های تست شمع خودرو

چرا به روش های تست شمع خودرو نیاز داریم ؟ چون یکی از مهم ترین قطعات سیستم برقی خودرو شمع بوده که وظیفه ی آن دریافت ولتاژ و ایجاد جرقه جهت احتراق مخلوط سوخت و هوا در سیلندر خودرو است که نقش مهمی در کارکرد و روشن شدن اتومبیلتان دارد.

علائمی مانند کم شدن شتاب خودرو ، افزایش مصرف سوخت ، بد استارت خوردن خودرو و نشانه های دیگر از علائم خرابی شمع خودرو می باشد که البته این علائم می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که باید بطور کامل بررسی کنید.

بنابراین با بروز این نشانه ها در خودرویتان و برای اطمینان از سالم بودن یا سالم نبودن شمع های خودرویتان نیاز است تا با یکی از روش ها به تست شمع خودرویتان اقدام کنید.

برای تست شمع خودرو و اطمینان از سالم بودن شمع خودرویتان می توانید از یکی از سه روش ( نشانه های ظاهری ، تست با دستگاه تست شمع ماشین ، با مولتی متر ) گفته شده در این مقاله ی بهفر یدک استفاده کنید.

آشنایی با روش های تست شمع خودرو

  • تست شمع خودرو با نشانه های ظاهری
  • تست شمع خودرو با دستگاه تست شمع ماشین
  • تست شمع خودرو با مولتی متر

نکته : قبل از تست شمع خودرو با هر کدام از روش هایی که می خواهید : ابتدا باید ماشینتان را خاموش کنید یعنی هیچ برقی پشت آمپر نباشد حالا وایر ها را جدا کرد و با آچار شمع ، شمع را باز کنید .

حالا از اینجا می توانید تست شمع خودرو را شروع کنید.

تست شمع خودرو از روی نشانه های ظاهری :

نشانه های ظاهری تست شمع خودرو

برای اینکه مطمئن شوید که آیا شمع ماشینتان خراب است یا خیر و علت خرابی اتومبیلتان از شمع خودرویتان می توانید با مشاهده یکسری نشانه های ظاهری شمع پی به خراب بودن یا خراب نبودن شمع خودرو ببرید .

در این روش ، ظاهر شمع بررسی می گردد درواقع شمع های سالم باید بدون هرگونه خراش ، ترک ، تغییر رنگ و یا ذوب شدگی باشند .

از جمله ی نشانه های ظاهری شمع خودرو که نشان دهنده سالم نبودن شمع خودرو است عبارتند از :

ا. مشاهده رسوب کربن روی شمع :

یکی از نشانه های ظاهری برای تست شمع خودرو ، مشاهده رسوب روی شمع خودرو می باشد .

علت رسوب کردن روی شمع می تواند از تعویض نکردن فیلتر هوا و یا تزریق سوخت غلیظ از انژکتور ها باشد در صورتی که رسوب کربن روی شمع خودرویتان مشاهده کردید علاوه بر تعویض شمع ، باید علت این مشکل را هم بررسی کرده و برطرف نمایید .

 2. مشاهده تغییر رنگ در در قسمت عایق شمع  :

چینی عایق شمع در حالت عادی باید به رنگ زرد ، خاکستری و یا قهوه ای کمرنگ باشد . یکی از نشانه ها و روش تست شمع خودرو ، تغییر رنگ عایق شمع به قرمز یا صورتی است .

3. مشاهده ترک بر روی عایق سرامیکی :

مشاهده ترک بر روی عایق چینی که در اثر حرارت زیاد موتور به وجود می آید می تواند یکی از روش های تست شمع خودرو باشد.

4. مشاهده لکه های سفید بر روی شمع :

اگر در هنگام تست شمع خودرویتان ، لکه های سفیدی بر روی عایق سرامیکی آن مشاهده کردید بدانید که علت مشکل اتومبیلتان از شمع بوده و باید تعویض گردد.

توجه کنید که علت وجود لکه های سفید بر روی شمع به دلیل روغن سوزی بوده که باید علت روغن سوزی را پیدا کرده و مشکل را برطرف کنید.

5. مشاهده روغن بر روی سر شمع خودرو :

روغن زدن سر شمع خودرو دلایل زیادی مثل آب بندی نبودن پولکی ها ، خرابی رینگ پیستون ، خرابی واشر سرسیلندر و مواردی از این دست بوده که حتما باید علت آن بررسی و برطرف گردد.

مقاله ی پیشنهادی  : علت روغن زدن سر شمع خودرو چیست

6. مشاهده لکه های سیاه رنگ بر روی شمع خودرو :

از دیگر نشانه های ظاهری تست شمع خودرو ، مشاهده لکه های سیاه رنگ بر روی شمع خودرو بوده که ناشی از احتراق ناقص می باشد .

7. ذوب شدگی سر شمع خودرو :

با مشاهده آب شدن شمع ها و ذوب پلاتین و الکترود شمع خودرو ، باید هر چه زودتر شمع خودرویتان را تعویض کنید.

مشاهده ذوب شدگی شمع ها یکی از روش های تست شمع خودرو بوده که به علت برق دزدی وایر ، اختلال در سیستم خنک کاری ، مصرف بیش از اندازه سوخت و استفاده از بنزین نامرغوب رخ می دهد .

 

تست شمع خودرو با استفاده از دستگاه تست شمع ماشین

اگر با مشاهده شمع خودرو هیچ یک از علائم گفته شده در بالا را مشاهده نکرده اید و از طرفی بنظرتان می آید که علت خرابی و ایراد اتومبیلتان از شمع خودرویتان است می توانید از دستگاه تست شمع ماشین برای تست شمع خودرویتان استفاده کنید.

این دستگاه از یک کابل و دو انبر متصل به باطری و ولوم تنظیم دور موتور تشکیل شده است که با استفاده از آن می توانید به راحتی شمع خودرویتان را تست کرده و از سالم بودن یا نبودن آن مطمئن شوید.

 

تست شمع خودرو با استفاده از مولتی متر

تست شمع خودرو با مولتی متر

یک روش دیگر برای تست شمع خودرو و بررسی سالم بودن یا نبودن آن استفاده از دستگاه مولتی متر می باشد.

برای تست شمع خودرو با استفاده از مولتی متر ابتدا با استفاده از آچار شمع ، دونه دونه شمع ها را باز می کنیم مولتی متر را بر روی حالت مقاومت گذاشته و یک سر پراب را به انتهای شمع و یک سر پراب را به ابتدای شمع متصل می کنیم.

مقاومت یک شمع سالم که توسط مولتی متر نشان داده می شود باید بیشتر از 5 کیلو اهم باشد و هر چقدر از این مقدار کمتر باشد یعنی شمع خودرو آسیب دیده است.

بعد از تست شمع خودرو چیکار باید کنیم ؟

بعد از تست شمع خودرو چیکار کنیم

اگر بعد از تست شمع خودرو مطمئن شدید که مشکل به وجود آمده برای اتومبیلتان از شمع هایتان بوده نیاز به خرید و تعویض شمع های خودرویتان است و دقت کنید که همه ی شمع های خودرویتان را باید با هم تعویض کنید .

برای مثال اگر خودروی شما یک خودرو 4 سیلندر بوده که دارای 4 شمع می باشد برای تعویض باید هر 4 تا شمع را تعویض کنید.

در هنگام خرید شمع خودرو به دلیل وجود برند و مارک های متنوع و شمع های تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو ، حتما به مارک و برند شمع خودرو توجه کنید و از فروشگاه های معتبر لوازم یدکی خودرو اقدام به خرید نمایید.

شمع ngk ، شمع bosch و شمع خودرو اکیوم از بهترین مارک های شمع خودرو می باشند که می توانید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو بهفر یدک تهیه کنید.

 

 

 

نظرات بازدیدکنندگان