با علائم خرابی شمع خودرو آشنا شو

با علائم خرابی شمع خودرو آشنا شو

یکی از مهم ترین قطعات خودرو شمع ها هستند که وظیفه جرقه زنی و احتراق مخلوط سوخت و هوا درون محفظه ی سیلندر جهت استارت و به حرکت در آوردن خودرو را برعهده دارند.

شمع ها از قطعات مصرفی خودرو بوده که باید در مدت زمان مشخص تعویض شوند به غیر از این مورد احتمال دارد به دلایل زیادی شمع های خودرو زودتر از موعد مشخص شده فرسوده شده و نیاز به تعویض داشته باشند.

حالا از کجا بفهمیم شمع خودرو خراب است و چه زمانی نیاز به خرید شمع خودرو و تعویض آن داریم ؟ در پاسخ باید بگوییم که خرابی شمع خودرو با یکسری علائم و نشانه هایی همراه است که در این مقاله بطور کامل برای شما بررسی می شود.

آشنایی با نشانه های خرابی شمع خودرو

بطور کلی وظیفه ی شمع خودرو ، جرقه زنی و احتراق مخلوط سوخت و هوا درون سیلندر خودرو می باشد که بدیهی است با خرابی و یا کثیفی شمع خودرو احتراق بنزین ناقص انجام شده و استارت به سختی انجام می گیرد .

بنابراین علائمی مانند استارت نخوردن و روشن نشدن خودرو ، افزایش مصرف سوخت و غیره از علائم خرابی شمع خودرو می باشد.

آشنایی با علائم خرابی شمع خودرو | بهفر یدک

بنابراین علائم خرابی شمع خودرو عبارتند از :

  • شتاب کم خودرو
  • استارت نخوردن خودرو یا سخت استارت خوردن خودرو
  • افزایش مصرف سوخت خودرو
  • استشمام بوی بنزین
  • روشن شدن چراغ چک
  • سر و صدا موتور و لرزش خودرو
  • تغییر رنگ شمع ها
  • خام سوزی خودرو

 

شتاب کم خودرو ، رایج ترین نشانه ی خرابی شمع خودرو

شمع خودرو که وظیفه ی جرقه زنی خودرویتان را برعهده داشته از موادی تشکیل شده است که به مرور زمان  فرسوده می شود و عمل جرقه زنی به خوبی صورت نمی گیرد.

بنابراین اگر شتاب اتومبیلتان کم شده و دیگر خودرویتان به خوبی قبل شتاب ندارد احتمالا مشکل از سیستم جرقه زنی و شمع خودرویتان می باشد.

البته کم شدن شتاب خودرو می تواند از سنسور های ماشینتان هم باشد . پس اگر احساس کردید که شتاب اتومبیلتان کم شده و دیگر مثل قبل کار نمی کند حتما برای رفع مشکل به یک تعمیرکار حرفه ای مراجعه کنید.

 

استارت نخوردن ماشین و یا سخت استارت خوردن ماشین

شاید برای شما پیش آمده باشد که شب اتومبیلتان را خاموش کرده اید و حالا صبح که می خواهید روشن کنید ماشینتان استارت نمی خورد. احتمالا اولین مورد که به ذهن همه می رسد وجود  ایراد در باتری خودرو است .

اما بهتر است بدانید که خرابی شمع های خودرو سبب می شود تا عمل جرقه زنی صورت نگرفته و برق به باتری خودرو نرسد . در نتیجه ماشین شما استارت نمی خورد.

 

افزایش مصرف سوخت و بنزین خودرو

بالا رفتن تعداد دفعات نیاز به سوخت گیری، یکی دیگر از علائم خرابی و یا کثیفی شمع خودرو می باشد. اگر شمع خودرو خراب باشد موتور خودرو برای عملکرد بهتر نیز مجبور است تا سوخت بیشتری را مصرف کند از طرفی بخشی از این سوخت مصرفی به دلیل خرابی شمع سوزانده نشده و به همان صورت از اتومبیل خارج می شود.

بنابراین توجه و دقت به میزان مصرف بنزین خودرویتان برای بررسی وضعیت اتومبیلتان ضروری است.

استشمام بوی بنزین

اگر هنگام حرکت خودرو مدام بوی بنزین را استشمام می کنید احتمالا شمع های خودرویتان باید تعویض شود.

بوی بنزین استشمام شده از اگزوز خودرو به دلیل احتراق ناقصی بوده که به دلیل خرابی شمع ها در محفظه احتراق رخ داده و در واقع بنزین بطور کامل نمی سوزد و شما هنگام رانندگی مدام بوی بنزین را حس می کنید.

 

روشن شدن چراغ چک از علائم هشدار دهنده خرابی شمع خودرو

روشن شدن چراغ چک خودرو نشان دهنده ی وجود یک مشکل در خودرو بوده که به راننده اطلاع داده می شود . یکی دیگر از نشانه ها و علائم خرابی شمع ماشین ، روشن شدن این چراغ هشدار می باشد.

 

سروصدا موتور و لرزش خودرو از دیگر نشانه های علائم خرابی شمع خودرو

تعداد شمع های هر خودرو به تعداد سیلندر های آن است مثلا یک خودروی چهار سیلندره دارای 4 شمع می باشد و حتی اگر فقط یکی از شمع ها خراب شود به دلیل تحت فشار بودن سیلندر ، از موتور خودرو صداهای عجیبی شنیده می شود .

اگر خودروی شما در حالت درجا لرزش و صدا دارد احتمالا ایراد از شمع بوده و شمع عمل احتراق را به درستی انجام نمی دهد .

همانطور که در بالا توضیح دادیم احتراق ناقص شمع خودرو سبب می شود تا بخشی از سوختی که سوزانده نشده از خودرو خارج شده و در اینصورت سنسور اکسیژن در اندازه گیری میزان نسبت سوخت به هوا دچار اشتباه شده و اطلاعات نادرستی به ایسیو ارسال کند . بنابراین خودرو در حالتی که بصورت درجا کار می کند دچار لرزش می شود.

در زمانی که خودروی شما در حالت درجا سر و صدا و لرزش دارد ممکن است متوجه شوید که دور موتور نیز نوسان دارد. این نوسان از روی نمایشگر داشبورد و یا گوش دادن به صدای پیشرانه کامل قابل شاسایی است. این صدا در دور موتور بالاتر بیشتر و در دور موتورهای پایین تر کمتر می شود.

 

تغییر رنگ شمع ها از نشانه های ظاهری خرابی شمع خودرو

تغییر رنگ شمع های ماشین به سفید گچی ، سیاه دودی ، قهوه ای و یا روغنی شدن آن ها از نشانه ها و علائم خرابی شمع های خودرو می باشد که تنها با باز کردن و مشاهده ی شمع ها قابل رویت است.

 

 خام سوزی ماشین آخرین نشانه خرابی شمع خودرو

 خام سوزی خودرو به این معنی است که بنزین در مسیر خود تا سر سیلندر جریان دارد ولی به دلایلی مثل خرابی یا کثیفی شمع ها ناقص می سوزد.

علائم ظاهری خرابی شمع خودرو

در مقاله ی علائم خرابی شمع خودرو تا به اینجا برای شما یکسری علائم و نشانه هایی را بررسی کرده ایم که مربوط به وضعیت خودرو می باشد یعنی مثلا اگر مصرف سوخت خودروی شما بالا برود می توانید احتمال دهید که شاید از خرابی شمع خودرویتان چنین وضعیتی پیش آمده است .

اما باید بدانید که افزایش مصرف سوخت خودرو دلایل بسیاری دارد که تنها یکی از دلایل آن خرابی شمع ماشین می باشد.

حالا می خواهیم بدانیم آیا راه حلی وجود دارد که بعد از مشاهده این علائم از طریق ظاهر شمع متوجه خرابی آن شویم ؟ بله ، می توان از ظاهر شمع خودرو متوجه خرابی آن شد.

که علائم ظاهری خرابی شمع خودرو عبارتند از :

  1. تغییر رنگ عایق چینی ( از خاکستری ، زرد یا قهوه ای کمرنگ به قرمز یا صورتی )
  2. عایق شمع دارای شکستگی یا ترک خوردگی باشد : که در صورت عبور جریان بالای بیش از حد توان شمع و یا زیاد شدن فاصله گپ رخ می دهد.
  3. شکستن چینی شمع : که در اثر نصب نادرست شمع اتفاق می افتد
  4. پایه شمع ذوب شده باشد
  5. الکترود های شمع دچار آلودگی و رسوب گرفتگی شده باشد : این اتفاق زمانی رخ می دهد که نسبت سوخت به هوا تنظیم نباشد که دلیل آن می تواند سنسور اکسیژن ، انژکتور ها و یا کثیفی فیلتر ها باشد.

که درصورت مشاهده این علائم شمع خودرویتان باید تعویض شود .

 

 چه عواملی باعث خرابی شمع های ماشین می شود ؟

تا اینجا با علائم خرابی شمع خودرو آشنا شدید و فهمیدید چگونه از روی یکسری علائم و یا نشانه های ظاهری متوجه خرابی شمع ماشین شویم.

حالا می خواهیم ببینیم چه عواملی سبب خرابی زودرس شمع های خودرو می شود.

ورود روغن به محفظه ی احتراق

در صورت نشست روغن به داخل محفظه احتراق (که در خودرو های قدیمی و خودرو هایی که روغن سوزی دارند رخ می دهد ) نوک شمع ماشین کثیف و روغنی شده و همین عامل سبب خرابی زودرس آن می شود.

پس اگر خودروی شما شروع به روغن سوزی کرد حتما این مساله را جدی بگیرید و اقدام به برطرف کردن مشکل نمایید.

گرمای بیش از حد موتور

در صورت درست کار نکردن سیستم خنک کننده ، موتور خودرو بیش از حد گرم شده و این گرما سبب فرسودگی الکترود های شمع و خرابی آن می گردد.

آلوده شدن شمع به کربن

کثیفی فیلتر های هوا و یا انژکتور های سوخت و یا رانندگی با سرعت پایین و یا بی حرکت ماندن خودرو به مدت طولانی سبب ایجاد کربن که به صورت دوده سیاه و خشک بوده بر روی الکترود و نوک عایق شمع می شود .

خرابی وایر شمع از دلایل خرابی شمع خودرو

آخرین موردی که می توان به عنوان دلیل خرابی شمع ها بررسی کرد ، خرابی وایر ها می باشد. وایر تامین کننده برق شمع خودرو بوده که در صورت خرابی آن شمع خودرو هم از کار می افتد.

استفاده از شمع های بی کیفیت مهم ترین دلیل خرابی زودهنگام شمع خودرو

خیلی واضح است که اگر شمع بی کیفیتی بر روی خودروی خود بیندازید زودتر از موعد خراب شده و نیاز به تعویض پیدا می کند .

برای شمع خودرو مارک های متنوع زیادی در بازار لوازم یدکی خودرو وجود دارد از بهترین مارک های شمع خودرو می توان به شمع ngk ، شمع بوش و شمع خودرو اکیوم اشاره کرد که می توانید این شمع ها را از پخش لوازم یدکی خودرو بهفر یدک تهیه کنید.

جمع بندی کلی

یکی از مهم ترین قطعات خودرو شمع بوده که باید هر 50 هزار کیلومتر تعویض شود. به دلیل اهمیت این قطعه در خودرو نیاز است تا با علائم و نشانه های خرابی شمع خودرو آشنا باشید تا به موقع این قطعه را تعویض کنید.

از عوارض خرابی شمع خودرو و تعویض دیر هنگام آن می توان به افزایش مصرف سوخت خودرو ، مسدود شدن فیلتر کاتالیست ، کاهش راندمان موتور و آسیب به بخش های دیگر موتور اشاره کرد.

 

 

 

 

 

نظرات بازدیدکنندگان