آشنایی با انواع لوازم یدکی خودرو 

آشنایی با انواع لوازم یدکی خودرو 

آشنایی و شناخت انواع لوازم یدکی خودرو ، وظیفه ی هر قطعه یدکی در خودرو ، طول عمر مفید قطعه ی یدکی و همچنین دانستن علائمی که نشان دهنده ی خرابی یک بخش از اتومبیل بوده از موارد ضروری برای هر راننده محسوب می گردد.

از طرفی اگر به دنبال یک شغل پر درآمد هستید و یا به شغل لوازم یدکی علاقه دارید ، مطالعه ی مقاله ی آشنایی با انواع لوازم یدکی خودرو و زمان تعویض این قطعات برای شما هم مفید خواهد بود پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انواع لوازم یدکی خودرو شامل چند دسته هستند :

اول از همه شما باید با دسته بندی انواع لوازم یدکی خودرو آشنا شوید و بدانید هر قطعه یدکی در خودرو در یکی از این دسته ها قرار می گیرد .

دسته بندی لوازم و قطعات یدکی خودرو شامل :

قطعات سیستم برقی

قطعات جلوبندی خودرو و سیستم تعلیق

قطعات موتوری خودرو

قطعات گیربکس و انتقال قدرت

قطعات سیستم ترمز

قطعات بدنه و پلاستیکی

می باشد .

 

سیستم برقی خودرو

سیستم برقی خودرو

سیستم برقی خودرو از مجموعه ی قطعات و اجزایی تشکیل شده که به دو دسته ی زیر تقسیم می شوند :

  • دسته اول  شامل قطعات یدکی بوده که مصرف کننده برق خودرو هستند مانند : ایسیو یا همان کامپیوتر خودرو
  • و دسته دوم شامل قطعاتی بوده که تامین کننده برق خودرو هستند مانند : باتری ، دینام ، دلکو ، کوئل ، شمع ، وایر شمع و ... که در اصطلاح به مجموعه ی این قطعات ، سیستم برق رسان اتومبیل گفته می شود.

انواع لوازم یدکی برقی خودرو در کنار هم سبب به حرکت درآوردن اتومبیل شما می گردد . همچنین امروزه آپشن های زیادی که در خودرو ها قرار می گیرد با برق کار می کند.

بنابراین در ادامه چند قطعه برقی مهم که لازم است تا شما با آن آشنایی داشته باشید را معرفی می کنیم:

باتری : اولین و مهم ترین قطعه ی برقی که لازم است تا با آن آشنا شوید باتری بوده که وظیفه ی تامین برق مورد نیاز قطعات برقی مانند استارت ، شیشه بالابر و فلاشر در زمان خاموش بودن اتومبیل را برعهده دارد. باتری خودرو جز قطعات مصرفی خودرو محسوب می گردد که باید بعد از 2 سال تعویض گردد.

دینام : دینام یا همان آلترناتور وظیفه ی تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را برعهده دارد. درواقع دینام با استفاده از قطعه ای بنام تسمه دینام ، انرژی مکانیکی موتور را دریافت و به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

از طریق دینام برق مورد نیاز تمام قطعات برقی خودرو از جمله شارژ باتری خودرو در زمان روشن بودن اتومبیل تامین می شود.

بنابراین اگر دینام خراب باشد باید منتظر خالی شدن باتری خودروی خود باشید.

کوئل : یکی از مهم ترین انواع لوازم یدکی برقی خودرو بوده که وظیفه ی آن تبدیل ولتاژ 12 ولت به ولتاژی بیش از 7 هزار ولت جهت جرقه زنی شمع ها می باشد.

بد روشن شدن اتومبیل ، افزایش مصرف سوخت و ریپ زدن موتور خودرو از علائم خرابی این قطعه محسوب می گردد.

شمع : شمع ماشین وظیفه ی ایجاد جرقه در سیلندر موتور و به حرکت درآوردن پیستون ها را برعهده دارد.

کیفیت شمع خودرویتان تاثیر زیادی در عملکرد موتور دارد . این قطعه هم جز قطعات مصرفی خودرو بوده که بهتر است هر 8 تا 10 هزار کیلومتر تعویض گردد.

شمع از انواع لوازم یدکی خودرو

یکی از شمع های خوب موجود در بازار شمع ngk بوده که می توانید از فروشگاه بهفر یدک تهیه کنید.

سوکت ها : یکی از مهم ترین و کاربردی ترین قطعات خودرو که در لیست قطعات خودرو برقی قرار می گیرد ، سوکت نام دارد.

شاید از نظرتان سوکت یک قطعه ی کوچک بی اهمیتی بوده که تا الان به آن توجه نکرده بودید.

وظیفه ی سوکت یا همان کانکتور اتصال سیم های مدارهای مختلف به قطعات مصرف کننده برق خودرو می باشد.

توجه کنید که احتمال خرابی این سوکت ها وجود داشته در واقع گاهی فکر می کنیم که قطعه ی مصرف کننده برق اتومبیل خراب شده است اما با تعویض سوکت این قطعه متوجه می شویم که ایراد فقط از سوکت است.

سوکت ها جز قطعات ارزان قیمتی بوده که می توانید در صورت نیاز انواع سوکت خودرو را از فروشگاه لوازم یدکی بهفر یدک تهیه کنید.

 

 

سیستم جلوبندی خودرو

تمام قطعات یدکی در قسمت زیرین خودرو مانند : رام ، سگدست ، سیبک ، بلبرینگ ها ، کمک فنر و ... جز سیستم جلوبندی یا همان سیستم تعلیق خودرو است.

این قطعات جز قطعات پر استهلاکی بوده که اگر به فکر راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو هستید می توانید بصورت تخصصی انواع لوازم یدکی جلوبندی خودرو را کار کنید.

چند تا از مهم ترین قطعات جلوبندی خودرو که پس از مدتی نیاز به بررسی و تعویض دارند عبارتند از

لاستیک چاکدار : یکی از مهم ترین و کوچکترین انواع لوازم یدکی خودرو در دسته ی جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو ، لاستیک چاکدار بوده که وظیفه ی آن حفظ تعادل سیبک طبق در حرکت در سراشیبی ها و حذف ضربات و نیروهای فشاری بر روی سیستم جلوبندی و تعلیق می باشد. و نقش مهمی در نرم شدن جلوبندی خودرو دارد.

به دلیل جنس پلاستیکی این قطعه نیاز است تا در بازه های زمانی کوتاه بررسی و تعویض گردند.

کمک فنر : کمک فنر ها با نصب در نزدیک چرخ های خودرو و با جذب و مهار ضربات ناشی از حرکت بر روی جاده های ناهموار و یا دست انداز نقش مهمی در سیستم جلوبندی خودرو ایفا می کنند.

کمک فنر از انواع لوازم یدکی خودرو

عدم کنترل خودرو ها در پیچ ها ، کشیده شدن خودرو به یک سمت و شنیدن صدای تقه هنگام عبور از دست انداز ها از علائم خرابی کمک فنر بوده و نیاز است تا کمک فنر خودرویتان تعویض شود.

طبق : طبق‌ها از قطعات فلزی هستند که در لیست لوازم یدکی خودرو قرار داشته و خرابی آن ها سبب آسیب به قطعات دیگر خودرو می شود. طبق‌ها وظیفه اتصال شاسی به قطعات سیستم تعلیق را دارند و چون دائما در فشار هستند بسیار مورد فرسودگی و خرابی قرار می‌گیرند.

دسته موتور : دسته موتور از انواع لوازم یدکی بوده که دو وظیفه ی مهم را برعهده دارد : نگه داری موتور در جای خودو وکاهش احساس لرزش ایجاد شده توسط موتور در خودرو می باشد.

به همین دلیل دسته موتور در لیست قطعات یدکی می تواند هم در دسته ی قطعات موتوری و هم در دسته ی قطعات جلوبندی خودرو قرار گیرد.

سیستم موتوری خودرو

موتور خودرو مهم ترین بخش و قلب تپنده ی خودرو محسوب می شود به همین دلیل خرابی انواع لوازم یدکی مربوط به بخش موتوری خودرو با هزینه های زیادی روبه رو است.

بلوک سیلندر ، واشر سرسیلندر ، بوش سیلندر ، واتر پمپ ، پیستون ، میل لنگ ،کارتر یا کارتل ، سوپاپ ، میل سوپاپ ، تسمه تایم ، فلایویل و ... از جمله لیست قطعات خودرو در بخش سیستم موتوری خودرو می باشند. که در اینجا کارکرد چند مورد از این قطعات را برای شما بررسی می کنیم :

واشر سرسیلندر : واشر سرسیلندر از مهم ترین قطعات موتوری خودرو بوده که وظیفه ی آن عایق بندی سرسیلندر و بلوک سیلندر و اتصالات این دو بوده تا مانع از ورود و نشت مایعات از بدنه موتور شود و همچنین مانع مخلوط شدن آب و روغن درون اتاقک احتراق می شود.

جنس واشر سرسیلندر از کاغذ نسوز ( آزبست ) بوده که باید با کیفیت و دقت خاصی تولید گردد.

تعویض به موقع این قطعه می تواند یکی از راه های جلوگیری از آسیب به موتور خودرو باشد پس به موقع اقدام به تعویض این قطعه نمایید.

واتر پمپ :  واتر پمپ وظیفه ی تنظیم دمای موتور به وسیله ی جریان یافتن مداوم آب و ضد یخ و یا ضد جوش در سیستم خنک کننده ماشین را برعهده دارد.

در واقع این قطعه با گردش آب بین رادیاتور و بلوک سیلندر، باعث می شود که در دمای بالا، موتور اصطلاحا جوش نیاورد. از آن جایی که کار کردن موتور با دمای پایین ،‌ باعث افزایش اصطکاک قطعات شده و قطعات زود تر فرسوده می شو د، واتر پمپ به رسیدن به درجه مورد نظر در دمای پایین کمک می کند.

تسمه تایم : تسمه تایم که یکی از انواع لیست قطعات موتوری خودرو می باشد ،که وظیفه کنترل کردن زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها را برعهده دارد. این قطعه با وصل کردن میل لنگ و میل سوپاپ به یکدیگر و با حرکت همزمان باعث انجام شدن حرکات پایین و بالای موتور به صورت هماهنگ می شود.

از کاربرد های دیگر تسمه تایم می توان به حرکت پمپ آب و پمپ روغن اشاره کرد. تسمه تایم از جنس لاستیک بوده و طراحی آن به صورت دندانه دار مانع از لغزیدن تسمه می شود. در مواردی ممکن است از چرخ دنده یا زنجیر تایم به دلیل مقاومت و استحکام بیشتر استفاده می شود.

سیستم انتقال قدرت خودرو

سیستم انتقال قدرت خودرو

یکی از مهم ترین بخش های خودرو سیستم انتقال قدرت بوده که وظیفه ی انتقال نیروی تولید شده توسط موتور به چرخ ها در جهت حرکت خودرو برعهده دارد.

قطعات مربوط به سیستم انتقال قدرت ، یکی از انواع لوازم یدکی خودرو بوده که شامل : کلاچ ، جعبه دنده ، میل گارادان ، دیفرانسیل و پلوس می باشد که وظایف این قطعات به شرح زیر است:

کلاچ : همه ی رانندگانی که با خودرو ی دنده دستی رانندگی می کنند به خوبی با پدال کلاچ آشنایی دارند . رانندگان با فشار به پدال کلاچ اقدام به تعویض دنده می نمایند در واقع با فشار بر روی پدال کلاچ ارتباط بین موتور و گیربکس قطع شده و عمل تعویض دنده صورت می گیرد.

جعبه دنده : گشتاور تولیدی توسط موتور باید متناسب با نیاز خودرو به چرخ ها منتقل شود. وظیفه‌ کنترل و تنظیم این قدرت با گیربکس یا جعبه دنده‌ خودرو است.

گیربکس خودرو شامل اجزایی چون شفت ، پوسته گیربکس ، میل ماهک ، ماهک ، کشویی ، دنده برنجی ، کاسه نمد و... می باشد.

میل گاردان : میل گاردان یکی از قطعات سیستم انتقال نیرو بوده و به موازات محور طولی خودرو کشیده می شود.

این قطعه برای خودرو های دیفرانسیل عقب کاربرد داشته و وظیفه ی انتقال گشتاور پیچشی از گیربکس به دیفرانسیل را برعهده دارد.

دیفرانسیل : دیفرانسیل وظیفه ی تقسیم نیروی رسیده از موتور به چرخ ها را برعهده دارد. دیفرانسیل بین دو چرخ جلو و یا دو چرخ عقب قرار گرفته و تعیین کننده در نوع سیستم انتقال قدرت می باشد .

پلوس : انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ ها توسط میله ای بنام پلوس صورت می گیرد .

سیستم ترمز خودرو

سیستم ترمز خودرو

یکی از حساس ترین بخش در انواع لوازم یدکی خودرو مربوط به سیستم ترمز می باشد چرا که عدم کارکرد درست این سیستم ارتباط مستقیمی با جان سرنشینان خودرو دارد.

پمپ ترمز ، دیسک چرخ ، کاسه چرخ ، لوازم سیلندر چرخ ، استپ ترمز ، لنت ترمز  و ... از لیست قطعات سیستم ترمز خودرو بوده که از بین آن ها لنت ترمز جز پر استهلاک ترین قطعات محسوب می شود.

زمان تعویض لنت ترمز چرخ های جلو بین 20 تا 30 هزار کیلومتر و زمان تعویض لنت چرخ های عقب بین 70 تا 100 هزار کیلومتر است.

نشانه های خرابی سیستم ترمز خودرو :

  • شنیدن صدای خرد شدن یا ساییده شدن در هنگام فشار بر روی پدال ترمز
  • روشن شدن چراغ abs
  • کشیده شدن خودرو به سمت چپ یا راست در هنگام ترمزگیری
  • احساس لرزش غیرعادی هنگام گرفتن ترمز
  • سفت نبودن پدال ترمز

بدنه خودرو

آخرین مجموعه از انواع قطعات و لوازم خودرو مربوط به بدنه ی خودرو بوده که شامل آینه ، برف پاک کن ، سپر ، لاستیک ، چراغ ها ، رینگ ، قاب روی موتور ، درب صندوق و موارد بسیاری می باشد.

در واقع هر آنچه که در بدنه و ساختار خودرو مشاهده می کنید جز قطعات یدکی بوده که در دسته بندی قطعات بدنه خودرو قرار می گیرد.

  

جمع بندی : 

از آنجایی که اتومبیلتان شخصی اتان هم به عنوان وسیله مصرفی و هم به عنوان سرمایه اتان محسوب می گردد پس نیاز است تا در حفظ و نگهداری آن دقت و توجه لازم را داشته باشید. اهمیت این مقاله از آنجایی مشخص می شود که شما رانندگان نیاز است تا برای تحقق این امر با انواع لوازم یدکی خودرو به کار رفته در خودرویتان آشنایی داشته باشید.

همچنین به این نکته توجه کنید که گاهی اوقات خرابی یکی از قطعات خودرویتان و عدم تعویض بموقع آن سبب آسیب به بخش های دیگر خودرو شده که هزینه های زیادی روی دست شما می گذارید.

دقیت کنید که اگر نیاز به تعویض قطعه ای در خودرویتان دارید حتما از قطعات یدکی باکیفیت استفاده کرده که می توانید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو بهفر یدک تهیه فرمایید. 

 

نظرات بازدیدکنندگان