آشنایی با سیم کشی خودرو

آشنایی با سیم کشی خودرو

سیم کشی خودرو از مهم ترین اجزای سیستم برقی خودرو محسوب می گردد. همان طور که در مقاله های قبلی بررسی کرده ایم : خودرو از مجموعه چند سیستم کنار هم تشکیل شده است که یکی از مهم ترین سیستم هادر خودرو ، سیستم برقی می باشد که خود سیستم برقی خودرو از اجزا و سیستم های دیگری تشکیل شده که سیم کشی خودرو یکی از آنهاست.

به دلیل اهمیت این موضوع مرکز پخش لوازم یدکی خودرو بهفر یدک در این مقاله ی جامع به بررسی اجزای سیم کشی خودرو پرداخته و عوامل خرابی آن را برای شما بررسی می کنیم .

مقاله پیشنهادی : سیستم برق خودرو و آشنایی با قطعات آن

آشنایی با سیم کشی خودرو

سیم کشی یکی از اجزای اصلی در تمامی خودرو ها ی قدیمی و جدید بوده که وظیفه ی آن توزیع برق به قطعات مصرف کننده خودرو می باشد.

سیم کشی خودرو بسته به امکانات سیستم برقی اتومبیلتان می تواند ساده یا پیچیده باشد که در ادامه می خواهیم به بررسی اجزای آن بپردازیم.

اجزای سیم کشی خودرو

سیم کشی خودرو شامل اجزای مختلفی بوده که هر کدام نقش مهمی در عملکرد سیستم الکتریکی خودرو دارند که عبارتند از :

الف)  سیم ها - اصلی ترین بخش سیم کشی خودرو

سیم ها عنصر اصلی سیستم سیم کشی خودرو هستند. آنها برق را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می کنند.

علاوه بر این سیم ها وظیفه ی انتقال سیگنال های اطلاعاتی از ایسیو به بخش های مختلف خودرو مثل سنسور اکسیژن را برعهده دارند.

به دلیل اهمیت نقش سیم در سیم کشی خودرو این اجزا باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشند تا بتوانند جریان الکتریکی را به درستی منتقل کنند به همین دلیل در زیر به برخی از شاخصه های مهمی که بر کیفیت سیم ها در خودرو تأثیرگذار هستند ، اشاره می کنیم :

جنس سیم: جنس سیم بسیار اهمیت دارد. سیم های با کیفیت بالا که از جنس مس می باشند جریان الکتریکی را به خوبی از خود عبور می دهند. البته میزان خلوص مس تاثیر زیادی بر مقاومت سیم داشته و هر چقدر که درصد خلوص آن بالاتر باشد مقامت کمتر بوده و جریان الکتریکی را بهتر عبور می دهد.

سیم های با جنس نامناسب مانند آلومینیوم یا فولاد می توانند مقاومت بالا و افت ولتاژ را به همراه داشته باشند و عملکرد سیستم الکتریکی را تحت تأثیر قرار دهند.

قطر سیم: قطر سیم نیز بر کیفیت سیم تأثیرگذار است. استفاده از سیم های بیش از حد نازک ممکن است باعث افت ولتاژ و داغ شدن غیرمنظم سیم شود ، در حالی که سیم های بیش از حد ضخیم می توانند جاذبه وزنی و مشکلاتی در نصب ایجاد کنند.

عایق سیم: عایقی که سیم را احاطه می کند بسیار حائز اهمیت است. نیاز است تا از عایق های با کیفیت و مقاومدر برابر شرایط محیطی استفاده شود تا سیم ها در برابر رطوبت ، حرارت ، روغن ها و مواد شیمیایی محافظت شوند.

عایق ناکافی میتواند منجر به خوردگی سیم ها گردد.

استحکام مکانیکی: استحکام مکانیکی سیم نیز بر کیفیت آن تأثیرگذار است. سیم ها باید مقاوم در برابر ضربه، خمیدگی و فشار باشند. استفاده از سیم های با استحکام مکانیکی مناسب مانع از شکستگی و قطع اتصال سیم ها می شود.

مقاومت الکتریکی: مقاومت الکتریکی سیم ها نباید بیش از حد بالا باشد. مقاومت الکتریکی بیش از حد در سیم ها باعث افت ولتاژ و افزایش دما شده و باعث کاهش کارایی و کاهش عمر سیستم الکتریکی خودرو می شود.

رنگ سیم : با نگاهی به سیستم سیم کشی خودرویتان احتمالا متوجه سیم ها با رنگ های متفاوت خواهید شد اما دلیل استفاده از رنگ های متفاوت در سیم کشی خودرو چیست و هر رنگ چه معنایی دارد.

در سیستم سیم کشی خودرو، سیم ‌ها با استفاده از رنگ‌های مختلف مشخص می‌شوند تا در زمان نصب ، تعمیرات و نگهداری به راحتی قابل شناسایی باشند.

به طور کلی ، سیستم رنگ‌های استاندارد برای سیم‌ها شامل رنگ‌های مختلفی مانند قرمز، آبی، زرد، سبز و مشکی است. که هر کد رنگ به یک ویژگی خاص مانند جریان الکتریکی ، خازن ، سیگنال دیجیتال و موارد دیگر اشاره می‌کند .

همچنین رنگ‌ها به عنوان راهنمایی برای نصب صحیح سیم‌ها نیز استفاده می‌شوند. و با توجه به رنگ‌های استاندارد تعمیرکاران قادر خواهند بود بلافاصله به سیم مورد نظر دسترسی یابند و در صورت نیاز به تعمیر به راحتی بتوانند مشکلات مربوط به سیم کشی خودرو را برطرف نمایند.

در جدول زیر مشخص شده که هر رنگ سیم چه کاربردی در سیم کشی خودرو دارد. شما می توانید با ذخیره کردن آن ، این اطلاعات را همیشه همراه خود داشته باشید.

 رنگ سیم ها در خودرو نشانگر چیست ؟

ب ) اتصالات - از اجزای مهم سیم کشی خودرو

اتصالات که شما بیشتر با عنوان سوکت یا کانکتور با آن آشنایی دارید ، بخش مهم دیگری از سیم کشی خودرو محسوب شده و همانطور که از نام آن مشخص است برای اتصال سیم ها به منابع برق و قطعات مختلف خودرو مورد استفاده قرار میگیرند.

سوکت ها از اجزای سیم کشی خودرو

سوکت ها نقشی مهم در سیم کشی خودرو دارند. آنها به عنوان اتصالات استاندارد برای اتصال سیم ها به قطعات مختلف مانند لامپ ها، سنسورها و دستگاههای الکترونیکی استفاده میشوند. کانکتورها باید دارای عمرطولانی و کیفیت بالا باشند تا از خرابی و قطع اتصال جلوگیری کنند.

مقاله پیشنهادی : سوکت یا کانکتور چیست ؟

در هر خودرو انواع مختلفی از سوکت ها وجود داشته که هر کدام کارایی خاص خود را دارند . که می توانید در سایت بهفر یدک لیست قیمت انواع سوکت خودرو را مشاهده کنید.

ج ) فیوزها -  از قطعات محافظتی مجموعه سیم کشی خودرو

فیوزها محافظتی برای سیستم برق خودرو هستند. آنها در صورت بروز جریان بیش از حد مجاز یا خطا در سیستم ، قطع موقت جریان را فراهم کرده و از خطر آسیب به قطعات و خرابی های جدی جلوگیری می کنند. فیوز ها از قطعات کاربردی بوده که باید بصورت دوره ای چک شوند.

فیوز از اجزای سیم کشی خودرو

همانطور که در عکس بالا می بینید فیوزها از دو تیغه فلزی تشکیل و با یک اتصال پلاستیکی و سیم رسانای درون آن به هم وصل می شوند. این سیم رسانا از جنس سیم لحیم بوده و مقاومت بالایی ندارد. بنابراین در صورت بالا رفتن جریان و افزایش دما ، ذوب شده و اتصال تیغه ها قطع می گردد . که همین امر قطع شدن جریان را به دنبال دارد.

محل نصب این قطعات در خودرو بر روی پنل مخصوصی در نزدیکی موتور و یا نزدیک به داشبورد خودرو می باشد.

فیوز های پمپ بنزین ، پمپ فن رادیاتور ، ترمز ضد قفل و ایسیو بر روی پنل نزدیک داشبورد بوده و فیوز های سوئیچ و قطعات و اجزای برقی درون کابین بر روی پنل نزدیک داشبورد می باشد.

د) رله ها:

رله ها نقش کلیدی در کنترل جریان برق و عملکرد برخی از دستگاه های الکتریکی دارند. آنها بر اساس سیگنالهای کنترلی عمل کرده و به عنوان سوئیچی بین سیستم برق و دستگاههای مختلف عمل می نمایند.

رله خودرویی هم مانند سوکت ها انواع مختلفی داشته که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند که شما می توانیدلیست قیمت انواع رله خودرویی را در قسمت فروشگاه سایت ما مشاهده کنید.

 

در نهایت، همه این اجزا در کنار یکدیگر کار می کنند تا سیستم سیم کشی خودرو به درستی عمل کرده و عملکرد صحیح خودرو را تضمین کنند. در طول زمان و به علت استفاده مداوم، این اجزا ممکن است نیاز به تعمیر و تعویض داشته باشند. بنابراین، نگهداری منظم و بازرسی دوره ای از این قطعات اهمیت ویژه ای دارد.

به دلیل اهمیت سیم کشی خودرو در ادامه به بررسی عوامل خرابی آن می پردازیم .

 

بررسی عوامل خرابی سیم کشی خودرو

نوسان برق :

یکی از دلایل خرابی سیم کشی خودرو ، نوسان برق می باشد. با خراب شدن و آسیب به قسمتی از این سیم کشی، سیستم دچار اتصالی شده و ممکن است موجب آتش سوزی و از کار افتادن خودرو شود.

شرایط آب و هوایی نامناسب:

سیم ها بر اثر تماس با رطوبت یا آب می توانند خراب شوند . رطوبت میتواند باعث کاهش کیفیت آنها شده و در شرایط آب و هوایی نامناسب مانند باران شدید یا سرما، سیم ها باید محافظت شوند و از تماس مستقیم با آب جلوگیری شود.

خرابی باتری ماشین :

خرابی باتری ماشین از دیگر عوامل تاثیر گذار بر خرابی سیم کشی اتومبیلتان می باشد. اگر باتری خراب باشد و نتواند برق را به خوبی قطعات الکترونیکی خودرو برساند سبب افزایش دمای سیم ها و آسیب رسیدن به سیم های خودرو می شود.

تغییرات دمایی شدید:

تغییرات دمایی شدید نیز می توانند سبب خرابی سیم کشی شوند. این تغییرات باعث انقباض و انبساط مواد داخل سیم کشی شده که میتواند منجر به کاهش اتصالات و قطعات سیم ها گردد. برای پیشگیری از این مشکل، سیم ها باید با مواد عایقی مناسب عایق بندی شده باشند.

وارد شدن ضربه در اثر تصادف :

یکی از دلایل خرابی سیم کشی خودرو ، تصادف و وارد شدن ضربه بوده که سبب له شدگی سیم های خودرو میگردد. اگر دچار تصادف شدید برای تعمیر خودرو حتما اتومبیلتان را به دست فرد کاردان و متخصص بسپارید. چرا که اگر تعمیرات پس از تصادف به درستی صورت نگیرد ممکن سیم کشی خودرویتان با مشکل مواجه شود.

نصب نادرست :

نصب نادرست سیم ها و اتصالات می تواند باعث ایجاد فشار، کشیدگی یا شکستگی گردد. همچنین، انتخاب غلط اندازه سیم ها نیز میتواند به افزایش دما و جریان الکتریکی منجر شده که باعث خرابی سیم ها می شود. بنابراین نیاز است تا تعمیرکاران هنگام تعویض سیم کشی دقت کافی داشته و از تجربه لازم برخوردار باشند.

نتیجه گیری:

خرابی سیم کشی خودرو میتواند به مشکلات جدی در عملکرد خودرو منجر شده و حتی خطرات جانی برای راننده و سایر سفرکنندگان را به همراه داشته باشد.

پس در صورت بروز کوچکترین مشکلی در خودرویتان ، حتما در اولین فرصت به یک تعمیرکار ماهر جهت بررسی ، تشخیص و برطرف کردن ایراد مربوط به خودرویتان را مراجعه کنید.

نظرات بازدیدکنندگان