منظور از سه کار کردن خودرو چیست

منظور از سه کار کردن خودرو چیست

‌سه کار کردن خودرو به حالتی گفته می شود که یکی از سیلندرهای اتومبیل چهار سیلندره شما کار نمی کند. در این شرایط مکانیک ها از اصطلاح " سه کار کردن خودرو " استفاده می کنند 

منظور از "سه کار کردن خودرو" این است که یکی از سیلندرهای موتور خودرو به درستی عمل نمی‌کند و در نتیجه موتور به جای کار کردن با چهار سیلندر (در صورت چهار سیلندری بودن موتور)، با سه سیلندر کار می‌کند. این مشکل که به دلیل خرابی قطعاتی مانند شمع ، کوئل ، وایر و دیگر قطعات بوده می‌تواند باعث کاهش قدرت و کارایی موتور و باعث ایجاد لرزش و صداهای غیرمعمول در خودرو گردد.

با خواندن مقاله‌ی "منظور از سه کار کردن ماشین چیست ؟" به مشکلات شایع موتور خودرو و راه‌های برطرف کردن آن پی ببرید. این مقاله که توسط مجموعه پخش لوازم یدکی خودرو بهفر یدک گردآوری شده است به شما کمک می کند تا با شناخت علائم سه کار کردن خودرو و همچنین دلایل سه کار کردن خودرو ، به موقع اقدام به رفع این مشکل نمایید.

چه علائمی نشان دهنده ی سه کار کردن خودرو است ؟

علائمی که نشان‌دهنده "سه کار کردن" خودرو هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

لرزش شدید موتور: یکی از بارزترین علائم، لرزش غیرمعمول و شدید موتور است که به وضوح در هنگام استارت زدن و همچنین در حالت دور آرام حس می‌شود.

کاهش قدرت و شتاب: خودرو به درستی شتاب نمی‌گیرد و قدرت آن به وضوح کاهش یافته است. این مسئله به خصوص در هنگام افزایش سرعت و صعود از تپه‌ها قابل توجه است.

افزایش مصرف سوخت: به دلیل عدم کارکرد صحیح یکی از سیلندرها، مصرف سوخت افزایش می‌یابد زیرا سایر سیلندرها تلاش می‌کنند تا این نقیصه را جبران کنند.

صدای غیرمعمول از موتور: صدای تق تق یا صدای غیرعادی دیگری از موتور به گوش می‌رسد که ناشی از عدم جرقه‌زنی صحیح در یکی از سیلندرها است.

چراغ چک موتور: روشن شدن چراغ چک موتور در داشبورد خودرو یکی دیگر از علائم است که نشان‌دهنده وجود مشکل در سیستم جرقه‌زنی یا سوخت‌رسانی است.

بوی غیرمعمول: ممکن است بوی سوخت نسوخته یا بوی غیرمعمول دیگری از اگزوز خارج شود که نشان‌دهنده احتراق ناقص در یکی از سیلندرها است.

افزایش دود اگزوز: خروج دود بیش از حد معمول یا دود رنگی (آبی، سیاه یا سفید) از اگزوز نیز می‌تواند نشان‌دهنده سه کار کردن موتور باشد.

دلایل سه کار کردن خودرو چیست ؟

  • شمع خودرو

خرابی یا نامناسبی شمع خودرو می‌تواند علتی برای سه کار کردن ماشین باشد. شمع‌های خراب یا نامناسب می‌توانند باعث ایجاد مشکلات در جرقه‌زنی و احتراق سوخت در سیلندرها شوند. وقتی یک شمع کار نمی‌کند یا بدرستی کار نمی‌کند، سیلندر متاثره از احتراق ناقص یا نامنظم است که این موجب می‌شود که موتور با سه سیلندر به جای چهار سیلندر کار کند. به همین دلیل، تعویض منظم و به موقع شمع‌های خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. با خرید شمع‌ خودرو با کیفیت می‌توانید از این مشکلات جلوگیری کنید و عمر موتور خودرو را افزایش دهید.

  • وایر شمع

خرابی وایر شمع نیز می‌تواند به سه کار کردن ماشین منجر شود. وایر شمع برای انتقال جرقه الکتریکی از کوئل به شمع‌ها در سیستم ایجاد جرقه استفاده می‌شود. وقتی این قطعه خراب یا دچار نقص می‌شود، ممکن است :

کاهش جریان الکتریکی: وایر شمع خراب می‌تواند باعث کاهش جریان الکتریکی که به شمع می‌رسد، شود. این کاهش جریان می‌تواند باعث عدم تولید جرقه قوی و کافی برای احتراق سوخت در سیلندر شود.

جرقه ضعیف یا نامنظم: وایر شمع خراب ممکن است باعث تولید جرقه‌های ضعیف یا نامنظم شود. این موضوع می‌تواند باعث شود که سوخت به درستی احتراق نکند و سیلندر متاثره از این وضعیت، با سه کار کردن عمل کند به جای چهار سیلندر.

تداخل الکترومغناطیسی: وجود تداخلات الکترومغناطیسی به علت وایر شمع خراب می‌تواند باعث اختلال در انتقال سیگنال‌های الکتریکی شود، که می‌تواند به سه کار کردن ماشین منجر شود.

بنابراین، تعویض منظم وایرهای شمع و اطمینان از کیفیت آنها، می‌تواند از وقوع مشکلاتی مانند سه کار کردن ماشین جلوگیری کند و عمر و عملکرد بهتری برای موتور فراهم کند.

  • کوئل خودرو

خرابی کوئل خودرو می‌تواند به سه کار کردن ماشین منجر شود زیرا نقش اساسی در ایجاد جرقه برای احتراق سوخت در سیلندرها دارد. این قطعات به عنوان بخشی از سیستم انتقال برق در موتور عمل می‌کنند و وظیفه تقویت ولتاژ برق از باتری را برای جرقه‌زنی شمع‌ها بر عهده دارند.

وقتی کوئل 206 خراب می‌شود، ممکن است ولتاژ مورد نیاز برای جرقه زدن شمع‌ها به درستی تولید نشود. این باعث می‌شود که یک یا چند سیلندر از احتراق صحیح محروم شده و به عبارت دیگر، موتور با سه سیلندر به جای چهار سیلندر عمل کند ( یعنی همان سه کار کردن خودرو ) . این وضعیت باعث افت قدرت و عملکرد موتور می‌شود و می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت رانندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

به همین دلیل، تعویض منظم و به موقع کوئل‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. با خرید کوئل‌  با کیفیت و مناسب برای خودروی خود، می‌توانید از اینگونه مشکلات جلوگیری کنید و از عمر موتور و عملکرد بهتر خودرو لذت ببرید.

  • انژکتور ها

انژکتورهای خراب یا کثیف ممکن است نتوانند سوخت را به درستی تزریق کنند. این می‌تواند باعث تولید مخلوط سوختی نامتناسب شود که در نتیجه، سوخت به درستی احتراق نمی‌کند و سیلندرها به طور نامنظم و ناکامل احتراق می‌کنند.

همچنین کثیفی انژکتور ها می تواند باعث کاهش فشار سوخت که به سیلندرها می‌رسد شوند. این مسئله می‌تواند باعث شود که سوخت به درستی به سیلندرها تزریق نشود و به عبارتی، سیلندرها با سه کار کردن عمل کنند به جای چهار سیلندر.

بنابراین، حفظ تمیزی و عملکرد منظم انژکتورها از اهمیت بالایی برخوردار است تا از مشکلاتی مانند سه کار کردن ماشین جلوگیری شود و عملکرد بهینه‌تری برای خودرو ارائه شود.

  • منیفولد

منیفولد یک مجرای عبور هوا است که به سرسیلندرها متصل شده و با واشر آب‌بندی احاطه شده است. هر گونه نقص یا خرابی در واشر یا اورینگ منیفولد می‌تواند باعث ورود هوای اضافی و تخلیه نامناسب نسبت هوا و سوخت در محفظه احتراق شود.

خرابی منیفولد (مانیفولد) می‌تواند به سه علت سبب سه کار کردن خودرو شود که عبارتند از :

نشت هوا: اگر منیفولد خراب یا دچار نشت هوا باشد، هوا بیش از حد به سیلندرها وارد می‌شود که می‌تواند باعث افزایش مخلوط سوختی و تحریک غیر همزمان در سیلندرها شود. این موضوع می‌تواند باعث شود که موتور با سه سیلندر به جای چهار سیلندر کار کند.

مشکل در توزیع هوا: منیفولد به عنوان سیستم توزیع هوا به سیلندرها عمل می‌کند. خرابی یا نقص در منیفولد ممکن است منجر به توزیع نامناسب هوا به سیلندرها شود که باعث عملکرد نامنظم و سه کار کردن موتور می‌شود.

کاهش فشار: خرابی منیفولد می‌تواند باعث کاهش فشار هوای وارد سیلندرها شود. این موضوع می‌تواند باعث شود که سوخت به درستی احتراق نکند و به عبارتی، موتور با سه کار کردن عمل کند به جای چهار سیلندر.

  • سوپاپ ها

معیوب بودن سوپاپ‌ها می‌تواند به چندین علت منجر به سه کار کردن ماشین شود. سوپاپ‌ها در سیستم احتراق داخلی موتور نقش بسیار حیاتی دارند، زیرا وظیفه باز و بسته شدن دروازه‌های سوخت و هوا به سیلندرها را بر عهده دارند. اگر سوپاپ‌ها معیوب یا خراب باشند، ممکن است این مشکلات به وجود بیایند:

نشت هوا: سوپاپ‌های دچار نشت می‌توانند باعث ورود هوای اضافی به سیلندرها شوند که باعث کاهش فشار سوخت و هوا در سیلندر می‌شود. این وضعیت ممکن است باعث کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت شود.

باز نشدن یا باز شدن نامناسب: اگر سوپاپ‌ها به درستی باز نشوند یا در زمان مناسب باز شوند، ممکن است سوخت و هوا به درستی در سیلندر وارد نشود. این موضوع باعث ایجاد مخلوط سوختی نامتناسب و احتراق ناقص می‌شود که به سه کار کردن موتور می‌انجامد.

درهم ریختگی تایمینگ سوپاپ: در صورتی که تایمینگ باز و بسته شدن سوپاپ‌ها درست تنظیم نشده باشد، ممکن است باعث درهم ریختگی در توزیع سوخت و هوا به سیلندرها شود که عملکرد موتور را تحت تأثیر قرار داده و به سه کار کردن موتور منجر شود.

چگونه مشکل سه کار کردن خودرو را برطرف کنیم ؟

برای برطرف کردن مشکل سه کار کردن خودرو، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

تشخیص دقیق علت: ابتدا باید علت دقیق سه کار کردن خودرو را تشخیص دهید. این مشکل ممکن است به علت خرابی شمع‌ها، کوئل‌ها، انژکتورها، منیفولد، سوپاپ‌ها یا سیستم الکتریکی و سوخت‌رسانی باشد. برای این کار ممکن است نیاز به اسکنر خودرو، بررسی فشار سوخت، چک کردن جریان الکتریکی، یا بررسی ارتباط بین قطعات مختلف باشد.

تعویض شمع‌ها و کوئل‌ها: اگر خرابی شمع‌ها یا کوئل‌ها مشکل را ایجاد کرده باشد، بهتر است آن‌ها را تعویض کنید. شمع‌ها باید به تعداد و نوع مناسبی برای خودرو انتخاب شوند و کوئل‌ها هم باید از مارک و کیفیت مناسبی باشند.

تمیز کردن انژکتورها: اگر مشکل از انژکتورها باشد و باعث سه کار کردن موتور شده باشد، انجام خدمات تمیز کردن انژکتورها می‌تواند بهبود بخشی عملکرد موتور شما باشد.

بررسی و تعمیر منیفولد: در صورتی که منیفولد دچار نشت یا خرابی باشد، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید تا تعادل نسبت هوا و سوخت بهبود یابد.

تنظیم و تعمیر سوپاپ‌ها: در صورتی که سوپاپ‌ها تنظیم نشده یا دچار نقص باشند، باید آن‌ها را تعمیر و تنظیم کنید تا توزیع مناسب هوا و سوخت به سیلندرها انجام شود.

بررسی سیستم الکتریکی و سوخت‌رسانی: بررسی کابل‌ها، اتصالات الکتریکی، فیوزها و فیلترهای سوخت نیز باید در نظر گرفته شود. همچنین، اطمینان حاصل کنید که پمپ سوخت به درستی کار می‌کند و فشار سوخت مناسب است.

آزمایش و تعمیر سیستم تزریق الکترونیکی: در بعضی موارد، مشکل ممکن است به علت نقص در سیستم تزریق الکترونیکی سوخت باشد. در این صورت، نیاز به تست و تعمیر سیستم تزریق دارید.

همچنین، برای برطرف کردن مشکل سه کار کردن خودرو بهتر است به تعمیرگاه متخصص مراجعه کنید و اگر نیاز به تعویض قطعات خودرویتان دارید ، حتماً از فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید نمایید.

استفاده از قطعات یدکی اصل و با کیفیت تضمین می‌کند که عملکرد خودرو به بهترین شکل ممکن بازگردد و از مشکلات بعدی جلوگیری شود. فروشگاه‌های معتبر نه تنها قطعات با کیفیت و تضمینی ارائه می‌دهند، بلکه مشاوره فنی نیز ارائه می‌کنند تا مطمئن شوید قطعه مناسب برای خودروی خود را انتخاب کرده‌اید. انتخاب قطعات یدکی از منابع قابل اعتماد به معنی کاهش هزینه‌های تعمیرات در درازمدت و افزایش عمر مفید خودرو است.

نظرات بازدیدکنندگان