دلیل صداهای غیرعادی خودرو که باید رانندگان بدانند !

دلیل صداهای غیرعادی خودرو که باید رانندگان بدانند !

اکثر افرادی که خودرو دارند ، تا به حال با صداهای غیرعادی در خودروی خود مواجه شده‌اند. زیرا تقریبا تمامی رانندگان با صدای اصلی موتور اتومبیل شخصی اشان  و همچنین سیستم‌های آن آشنا هستند و حتی کوچکترین تغییر در این صداها نگران‌کننده است. این صداها ممکن است نشانه وجود مشکل در قسمتی از خودرو باشند که نیاز به بررسی و تعمیر دارد.

در این مقاله بهفر یدک به بررسی اکثر صداهای مختلف در خودرو، علل آن‌ها و روش‌های رفع آن صداها می پردازد پس اگر شما هم می خواهید با علت صدای غیرعادی خودرویتان آشنا شوید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

 

در ابتدا می خواهیم به بررسی علت صدای ماشین در سه حالت : کلاچ گیری ، ترمز کردن و گاز دادن بپردازیم که احتمالا برای خیلی از شما این مشکل پیش آمده است .

 

علت صدا دادن ماشین هنگام کلاچ گیری

کلاچ در خودروهای دنده دستی وسیله‌ای است که برای قطع کردن اتصال میان پیشرانه و جعبه دنده استفاده می‌شود. این قطعه بسیار کاربردی است، به ویژه در شرایط ترافیکی که نیاز به کلاچ گیری و نیم کلاچ کردن داریم. اما در برخی خودروها ممکن است هنگام کلاچ گیری، صداهای اضافی و غیر معمولی از این بخش شنیده شود. علت این صداها ممکن است به دلایل مختلفی باشد.

 

فرسودگی بلبرینگ کلاچ یکی از عوامل اصلی تولید صدا در هنگام کلاچ گیری است. بلبرینگ فرسوده ممکن است منجر به صدای غیرعادی شود. که تعویض بلبرینگ می‌تواند این مشکل را حل کند.

خشک کاری بلبرینگ نیز می‌تواند باعث تولید صداهای غیرعادی شود. در صورت خشک شدن بلبرینگ پشت میلنگ، مشکل صدا تا حد زیادی قابل رفع است.

علاوه بر موارد بالا ، مشکلات در گیربکس یا دیسک کلاچ نیز ممکن است منجر به صداهای غیرعادی شود.

البته پیشنهاد می شود برای تشخیص دقیق علت صدا و رفع آن، بهتر است یک تعمیرکار متخصص خودرو مشکل را بررسی کرده و راه حل مناسب را پیشنهاد دهد.

 

علت صدا دادن ماشین هنگام ترمز گرفتن

در هنگام ترمز گرفتن احتمالا شما با 3 تا صدای : تق تق ، سوت کشیدن و یا خر خر کردن مواجه می شوید.

صدای تق تقی که در هنگام ترمزگیری شدید از ترمز خودرو شنیده می‌شود، معمولاً نشان دهنده عملکرد صحیح ترمزهای ضد قفل ABS  است. ترمزهای ABS در هنگام ترمزگیری شدید، باعث جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها و حفظ کنترل بر روی خودرو می‌شوند. این عملکرد می‌تواند باعث تولید صدایی مشابه تق تق یا خر خر در پدال ترمز شود. در این صورت، نیاز به نگرانی زیاد نیست و شنیدن این صدا به عنوان یک رفتار طبیعی در ترمزهای ABS در نظر گرفته می‌شود.

اما اگر خودروی شما دارای ترمزهای ABS نباشد و یا مطمئن هستید که این صدا مربوط به ترمز ضد قفل نیست ، احتمالاً دلایل دیگری برای شنیدن این صدا وجود دارد. برخی از دلایل رایج عبارتند از:

- وجود خطا یا عیب در سیستم ترمز، مانند شکستگی یا خوردگی دیسک ترمز

- مشکل در کمک فنر ماشین ، مانند شکستگی یا خشک شدن آنها

- لغزش لنت‌ها در سقف دیسک ترمز

 

اما اگر هنگام ترمزگیری صدای سوت مانند یا خرخر مانند می شنوید داستان فرق کرده و باید کمی نگران باشید . تمام شدن لنت‌ها یکی از علل اصلی شنیدن این صدا از ترمز خودرو می باشد.

 وقتی لنت‌ها کاملاً فرسوده می‌شوند ، قطعه فلزی لنت در هنگام ترمزگیری به دیسک‌ها فشار می‌آورد و باعث جلوگیری از حرکت آنها می‌شود. این عمل باعث تولید صدایی مانند سوت یا خر خر می‌شود. اگر به این صدا بی‌توجهی کنید، ممکن است در آینده دیسک‌های ترمز نیز خراب شوند. همچنین، دلایل دیگری نیز برای شنیدن صدا از ترمز وجود دارد، از جمله:

- کیفیت نامطلوب لنت‌ها که در هنگام اصطکاک با دیسک صدا تولید می‌کنند.

- وجود خطوط روی دیسک‌های ترمز

- داغ شدن بیش از حد دیسک و لنت

- سایش و لبه‌دار شدن دیسک

علت صدا دادن ماشین هنگام گاز دادن

یکی دیگر از صداهای غیرعادی خودرو که احتمال دارد با آن مواجه شوید صدای زوزه کشیدن ماشین هنگام گاز دادن می باشد .

زوزه کشیدن ماشین هنگام گاز دادن ممکن است به علت چند عامل باشد:

1. لاستیک‌های فرسوده یا زیرفشار: اگر لاستیک‌های ماشین شما فرسوده یا زیرفشار داشته باشند، ممکن است زوزه کشیدن رخ دهد.

2. سیستم تعلیق: مشکلات در سیستم تعلیق ماشین می‌تواند باعث زوزه کشیدن شود. این مشکلات ممکن است از ضربه‌های قبلی یا خرابی‌های درونی ناشی شده باشند.

3. سیستم ترمز: ممکن است زوزه کشیدن ناشی از مشکلات در سیستم ترمز باشد، مانند دیسک‌های ترمز فرسوده یا پدال ترمز فشار زیاد داشته باشد.

4. سیستم انتقال قدرت: مشکلات در سیستم انتقال قدرت ماشین، مانند جعبه‌دنده یا کلاچ، می‌تواند باعث زوزه کشیدن شود.

 

صدا های غیر عادی دیگر که در خودرو شنیده می شود

در ادامه می خواهیم به بررسی دیگر صدای غیر عادی خودرو بپردازیم .

شنیدن صدایی شبیه به ناله در هنگام چرخاندن فرمان

اگر وقتی که خودرویتان را پارک کرده‌اید، با چرخاندن فرمان به چپ و راست صدای ناله‌ای مشابه می‌شنوید، احتمالا سطح مایع هیدرولیک فرمان کم شده است. این صدا می‌تواند با افزودن مایع هیدرولیک به راحتی رفع شود. اما بیایید بررسی کنیم که آیا مایع به دلیل استفاده زیاد تمام شده است یا اینکه نشتی دارد. اگر نشتی وجود دارد، بهتر است به یک تکنسین ماهر مراجعه کنید تا مشکل را برطرف کند.

 

شنیدن صدایی جیغ مانند پس از روشن کردن خودرو

اگر خودروی شما پس از روشن شدن صدایی جیغ مانند دارد که با گرم شدن موتور از بین می‌رود، ممکن است مشکل از تسمه دینام باشد. در صورتی که تسمه دینام را تعویض کرده‌اید و صدا همچنان ادامه دارد، احتمالا تنسیونر تسمه فرسوده شده است. برای اطمینان، می‌توانید در حالی که موتور کار می‌کند، آب روی تسمه دینام اسپری کنید. البته باید مواظب باشید که آب بر روی خودتان نریزد. اگر با اسپری آب صدای ماشین قطع شد، نشانه‌ای است که تسمه دینام فرسوده است. در این صورت، موتور را خاموش کرده و تسمه را بررسی کنید تا ببینید آیا پارگی یا ترکی دارد یا خیر.

 

شنیدن صدای کلیک مانند هنگام دور زدن

اگر در هنگام دور زدن یا گاز دادن، صدای کلیک کلیکی می‌شنوید، ممکن است پلوس خودرو مشکل داشته باشد. این مشکل ممکن است به خاطر سرپلوس یا میله پلوس باشد. اگر در حین چرخاندن فرمان به سمت راست یا چپ این صدا را می‌شنوید، ممکن است میله فرمان مشکل داشته باشد. احتمالاً این صدا به دلیل شل شدن میله رابط چرخ و فرمان است. این نوع مشکلات باید توسط یک مکانیک حرفه‌ای بررسی شود، زیرا این مشکلات خطرناک هستند و ممکن است در هنگام رانندگی، کنترل خودرو را سخت کنند.

 

شنیدن صدای جیر جیر هنگام عبور از دست انداز

اگر در هنگام عبور از سرعت‌گیرها یا دست‌اندازهای جاده صدایی شبیه بنگ، صدای ساییدگی، جیرجیر یا کلانک می‌شنوید، مشکل ممکن است به میل موج‌گیر یا بوش‌های دو سر آن برگردد. این صداها معمولا به دلیل فرسودگی و ساییدگی این قطعات ایجاد می‌شوند. در این صورت، تعویض میل موج‌گیر و بوش‌ها معمولا بهبود قابل توجهی در صدا و عملکرد خودرو ایجاد می‌کند.

همچنین، صدای مشابهی ممکن است به دلیل فرسودگی کمک‌فنر و اجزا، بوش طبق یا قطعات استرات بار باشد. در این صورت نیز، تعویض قطعات فرسوده و تعمیر یا تعویض کمک‌فنرها می‌تواند بهبود قابل توجهی در صدا و عملکرد خودرو ایجاد کند.

 

شنیدن صدای انفجار از اگزوز خودرو

صدای انفجار یا بانگ از اگزوز خودرو ممکن است به دلیل چند عامل مختلف باشد. در زیر تعدادی از دلایل شایع برای این صداها ذکر شده است:

1. احتراق نامنظم: وقوع احتراق نامنظم در سیلندرهای موتور ممکن است باعث تولید صداهای انفجاری در اگزوز شود. این مشکل معمولا به دلیل سوختن نامنظم مخلوط هوا و سوخت در سیستم احتراق و یا وجود آتش‌زنه‌های نامنظم در سیلندرها ایجاد می‌شود.

2. نفوذ هوا: نفوذ هوا به سیستم احتراق یا به خودرو می‌تواند باعث تولید صدای بانگ در اگزوز شود. علت اصلی نفوذ هوا ممکن است شکستگی یا خرابی در سیستم احتراق، سیستم توربو یا سیستم انتقال قدرت باشد.

3. ترک خوردگی: ترک خوردگی در لوله‌ها یا قطعات اگزوز می‌تواند منجر به تولید صدای بانگ شود. این ترک‌ها ممکن است به دلیل فشار بالا یا حرارت زیاد در سیستم اگزوز ایجاد شده باشند.

4. تغییرات در فشار یا دمای اگزوز: تغییرات ناگهانی در فشار یا دمای گازهای خروجی اگزوز ممکن است باعث تولید صدای بانگ شود. این تغییرات ممکن است به دلیل عدم تنظیم صحیح سیستم توربو، سوخت نامنظم یا خرابی در سیستم احتراق باشد.

 

شنیدن صدا هنگام تعویض دنده

هنگامی که خودرو را در دنده قرار می‌دهید، فشار به موتور و گیربکس وارد می‌شود و هنگام استفاده از گاز، تغییر می‌کند. این فشار و تغییرات ممکن است باعث تولید صداهای غیرطبیعی شود. پایه‌ها و سیستم‌های حمایتی و پشتیبانی موتور و گیربکس از این فشار و تغییرات حفاظت می‌کنند. اگر این پایه‌ها آسیب ببینند، ممکن است صداهای نامطلوب و بلندی ایجاد شود.

در خودروهای دارای گیربکس دستی، هنگام تعویض دنده، باید کلاچ را فشار دهید. اگر کلاج فرسوده شده باشد، ممکن است هنگام تعویض دنده صداهای خرد شدن یا جیغ زدن ایجاد شود.

اما در گیربکس‌های اتوماتیک، سیستم‌های مختلفی وجود دارند که تغییر دنده را انجام می‌دهند. اگر این قطعات دچار سایش شوند، ممکن است هنگام تعویض دنده صداهای نامطلوب ایجاد شود.

با توجه به موارد فوق، در صورت شنیدن صداهای غیرطبیعی هنگام تعویض دنده، توصیه می‌شود به یک کارشناس خودرو مراجعه کرده و سیستم گیربکس را بررسی کرده و در صورت لزوم تعمیرات لازم را انجام دهید.

 

شنیدن صدای سیلی مانند

اگر صدای ضربه‌زدن یا تق‌تق از پایین خودرو به گوش برسد، ممکن است مشکل از یاتاقان متحرک یا یاتاقان اصلی باشد. در این صورت، خودرو به طور عامل "یاتاقان زده" شناخته می‌شود. اگر صدای سیلی‌زدنی از بخش مرکزی خودرو شنیده شود، احتمالاً رینگ پیستون یا دیواره پیستون فرسوده شده است.

در هر دو حالت، باید بسرعت اقدام به بررسی و تعمیر مشکل نمایید. اگر به صدای تق‌تق یا سیلی‌زدن بی‌توجهی کنید و خودرو را خاموش نکنید، ممکن است موتور آسیب ببیند. بنابراین، بهترین راه حل این است که با استفاده از خدمات امداد خودرو، خودرو را به تعمیرگاه مناسب منتقل کنید.

 

شنیدن صدای تق تق از چرخ جلو

اگر از چرخ جلو ماشینتان صدای تق تق مانندی می شنوید باید بدانید که مشکلات مختلفی می‌توانند منجر به این اتفاق شود که از جمله می توان به خرابی قطعات زیر اشاره کرد :

1. بلبرینگ چرخ: خرابی بلبرینگ چرخ ممکن است باعث ایجاد صدای تق‌تق شود، به ویژه هنگام افزایش سرعت.

2. لنت ترمز: ساییدگی لنت ترمز نیز می‌تواند باعث صدای تق‌تق از چرخ‌ها شود، به خصوص هنگام ترمز کردن.

3. دیسک ترمز: مشکلات در دیسک ترمز نیز ممکن است منجر به صدای تق‌تق از چرخ‌ها شوند، به ویژه هنگام ترمز کردن.

4. پلوس: خرابی پلوس نیز می‌تواند باعث ایجاد صدای تق‌تق از چرخ‌ها شود، به خصوص هنگام دور زدن یا شتاب گیری.

5. سیبک فرمان: مشکلات در سیبک فرمان نیز ممکن است باعث ایجاد صدای تق‌تق از چرخ‌ها شوند، به ویژه هنگام عبور از دست اندازها.

6. بوش طبق: خرابی بوش طبق نیز می‌تواند منجر به صدای تق‌تق از چرخ‌ها شود، به خصوص هنگام عبور از دست اندازها.

7. لاستیک: مشکلات در لاستیک‌ها نیز ممکن است باعث ایجاد صدای تق‌تق از چرخ‌ها شوند، به علت ساییدگی ناهموار یا آسیب دیدگی.

8. رینگ: آسیب دیدگی یا تاب برداشتن رینگ‌ها نیز ممکن است باعث صدای تق‌تق از چرخ‌ها شود.

9. کمک فنر: خرابی کمک فنر نیز ممکن است باعث ایجاد صدای تق‌تق از چرخ‌ها شود، به خصوص هنگام عبور از دست اندازها.

 

پیشنهاد می شود برای تشخیص دقیق مشکل و رفع آن، بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

سخن پایانی

در نهایت، باید به اهمیت شناسایی و تشخیص صداهای غیرعادی خودرو توجه ویژه داشت. صداهای ناشی از مشکلات فنی ممکن است نشانه‌ای از خطرات جدی برای خودرو باشند و نادیده گرفتن آنها ممکن است منجر به آسیب‌های جدی برای خودرو و حتی ایمنی شما شود. بنابراین، هرگاه صداهای غیرعادی را شنیدید، بهتر است به یک تکنسین متخصص مراجعه کنید تا مشکلات رفع شوند و خودروتان در وضعیت ایده‌آل قرار بگیرد.

و اگر نیاز به تعویض و خرید قطعات یدکی دارید حتما از مراکز معتبر فروش قطعات خودرو اقدام به خرید نمایید تا تضمین کننده ی کیفیت و سلامت خودرویتان باشد.

نظرات بازدیدکنندگان