با علائم خرابی مغزی پمپ بنزین آشنا شو !

با علائم خرابی مغزی پمپ بنزین آشنا شو !

اگر مدتی است که خودرویتان به سختی روشن می شود و توان آن کم شده و در هنگام شتاب گرفتن ریپ می زند ، احتمال دارد دلیل آن خرابی قطعه ای به نام مغزی پمپ بنزین باشد.  مغزی پمپ بنزین در واقع یک قطعه الکترونیکی است که به عنوان بخشی از سیستم سوخت رسانی خودرو نصب می‌شود. محل نصب این قطعه در بعضی از خودرو ها درون باک و در بعضی دیگر خارج از باک ماشین است. به عنوان مثال، در برخی از خودروهای سواری، مغزی پمپ بنزین در داخل مخزن سوخت قرار می‌گیرد. این قسمت از مخزن سوخت به عنوان یک واحد تمیز جداگانه در نظر گرفته می‌شود و مغزی پمپ بنزین همراه با پمپ بنزین در داخل آن قرار می‌گیرد.

در برخی خودروها،  این قطعه ممکن است در نزدیکی موتور، درون محفظه موتور یا در محدوده بخش‌هایی از خودرو که به راحتی قابل دسترسی نیستند، نصب شود. این وابسته به ساختار خودرو و طراحی سیستم سوخت آن است.

 

از آنجایی که خرابی مغزی پمپ بنزین در خودروهای پراید و پژو 405 مشکلی رایج می باشد. ما در این مقاله به بررسی کامل علائم خرابی مغزی پمپ بنزین و سوالاتی که ممکن است در این خصوص در ذهنتان پیش بیاید ، پرداخته ایم .

 

علائم خرابی مغزی پمپ بنزین

علائم خرابی مغزی پمپ بنزین

مشکل در روشن شدن موتور از علائم خرابی مغزی پمپ بنزین

 

یکی از علائم خرابی مغزی پمپ بنزین، مشکل در روشن شدن موتور است. در صورتی که این قطعه نادرست عمل کند، ممکن است موتور با تاخیر روشن شود یا در برخی موارد اصلاً روشن نشود.

درواقع با استارت زدن خودرو ، مغزی پمپ بنزین هم شروع به کار می کند . در صورتی که مغزی پمپ بنزین ضعیف شده باشد اتومبیلتان به سختی استارت می خورد.

 

ریپ زدن خودرو در هنگام شتاب گیری

ریپ زدن یا لرزش شدید خودرو می‌تواند یکی از دلایل خرابی پمپ بنزین باشد. در صورتی که پمپ بنزین خودرو به درستی کار نکند یا دچار خرابی شود، میزان سوخت مورد نیاز برای موتور به درستی تأمین نمی‌شود و این مشکل می‌تواند باعث ریپ زدن خودرو شود.

پمپ بنزین ممکن است به دلیل خرابی در قطعات داخلی خود، مانند موتور پمپ بنزین، ولوهای الکتریکی یا مغزی پمپ بنزین، به درستی کار نکند. این مشکل می‌تواند باعث کاهش جریان سوخت یا قطع شدن جریان سوخت به موتور شود که در نتیجه ریپ زدن خودرو را ایجاد می‌کند. البته کثیفی فیلتر بنزین و ضعیف بودن باتری هم می تواند از دلایل ریپ زدن ماشین هنگام شتابگیری باشد.

در هر صورت، برای تشخیص دقیق دلیل ریپ زدن خودرو و تعمیر آن، توصیه می‌شود به یک کارشناس خودرو مراجعه کنید . او می‌تواند با استفاده از تجهیزات تشخیصی مناسب و بررسی دقیق ، مشکلات مربوط به پمپ بنزین را تشخیص داده و تعمیرات لازم را انجام دهد .

 

کم شدن قدرت موتور یکی دیگر از نشانه های خرابی مغزی پمپ بنزین

خرابی مغزی پمپ بنزین می‌تواند منجر به کاهش توان خودرو گردد  و مشکلاتی را برای اتومبیل شما به وجود آورد که در زیر تعدادی از این مشکلات را بررسی می‌کنیم:

کنترل نامناسب فشار سوخت : مغز پمپ بنزین وظیفه کنترل فشار سوخت را دارد. اگر مغز پمپ بنزین خراب شود و نتواند فشار سوخت را به درستی تنظیم کند، فشار سوخت ممکن است بیش از حد یا کمتر از حد مورد نیاز شود. این مشکل می‌تواند منجر به عملکرد نامناسب موتور شود و توان خودرو را تحت تأثیر قرار دهد.

کنترل نامناسب میزان سوخت : مغز پمپ بنزین همچنین میزان سوخت مورد نیاز برای موتور را کنترل می‌کند. اگر مغز پمپ بنزین خراب شود و اطلاعات صحیح در مورد میزان سوخت مورد نیاز را به موتور ارسال نکند، ممکن است موتور کمتر یا بیشتر از سوخت مورد نیاز استفاده کند. این مشکل می‌تواند باعث کاهش کارایی و توان خودرو شود.

قطع و وصل نامناسب سیگنال‌ها : مغزی پمپ بنزین از سیگنال‌های الکتریکی برای کنترل عملکرد پمپ استفاده می‌کند. در صورت خرابی مغزی پمپ بنزین، قطع و وصل نامناسب سیگنال‌ها ممکن است رخ دهد. این مشکل می‌تواند به تنظیم نادرست زمان بنزین‌ریزی و یا توقف ناگهانی پمپ بنزین منجر شود، که در نتیجه توان خودرو را کاهش می‌دهد.

 

شنیدن صدای بلند از باک بنزین خودرو

یکی دیگر از مهمترین علائم خرابی مغزی پمپ بنزین خودرو ، شنیدن صدای بلند ( دقت داشته باشید که پمپ بنزین بعضی از خودرو ها همواره صدای آرامی دارد ) از پمپ سوخت خودرو می باشد.

 

 

اگر مغزی پمپ بنزین خراب باشد چه می شود ؟

وقتی مغزی پمپ بنزین خودرو خراب می‌شود، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید که بر عملکرد اتومبیلتان تاثیر می گذارد ، برخی از علائم و مشکلاتی که ممکن است به وجود بیایند عبارتند از :

  • خودرو روشن نمی‌شود یا پس از چند بار استارت زدن روشن می‌شود
  • اتومبیلتان در حین حرکت و ناگهانی خاموش می شود
  • کاهش قدرت و شتاب‌گیری خودرو
  • رپ زدن خودرو
  • افت توان
  • سفید شدن سرشمع‌ها

 

بنابراین هر یک از علایم بالا در صورت بررسی بیشتر می تواند از نشانه های خرابی مغزی پمپ بنزین اتومبیلتان باشد که در اینصورت نیاز است تا مغزی پمپ بنزین اتومبیلتان را تعویض نمایید تا مشکل برطرف گردد.

 

نکته ی پایانی

مغزی پمپ بنزین قطعه ای مصرفی نبوده و تا وقتی که علائم خرابی آن بروز پیدا نکند نیازی به تعویض این قطعه نمی باشد . اما خب جز قطعاتی بوده که احتمال دارد با خرابی آن مواجه شوید که در اینصورت نیازمند برطرف کردن مشکل و در صورت لزوم نیاز به تعویض این قطعه را دارید.

به دلیل اهمیت مراقبت از اتومبیلتان و همچنین وجود قطعات یدکی فیک و تقلبی در بازار شما باید هنگام خرید هر قطعه یدکی حتما از فروشگاه های معتبر و از برند های معتبر اقدام به خرید نمایید . یکی از برند های خوب مغزی پمپ بنزین برند بتا یا همان بی.ای.جی بوده که شما می توانید برای خودرو های پراید ، پژو 405 ، 206 ، تیبا و ... از پخش لوازم یدکی خودرو بهفر یدک بصورت تکی و عمده این قطعه را تهیه نمایید.

 

 

نظرات بازدیدکنندگان