آشنایی با سیستم تعلیق خودرو

آشنایی با سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو یکی از حیاتی ترین سیستم های خودرو بوده که نقش بسیار مهمی در ایمنی ، راحتی و عملکرد خودرو ایفا می کند و همچنین یکی از معیارهای مهم در انتخاب خودرو می باشد و بسیاری از رانندگان راحتی خودرو برایشان اهمیت بالایی داشته و این مسئله را در الویت خود قرار می دهند.

به دلیل اهمیت مجموعه ی سیستم تعلیق خودرو در این مقاله قصد داریم تا بطور کامل وظیفه ی سیستم تعلیق خودرو و همچنین اجزای تشکیل دهنده ی سیستم تعلیق خودرو را بررسی کنیم و در نهایت به بررسی انواع سیستم تعلیق خودرو می پردازیم . پس حتما تا انتهای این مقاله که توسط پخش لوازم یدکی خودرو بهفر یدک تهیه شده است همراه ما باشید .

آشنایی با سیستم تعلیق خودرو و وظایف آن

سیستم تعلیق خودرو چیست ؟ اولین سوالی که قصد داریم در این مقاله به آن پاسخ دهیم .

درواقع سیستم تعلیق خودرو مجموعه‌ای از اجزا مانند فنر و کمک فنر و بوش ، اکسل ، طبق خودرو و غیره بوده که به منظور جذب ضربات ناشی از ناهمواری‌های جاده، ایجاد تعادل و کنترل هندلینگ خودرو طراحی شده است.

در واقع سیستم تعلیق خودرو با جذب ضربات ناشی از جاده ، تجربه ی لذت بخشی از رانندگی برای راننده و سرنشینان خودرو ایجاد می کنند. همچنین این سیستم با حفظ تعادل خودرو از واژگونی آن در پیچ ها و جاده های ناهموار جلوگیری می کند.

کنترل حرکت چرخ ها که سبب آسان تر شدن هدایت و کنترل خودرو می گردد و همچنین افزایش طول تایرها از دیگر وظایف سیستم تعلیق ماشین می باشد.

تاریخچه ی سیستم تعلیق خودرو

اولین سیستم تعلیق خودرو در سال 1886 توسط کارل بنز اختراع شد. این سیستم تعلیق از فنرهای برگ و کمک‌فنرهای هیدرولیکی استفاده می‌کرد. در سال 1904، هنری فورد اولین سیستم تعلیق مستقل را برای هر چرخ اختراع کرد. این سیستم تعلیق، رانندگی را راحت‌تر و ایمن‌تر کرد.

در طول قرن بیستم، سیستم تعلیق خودرو به طور مداوم توسعه یافت. در دهه 1950، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک اختراع شد. این سیستم تعلیق، رانندگی را راحت‌تر و نرم‌تر کرد.

در دهه 1980، سیستم تعلیق الکترونیکی به طور گسترده در خودروها استفاده شد. این سیستم تعلیق، عملکرد و کنترل خودرو را به طور قابل توجهی بهبود بخشید.

امروزه، سیستم تعلیق خودرو به یک سیستم پیچیده تبدیل شده است که از اجزای مختلفی مانند فنر، کمک‌فنر، سیستم تعلیق، بوش‌ها، سیستم تعلیق الکترونیکی و سنسورها تشکیل شده است. که در ادامه می خواهیم با اجزای سیستم تعلیق خودرو آشنا شویم.

 

اجزای اصلی سیستم تعلیق خودرو را بشناس

اجزا سیستم تعلیق خودرو

فنر

فنر خودرو یکی از اجزای اصلی سیستم تعلیق است که وظایف مهمی را در خودرو بر عهده دارد. فنرها از جنس فولاد پلاستیک ساخته می‌شوند و به طور کلی به شکل مارپیچ هستند. جذب ضربات ، حفظ تعادل ، کنترل هندلینگ و افزایش طول عمر تایر از وظایف فنر خودرو می باشد.

انواع فنر خودرو:

فنر لول: این نوع فنر رایج‌ترین نوع فنر در خودروها است و به شکل مارپیچ با قطر و ارتفاع ثابت ساخته می‌شود.

فنر مخروطی: این نوع فنر در قسمت بالایی ضخیم‌تر و در قسمت پایینی نازک‌تر است. این نوع فنر عملکرد بهتری در جذب ضربات دارد.

فنر تخت: این نوع فنر در خودروهای سنگین استفاده می‌شود و از چند لایه ورق فولادی تشکیل شده است.

از نشانه‌های خرابی فنر خودرو شامل نوسانات بیش از حد خودرو، کشش به یک سمت، سایش ناهموار تایرها و صداهای غیرعادی از سیستم تعلیق است همچنین توجه داشته باشید که عمر مفید فنر ماشین بین 50 تا 80 هزار کیلومتر بوده و بعد از آن برای تعویض حتما به یک مکانیک ماهر و متخصص مراجعه کنید.

 

کمک فنر

کمک فنر

یکی از مهم ترین اجزای سیستم تعلیق خودرو کمک فنر بوده که با با کنترل نوسانات فنر، از پرش و بالا و پایین شدن بیش از حد خودرو جلوگیری می‌کند. جلوگیری از تکان های اضافی ، بهبود هندلینگ و افزایش طول عمر تایر خودرو از مهم ترین وظایف کمک فنر خودرو می باشد.

علاوه بر وظایف ذکر شده، کمک فنر:

  •        به حفظ تعادل خودرو در پیچ‌ها کمک می‌کند
  •        از لغزش خودرو در جاده‌های لغزنده جلوگیری می‌کند
  •        به سیستم ترمز خودرو کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشد

دو نوع رایج از کمک فنر ها کمک فنر گازی و روغنی بوده که شما باید هنگام خرید کمک فنر حتما دقت داشته باشید که متناسب با خودرویتان بهترین نوع کمک فنر را بخرید که پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر حتما مقاله ی تفاوت بین کمک فنر روغنی و گازی را بخوانید .

 

میل تعادل یا میل موجگیر

میل موجگیر که با نام‌های میل تعادل، آنتی رول بار و میل ضد غلطش نیز شناخته می‌شود، یکی از قطعات سیستم تعلیق خودرو است که وظیفه‌ی حفظ تعادل خودرو در پیچ‌ها را بر عهده دارد.

میل موجگیر از دو بازوی اهرمی تشکیل شده است که به چرخ‌ها و شاسی خودرو متصل می‌شود. در هنگام پیچیدن، چرخ‌های خارجی خودرو بیشتر از چرخ‌های داخلی فشرده می‌شوند. این امر باعث پیچش میل موجگیر می‌شود. میل موجگیر با مقاومت در برابر این پیچش، چرخ‌های داخلی را به سمت پایین فشار می‌دهد و تعادل خودرو را حفظ می‌کند.

علائم خرابی میل موجگیر:

غلتش بیش از حد خودرو در پیچ‌ها

لغزش خودرو در پیچ‌ها

سایش ناهموار تایرها

صدای غیرعادی از سیستم تعلیق

که در صورت مشاهده علائم خرابی میل موجگیر نیاز به تعویض این قطعه می باشد که بهتر است برای بررسی بیشتر مشکل و برطرف کردن آن به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید.

 

میل رابط

میل رابط یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم تعلیق خودرو است که وظایف حیاتی را در ایمنی، کنترل و عملکرد خودرو ایفا می‌کند.

وظایف اصلی میل رابط:

  •        اتصال اجزای سیستم تعلیق: میل رابط وظیفه‌ی اتصال اجزای مختلف سیستم تعلیق مانند طبق، سیبک و چرخ‌ها به یکدیگر را بر عهده دارد.
  •        انتقال نیرو: میل رابط نیروی حاصل از ترمز و شتاب را به چرخ‌ها منتقل می‌کند.
  •        حفظ تعادل: میل رابط با حفظ زاویه چرخ‌ها، به تعادل خودرو در هنگام رانندگی کمک می‌کند.
  •        کنترل فرمان: میل رابط با انتقال نیروی فرمان به چرخ‌ها، کنترل خودرو را آسان‌تر می‌کند.

لرزش فرمان، صدای غیرعادی از سیستم تعلیق، سایش ناهموار تایرها و کشش خودرو به یک سمت از نشانه های خرابی میل رابط است. همچنین دقت داشته باشید که عمر مفید میل رابط بطور کلی بین 100 تا 150 هزارکیلومتر می باشد.

 

سیبک

سیبک

اتصال چرخ ها به سیستم تعلیق ، اجازه حرکت چرخ ها و جذب ضربات ناشی از ناهمواری های جاده از مهم ترین وظایف سیبک خودرو ( ball joint ) می باشد.

سیبک ها انواع مختلفی داشته که وظایف متفاوتی در مجموعه سیستم تعلیق خودرو دارند که عبارتند از :

  •        سیبک فرمان: سیبک فرمان وظیفه‌ی اتصال فرمان به سیستم تعلیق و هدایت چرخ‌ها را بر عهده دارد
  •        سیبک طبق: سیبک طبق وظیفه‌ی اتصال طبق به سیستم تعلیق و هدایت چرخ‌ها را بر عهده دارد
  •        سیبک سگدست: سیبک سگدست وظیفه‌ی اتصال چرخ‌ها به سیستم تعلیق و هدایت آنها را بر عهده دارد

عمر مفید سیبک خودرو بین 100 تا 150 هزار کیلومتر می باشد و بعد از آن با مشاهده ی علائمی مانند : لرزش فرمان ، صدای غیرعادی از سیستم تعلیق ، سایش ناهموار تایر ها و کشش خودرو به یک سمت نیاز به تعویض این قطعه می باشد.

 

 

 

انواع سیستم تعلیق:

انواع سیستم تعلیق خودرو

تا اینجا با برخی از اجزای سیستم تعلیق خودرو آشنا شده ایم که در ادامه می خواهیم با انواع سیستم تعلیق خودرو آشنا شویم :

سیستم تعلیق مستقل: در این سیستم، هر چرخ به طور مستقل از چرخ‌های دیگر عمل می‌کند. این سیستم تعلیق عملکرد و راحتی بهتری را ارائه می‌دهد، اما پیچیده‌تر و گران‌تر است.

سیستم تعلیق غیرمستقل: در این سیستم، چرخ‌های یک محور به طور مشترک عمل می‌کنند. این سیستم تعلیق ساده‌تر و ارزان‌تر است، اما عملکرد و راحتی آن به اندازه سیستم تعلیق مستقل نیست.

 

بهترین برند های سیستم تعلیق خودرو

اگر به فکر راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو هستید که بصورت تخصصی روی قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو کار کند و یا قصد خرید قطعات جلوبندی خودرو را دارید نیاز است تا بهترین برند و مارک های آن را بشناسید .

برند های امیر نیا ، عظام ، اس فور تی  و رفیع نیا از بهترین برند های تولید کننده سیبک و دیگر قطعات جلوبندی خودرو می باشند.

 

 

نکات مهم و پایانی در مورد سیستم تعلیق ماشین

بازرسی و نگهداری منظم: سیستم تعلیق باید به طور منظم بازرسی و نگهداری شود تا از عملکرد صحیح آن

اطمینان حاصل شود.

استفاده از قطعات یدکی باکیفیت: در صورت نیاز به تعویض قطعات سیستم تعلیق، باید از قطعات یدکی باکیفیت استفاده شود.

رعایت حد مجاز بار: عدم رعایت حد مجاز بار می‌تواند به سیستم تعلیق خودرو آسیب برساند.

 

نظرات بازدیدکنندگان