با علائم خرابی بلبرینگ چرخ آشنا شو

با علائم خرابی بلبرینگ چرخ آشنا شو

بلبرینگ چرخ یا ( wheel bearing ) که اصطلاح انگلیسی آن است در واقع یکی از انواع بلبرینگ ها بوده و از مهم ترین قطعات سیستم جلوبندی خودرو می باشد. وظیفه ی اصلی این قطعه در خودرو ، کمک به حرکت روان چرخ های اتومبیل می باشد.

با خرابی بلبرینگ چرخ امکان دارد تا چرخ های اتومبیل شما قفل کند و یا چرخ های شما دچار لقی شده و از جای خود دربیاید و باعث خسارت های جبران ناپذیر بسیاری می گردد.

از این رو لازم است تا با علائم خرابی بلبرینگ چرخ آشنا شوید و در صورت مشاهده این علائم سریعا اقدام به تعویض این قطعه نمایید.

پیشنهاد محصول : بلبرینگ چرخ جلو پراید

علائم خرابی بلبرینگ چرخ

خرابی هر قطعه ی یدکی در اتومبیلتان نشانه ها و علائمش را در قسمت هایی از خودرو نشان می دهد . علائم خرابی بلبرینگ چرخ در فرمان خودرو ، صدا از سمت چرخ ها و یا کشیده شدن خودرو به سمتی خودش را نشان می دهد که بیشتر به بررسی این موارد و علائم می پردازیم .

 

شنیدن صدا از سمت لاستیک ها از شایع ترین علائم خرابی بلبرینگ های چرخ

اگر در هنگام تعویض دنده و یا دور زدن ، از یکی از چرخ های اتومبیلتان صدایی شبیه به برخورد و یا کشیده شدن دو فلز بر روی یکدیگر به گوشتان می رسد ، احتمالا بلبرینگ چرخ سمتی که صدا از آن سمت می آید خراب شده باشد.

در واقع این صدا زمانی ایجاد می شود که داخل بلبرینگ های چرخ گرما و اصطکاک زیادی ایجاد شده و این قطعات ، روغنکاری و حرکت روان خود را از دست بدهند. در این هنگام نیاز است تا بلبرینگ چرخ را تعویض نمایید.

 

لرزش فرمان ماشین در سرعت پایین

یکی دیگر از نشانه های خرابی بلبرینگ چرخ ماشین ، لرزش فرمان در سرعت های پایین می باشد بطوری که با افزایش سرعت و شتاب ماشین ، لرزش فرمان بیشتر می شود.

توجه کنید که لرزش فرمان در سرعت های بالا به دلیل نامتوازن بودن تایر ها رخ می دهد. اما اگر لرزش فرمان را در سرعت های پایین هم احساس می کنید ، نشان دهنده ی خرابی بلبرینگ چرخ می باشد.

در صورت احساس لرزش فرمان در اتومبیلتان ، حتما به یک تعمیرکار متخصص و ماهر مراجعه کنید.

 

کشیده شدن خودرو به یک سمت از دیگر علائم خرابی بلبرینگ چرخ

کشیده شدن خودرو به یک سمت از نشانه های خرابی بلبرینگ چرخ

اگر خودرویتان در هنگام رانندگی به یک سمتی کشیده می شود احتمالا بلبرینگ چرخ آن است خراب بوده و نیاز است تا تعویض شود.

این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که در واقع زمانی که بلبرینگ چرخ خراب و پوسیده و حفره دار می شود ، سطح آن زبر شده که در اینصورت مسیر غلطش همواری که برای محافظت از سطوح فلزی در برابر خورندگی مواد شیمیایی مختلف و یا سایش استفاده می شود ، وجود ندارد.

 

لق شدن چرخ ها یک روش برای تست خرابی بلبرینگ چرخ

روش تست خرابی بلبرینگ چرخ

یکی از روش هایی که می توانید با آن متوجه شوید که آیا بلبرینگ چرخ خراب است یا نه در واقع بررسی لق بودن چرخ ها می باشد .

به این صورت که شما باید ماشین خود را روی یک بالابر هیدرولیکی قرار داده و یا هر دو چرخ را روی محور جک بلند کنید . حالا چرخ های خودرو را به سمت عقب و جلو حرکت دهید.

در حالت عادی چرخ های خودرو باید بدون هیچگونه لغزش و لقی باشد بنابراین اگر متوجه لقی و حرکت چرخ شدید احتمالا بلبرینگ چرخ آن سمت خراب بوده و باید تعویض گردد.

 

چک کردن تایر ها برای تشخیص خرابی بلبرینگ چرخ

یکی دیگر از راه های تشخیص خرابی بلبرینگ چرخ ، از روی فرسودگی تایر می باشد . در واقع اگر بلبرینگ چرخ یک سمت خراب شده باشد ،لاستیک آن سمت خودرو فرسودگی بیشتری نسبت به سایر لاستیک ها پیدا می کند.

بنابراین اگر لاستیک ها فرسودگی نامتقارنی داشته باشند و یک تایر فرسودگی بیشتری نسبت به سایر لاستیک ها داشته باشد نشان دهنده ی خرابی بلبرینگ چرخ می باشد.

 

روشن شدن چراغ ای بی اس از نشانه های خرابی بلبرینگ چرخ

روشن شدن چراغ abs از علائم خرابی بلبرینگ چرخ

روشن شدن چراغ abs که در صورت خرابی در سیستم جلوبندی و ترمز خودرو رخ می دهد از دیگر نشانه های خرابی بلبرینگ چرخ خودرو می باشد.

 

شنیدن صدای تق تق از چرخ ها

از نشانه های دیگری در خودرویتان که نشان دهنده ی خرابی بلبرینگ چرخ می باشد می توان به شنیدن صدای تق تق از چر خ ها در پیچ ها و یا گردش به راست و چپ اشاره کرد.

 

داغ شدن لاستیک ها

اگر بلبرینگ ها خراب شوند و فلزات روی هم ساییده شوند ، لاستیک های خودرو به علت اصطکاک بالا داغ می شود و شما با مشاهده این نشانه باید اقدام به تعویض بلبرینگ چرخ نمایید.

 

قفل شدن چرخ ها از آخرین علائم خرابی بلبرینگ چرخ

آخرین نشانه از خرابی بلبرینگ چرخ خودرو که بسیار خطرناک بوده و سبب حادثه می گردد و در سرعت بالا مشخص می شود قفل شدن چرخ ها می باشد.

پیشنهاد می شود برای جلوگیری از بروز حادثه ، چرخ های خودرویتان را هر 50 هزار کیلومتر بررسی کرده و از سلامت آن ها اطمینان پیدا کنید.

پاسخ به چند تا از سوالات شما در ارتباط با خرابی بلبرینگ چرخ

از طریق چه راهکار هایی می توان عمر بلبرینگ چرخ را افزایش داد ؟

برای افزایش طول عمر بلبرینگ چرخ اتومبیلتان کاری که باید انجام دهید :

هنگام عبور از دست انداز ها سرعت خودرو را کم کرده و به آرامی از روی دست انداز عبور کنید

بصورت دوره ای چرخ های خودرو و بلبرینگ چرخ را کنید

اگر نیاز به تعویض این قطعه می باشد حتما از قطعات با کیفیت استفاده کنید.

آیا با بلبرینگ چرخ خراب می شود رانندگی کرد ؟

خیر ، چرا که بلبرینگ چرخ خراب خطرات بسیاری داشته و همچنین رانندگی با آن سبب فشار زیاد به اکسل و توپی و سیستم انتقال نیرو می گردد.

 

 

نکته آخر مربوط به خرابی بلبرینگ چرخ

همانطور که در این مقاله بررسی کرده ایم ، بلبرینگ چرخ  قطعات کوچک مهمی بوده که از اهمیت بسیاری دارند و در صورت خرابی این قطعات ، علاوه بر اینکه رانندگی و کنترل خودرو برای شما سخت تر می شود ، احتمال بروز تصادف و حوادث جبران ناپذیر ناگواری وجود دارد .

بنابراین حتما بلبرینگ چرخ های خودرویتان را هر چند وقت یکبار بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض نمایید.

نکته ی دیگری که باید در نظر داشته باشید جنس و کیفیت بلبرینگ است که سعی کنید حتما از مارک های خوب مانند fag ، skf و APCO تهیه نمایید .

در همین راستا شما می توانید از فروشگاه بهفر یدک ، مرکز فروش لوازم یدکی خودرو اقدام به خرید بلبرینگ خودرو و سایر قطعات یدکی نمایید.

 

 

 

 

 

نظرات بازدیدکنندگان