شمع ماشین چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد ؟

شمع ماشین چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد ؟

اتومبیل شما برای حرکت نیاز به مشتعل شدن ترکیب سوخت و هوا درون سیلندر خودرو را دارد که این کار توسط شمع خودرو درون سیلندر صورت می گیرد.

بنابراین شمع ماشین یکی از مهم ترین قطعات یدکی خودرو بوده که در صورت نبود و یا خرابی آن اتومبیل شما قادر به حرکت کردن نمی باشد . اما شمع خودرو چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است و چگونه در خودرو عمل می کند که چنین نقش مهمی را ایفا می کند.

برای پاسخ به سوال های بالا تا انتهای مقاله شمع خودرو چیست با لوازم یدکی خودرو بهفر یدک همراه باشید.

 

شمع خودرو چیست ؟

شمع خودرو یکی از مهم ترین قطعات مصرفی سیستم برقی خودرو بوده که با دریافت ولتاژ باتری از کوئل و ایجاد جرقه ، و ترکیب سوخت و هوا درون سیلندر خودرو را مشتعل ساخته و سبب روشن شدن اتومبیلتان می گردد.

در صورت خرابی شمع خودرو و یا خوب کار نکردن آن که دلیلش می تواند از بی کیفیت بودن شمع خودرو باشد ، جرقه زنی به خوبی صورت نگرفته و احتراق ناقص صورت می گیرد که سبب می شود اتومبیل شما روشن نشده و یا خوب کار نکند.

 

اجزای شمع خودرو چیست ؟

با توجه به شکل زیر می خواهیم بررسی کنیم که شمع خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است :

اجزای شمع خودرو چیست

  • قسمت 1 ( ترمینال شمع )  : قسمت فلزی بوده که به آن ترمینال شمع گفته می شود که عملا اتصال وایر شمع با این قسمت اتفاق می افتد و ورودی شمع است که جریان الکتریکی وارد می شود.

           ترمینال شمع باید در مقابل زنگ زدگی ، مقاومت بالایی داشته باشد.

  • قسمت 2 ( عایق سرامیکی ) : عایق سرامیکی شمع بوده که همه ی مشخصات شمع شامل برند و نوع شمع بر روی عایق سرامیکی حک می شود و با سرچ این مشخصات هنگام خرید شمع خودرو می توانید اطلاعات مربوط به شمع را پیدا کرده و بهترین شمع مناسب خودرویتان را پیدا کنید.
  • قسمت 3 ( آچار خور ) : قسمت آچار خور که فقط برای باز و بست کردن بکار می رود.
  • قسمت 4 ( بدنه ی شمع و واشر ) : شامل بدنه ی فلزی و واشر شمع است که بدنه ی فولادی شمع ، آن را محکم روی سیلندر نگه می دارد و واشر شمع که برای عایق بندی و جلوگیری از نفوذ مخلوط سوخت و هوا به خارج از سرسلیندر استفاده می شود.
  • قسمت 5 ( رزوه شمع ) : قسمت 5 ام رزوه شمع بوده که با توجه به پایه کوتاه یا پایه بلند بودن شمع ، طول آن تغییر می کند.
  • قسمت 6 ( الکترود های شمع ) : در آخر هم الکترود های شمع که شامل دو تا الکترود مثبت و منفی می باشدکه قسمت وسطی الکترود مثبت بوده و قسمت فلزی کناری الکترود منفی می باشد که در شمع تک پلاتین یک الکترود منفی و در شمع دو پلاتین دو الکترود منفی داریم .

نکته ی مهم در خصوص شمع ها فاصله ی بین الکترود مثبت و منفی بوده که به آن گپ یا فیلر می گویند که در خودرو های مختلف این فاصله متفاوت است و شمعی که شما تهیه می کنید باید اندازه فیلر استاندارد و مناسب برای خودرویتان باشد.

این اندازه برای موتور های توربوشارژ بین 0.75 تا 0.95 میلی متر و برای خودرو های دیگر بین 0.95 تا 1.1 میلی متر تعریف شده است.

با مراجعه به دفترچه خودرویتان می توانید از اندازه فیلر شمع خودرویتان اطلاع پیدا کنید.

 

انواع شمع های خودرو

بر اساس وظیفه شمع های خودرو و همچنین اجزای تشکیل دهنده آن ها و همچنین جنس آن ها ، این قطعات انواع مختلفی داشته که عبارتند از :

شمع گرم :

شمع های گرم یا hot spark plug ، شمع های پایه بلندی بوده که گرما را بیشتر درون خود نگه داشته و انتقال حرارت کمتری دارند . به دلیل نگه داشتن گرما این شمع ها مناسب موتور های دور پایین یا به اصطلاح سرد کارکرد هستند.

شمع نیمه گرم :

شمع های نیمه گرم دارای پایه کوتاه تری نسبت به شمع های گرم و پایه ی بلند تری نسبت به شمع های سرد می باشد. این شمع ها مناسب خودرو های با موتور دور متوسط می باشند.

شمع سرد :  

شمع های سرد یا cold spark plug ، شمع های پایه کوتاه بوده که به دلیل کوتاه بودن پایه گرما را به سرعت انتقال می دهند و حرارت را درون خود نگه نمی دارند. این شمع ها مناسب خودروهای دارای موتور با دور پایین مانند 206 می باشد.

شمع سوزنی :

نوع دیگری از انواع شمع ها ، شمع های سوزنی بوده که تفاوت آن ها با شمع های معمولی در الکترود های آن می باشد . در شمع های معمولی سر الکترود مثبت گرد است در حالی که شمع های سوزنی الکترود به شکل سوزنی بوده که همین مسئله سبب می شود تا انتقال جرقه سریع تر صورت گیرد.

شمع ایریدیوم :

شمع ایریدیومی از انواع شمع سوزنی بوده که جنس الکترود مثبت آن از ایریدیوم می باشد. شمع های ایریدیوم طول عمر بالایی داشته و جرقه زنی بسیار خوبی دارند.

شمع پلاتینیوم:

شمع پلاتینیوم از انواع شمع سوزنی بوده که جنس الکترود مثبت آن از پلاتین می باشد. این شمع ها عملکرد خوبی داشته که می توانید برای خودرویتان تهیه کنید.

 

طول عمر شمع خودرو

در این مقاله با وظیفه شمع خودرو آشنا شدید و متوجه میزان اهمیت بالای این قطعه در خودرو شدید. این قطعه ی مهم جز لیست قطعات مصرفی خودرو بوده که باید بعد از مدتی تعویض گردد.

در خصوص طول عمر و زمان تعویض شمع خودرو ، یک اختلاف نظر بین کارشناسان وجود دارد برخی می گویند باید هر 50 هزار کیلومتر شمع خودرو تعویض گردد اما برخی دیگر معتقدند برای عملکرد بهتر خودرو باید هر 15 هزار کیلومتر تعویض گردد.

بهتر است شما حد وسط این دو مقدار را در نظر گرفته و هر 30 هزار کیلومتر اقدام به تعویض شمع خودرویتان حتی در صورت سالم بودن آن نمایید.

 

نشانه هایی که به شما می گوید زمان تعویض شمع خودرو رسیده

نشانه های خرابی شمع خودرو

خرابی شمع خودرو به این معنی بوده که احتراق درون سیلندر خودرو به درستی صورت نگرفته و احتراق ناقص است. اگر به موقع اقدام به تعویض شمع خودرو ننمایید کم کم نشانه هایی در خودرویتان بروز پیدا کرده که نشان دهنده ی خرابی شمع خودرو بوده و به شما هشدار می دهد که زمان تعویض شمع خودرو می رسد.

از جمله نشانه های خرابی شمع خودرو عبارتند از :

  • افزایش مصرف سوخت خودرو
  • کاهش شتاب و قدرت خودرو
  • لرزش موتور
  • روشن شدن چراغ چک
  • روشن نشدن اتومبیل

تعداد شمع های خودرو

هر خودرو به تعداد سیلندرهاش ، شمع نیز دارد. بنابراین در یک خودرو 4 سیلندر ما 4 عدد شمع داریم که در هنگام تعویض شمع خودرو باید هر 4 تا را تعویض کنید.

 

سخن پایانی در مقاله شمع خودرو چیست

در خودروهای درون سوز عمل جرقه زنی و احتراق توسط شمع های خودرو درون سیلندر خودرو صورت می گیرد. با توجه به وظیفه مهم این قطعه در خودرو نیاز است که حواسمان به شمع های خودرو باشد و به موقع شمع های خودرویمان را تعویض کنیم .

اگر زمان تعویض شمع خودرویتان رسیده و نیاز به خرید شمع دارید حتما در هنگام خرید دقت نمایید که اولا شمع مناسب خودرویتان را خریده ( با توجه به اندازه فیلر و با توجه به دفترچه راهنما خودرویتان ، شمع مناسب خودرویتان را انتخاب کنید )

همچنین به دلیل وجود برند های متنوع و گوناگون  و وجود شمع های تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو اولا با توجه به بودجه ی مدنظرتان ، بهترین مارک شمع خودرو را انتخاب کرده و ثانیا از فروشگاه های معتبر لوازم یدکی خودرو اقدام به خرید نمایید .

در همین راستا برای خرید شمع بصورت تکی و یا عمده می توانید به قسمت فروشگاه سایت پخش لوازم یدکی خودرو بهفر یدک مراجعه نمایید.

 

 

نظرات بازدیدکنندگان