علت روغن زدن سر شمع خودرو چیست ؟

علت روغن زدن سر شمع خودرو چیست ؟

روغن زدن سر شمع خودرو یکی از مواردی بوده که احتمال دارد در زمان سرویس دوره ای اتومبیلتان و یا بررسی علت نشتی روغن خودرویتان آن را مشاهده می کنید . اما علت روغن زدن شمع خودرو چیست ؟ چرا باید بررسی شود ؟ و چه راه حلی برای روغن زدن سر شمع خودرو وجود دارد ؟

همه ی سوالات بالا از مواردی بوده که بهفر یدک در این مقاله به آن پاسخ می دهد.

شمع خودرو یکی از مهم ترین قطعات سیستم برقی خودرو بوده که وظیفه ی ایجاد جرقه در سیلندر خودرو که سبب احتراق مخلوط سوخت و هوا می شود را برعهده دارد .  این قطعه ی حیاتی در خودرو جز قطعات مصرفی خودرو بوده که نیاز است بعد از مدتی تعویض گردد .

حالا اگر در هنگام تعویض شمع اتومبیلتان متوجه وجود روغن روی شمع خودرویتان شدید حتما باید مشکل و ایرادی که خودرویتان داشته را بررسی کرده و برطرف کنید.

علت روغن زدن سر شمع خودرو چیست ؟

شاید برای شما پیش آمده باشد ، زمانی که کویل ماشین را باز می کنید ، دور تا دور شمع خودرویتان خیس از روغن شده باشد و با باز کردن شمع اتومبیلتان مشاهده می کنید که پایه ی شمع کاملا روغنی چرب شده و حتی جای شمع خودرویتان پر از روغن است.

در واقع روغن زدن سر شمع خودرو نشان دهنده ی وجود یک مشکل از قطعات دیگر بوده که باید بررسی و برطرف گردد چرا که اهمیت ندادن به این مسئله می تواند سبب آسیب جدی به موتور خودرو گردد.

از مواردی که باعث روغنی شدن و چرب شدن سر شمع خودرو می شوند عبارتند از :

  • آب بندی نبودن پولکی ها
  • نشتی روغن
  • خراب بودن واشر سرسیلندر
  • خرابی و فرسودگی گاید و لاستیک های ساق سوپاپ
  • رینگ های خراب پیستون
  • پیستون آسیب دیده

 که در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد می پردازیم.

 وایر شمع عمده با قیمت ارزان - بهفر یدک

آب بندی نبودن پولکی ها

اگر هنگام باز کردن شمع دیدید که پایه های شمع روغنی شده و جای قراراگیری شمع پر از روغن است، اول از همه چک کنید که آیا آب بندی پولکی ها سالم است یا خیر .

و سپس دلایل بعدی را بررسی کنید.

 

نشتی روغن از دلایل روغن زدن سر شمع خودرو

نشتی روغن از اصلی ترین دلایل روغن زدن سر شمع خودرو است که باید منبع نشتی پیدا شود . معمولا جمع شدن روغن در اطراف شمع خودرو به علت نشت روغن به دو علت اتفاق می افتد :

اول اینکه احتمال دارد روغن از اطراف شمع ها به روی سرسیلندر یا یک از قطعات بیرونی موتور راه پیدا کرده  و روغن از اطراف رزوه های پیچ بالا زده و سبب روغنی شدن شمع اتومبیلتان می گردد.

دومین علت می تواند از خرابی واشر و یا اورینگ باشد که این مورد هم سبب جمع شدن روغن در اطراف موتور خودرو می گردد.

 

خرابی واشر سر سیلندر

خرابی واشر سر سیلندر از علت های روغن ردن سر شمع خورو

خرابی و آسیب دیدن واشر سرسیلندر از دیگر دلایل روغن زدن سر شمع خودرو بوده که باید هر چه زودتر به تعمیرگاه مراجعه کرد چرا که آسیب دیدگی واشر سرسیلندر می تواند باعث آسیب به سیلندر اتومبیلتان گردد.

نکته : توجه به روغنی شدن سر شمع خودرو از آن جهت اهمیت داشته که شما از طریق آن متوجه وجود مشکل اساسی خودرویتان شوید و با اقدام بموقع مانع خرابی بخش های دیگر و هزینه های اضافی می شوید.

 

خرابی یا فرسودگی گاید و لاستیک های ساق سوپاپ

خرابی لاستیک ساق سوپاپ از علت روغن زدن شمع خودرو

گاید سوپاپ لوله ای استوانه ای شکل بوده که مسیر رفت و برگشت سوپاپ ها رو بصورت قائم نگه می دارد و مانع از لق شدن سوپاپ در جای خود می گردد .

و به این ترتیب لاستیک های ساق سوپاپ مانع از ورود روغن به محفظه ی احتراق می شوند. حالا اگر گاید ساق سوپاپ خراب شده باشند ، روغن به محفظه ی احتراق نفوذ پیدا کرده و باعث روغن زدن سر شمع خودرو می گردد.

لاستیک های ساق سوپاپ شاید قیمت زیادی نداشته باشند ولی تعویض آنها نیاز به کار و زمان زیادی دارد و در حین تعویض آنها شاید لازم باشد تا بعضی قطعات خودرو مانند بعضی واشرها نیز تعویض گردند.

 

رینگ های خراب پیستون

قطعه ی دیگری که مانند لاستیک ساق سوپاپ مانع از ورود روغن به محفظه ی احتراق می شود ، رینگ های پیستون بوده که در اطراف هر پیستون در موتور خودرو وجود دارد .

این رینگ ها همه چیز را روان نگه می دارند و از مشکلات قابل توجهی جلوگیری می کنند. بنابراین، اگر به این رینگ ها آسیبی وارد شود لازم است تا جهت تعمیرات موتور در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه شود.

یکی از عوامل روغن زدن سر شمع خودرو ، خرابی رینگ های پیستون می باشد.

پیستون آسیب دیده  آخرین مورد علت روغن زدن سر شمع خودرو

آخرین مورد از علت های روغن زدن سر شمع خودرو که جز مهم ترین علت های آن است ، درواقع آسیب دیدن پیستون ها می باشد .

درست که احتمال اتفاق افتادن این مورد ( ترک خوردن و آسیب دیدن پیستون ها ) بسیار کم است اما حواستان حتما به این مورد باشد. چرا که اگر خرابی پیستون ها جدی گرفته نشود ، سبب خرابی بلوک سیلندر و قطعات دیگر موتور می گردد.

نکته : پیستون های ترک خورده یا آسیب دیده مشکلی نیست که بتوانید از آن چشم پوشی کنید.

 

روغن زدن سر شمع خودرو باعث به وجود آمدن چه مشکلاتی می شود

روغن زدن سر شمع خودرو

روغن زدن سر شمع خودرو ، خود نشان دهنده ی وجود یک مشکل اساسی در خودرویتان بوده که اگر به موقع بررسی و برطرف نگردد سبب ایجاد یک آسیب جدی به قطعات دیگر و موتور خودرویتان می گردد.

در واقع زمانی که روغن نفوذ پیدا می کند وارد تسمه تایم شده و اگر روغن روی تسمه تایم بریزد سبب پارگی و کم شدن عمر تسمه تایم اتومبیلتان می گردد.

و یا اگر علت روغن زدن سر شمع خودرویتان از خرابی واشر سرسیلندر باشد و شما نسبت به این مسئله بی اهمیت باشید باعث خرابی سیلندر خودرویتان می گردد.

 

با مشاهده روغن زدن سر شمع خودرو چه کاری انجام دهیم ؟

توجه کنید که اول از همه باید بررسی شود تا علت روغن زدن سر شمع خودرو پیدا و برطرف گردد و اگر پایه ی شمع روغنی شده کافی است با یک دستمال بدون پرز آن را پاک کنید.  توجه کنید که برای پاک کردن روغن شمع نیازی به باز کردن موتور نمی باشد.

سوالی که برای خیلیا پیش می آید این است که آیا می توان با شمعی که روغن زده رانندگی کرد ؟ در پاسخ باید بگوییم که اول علت روغن زدن سر شمع خودرو را پیدا کنید چرا که رانندگی با شمع روغن زده می تواند باعث نفوذ روغن به موتور خودرو و آسیب به قطعات دیگر شود و هزینه ی زیادی روی دست شما بگذارد.

 

نتیجه گیری

توجه به زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو و چک کردن سایر ایراداهای اتومبیلتان برای حفظ و هر چه بهتر اتومبیلتان ضروری است .

به عنوان مثال شمع ها از قطعات مصرفی خودرویتان بوده که نیاز است تا در زمان های مشخصی تعویض گردد اگر هنگام تعویض شمع متوجه روغن زدن سر شمع خودرویتان شدید حتما علت این مشکل را پیدا و برطرف کنید تا مانع هزینه و خرج تراشی بیشتر خودرویتان شوید .

همچنین هنگام تعویض و خرید قطعات یدکی دقت داشته باشید که با توجه به وجود قطعات یدکی تقلبی و بی کیفیت ، حتما از فروشگاه های معتبر لوازم یدکی خودرو اقدام به خرید نمایید .

در همین راستا مرکز پخش لوازم یدکی خودرو بهفر یدک با نمایندگی رسمی برندهای بتاسرآمد ، آپکو ، آر اس کو ، شید پارت در غرب استان تهران ( شهر قدس ) اقدام به پخش و فروش قطعات یدکی خودرو می نماید.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات بازدیدکنندگان