علت تقه زدن ماشین چیست ؟

علت تقه زدن ماشین چیست ؟

تقه زدن ماشین یکی از مشکلاتی بوده که ممکن است در هنگام تعویض دنده و یا گاز دادن با آن مواجه شوید . اما علت تقه زدن خودرو چیست ؟ در واقع بروز این مشکل که بسیار برای رانندگان آزار دهنده می باشد می تواند نشانه ی وجود یک مشکل اساسی در یکی از قطعات خودرویتان باشد.

در این مقاله بهفر یدک به بررسی علت های تقه زدن ماشین در حالت های مختلف ( هنگام گاز دادن ، تعویض دنده ، برداشتن پا از روی کلاچ و غیره ) پرداخته است . بنابراین اگر در خودرویتان با این مشکل مواجه شده اید پیشنهاد می کنم این مقاله را تا انتها بخوانید :

بررسی علل تقه و یا لگد زدن ماشین در هنگام گاز دادن

1 . وجود مشکل در دسته موتور ، اساسی ترین دلیل تقه زدن در هنگام گاز دادن

وظیفه ی دسته موتور : مهار وزن موتور و جلوگیری از جابجا شدن موتور می باشد. این قطعه در خودرو که نگهدارنده موتور در جای خود است می تواند به مرور زمان و در اثر فشار دچار پوسیدگی و پارگی شده و در نتیجه موتور از جای خود خارج می شود.

که در اینصورت شاهد بروز ناگهانی تقه زدن ماشین هستیم .

 

2. خروج دنده دیشلی از تنظیم ، دومین دلیل تقه زدن ماشین در هنگام گاز دادن

خروج دنده دیشلی از تنظیم - از علت های تقه زدن ماشین

مورد بعدی که احتمال دارد سبب تقه زدن خودرو گردد ، همین قطعه کوچک در گیربکس خودرو بوده که با نام دنده دیشلی شناخته می شود.

دنده دیشلی وظیفه ی تنظیم دور چرخ موتور ، حفظ تعادل خودرو و کنترل خودرو در پیچ را برعهده داشته که در صورت خروج از تنظیم شاهد ضربه زدن خودرو خواهید بود.

 

3. ایراد در سنسور کیلومتر ، سومین دلیل تقه زدن ماشین در هنگام گاز دادن

ایراد در سنسور کیلومتر از دلایل تقه زدن خودرو

خرابی سنسور کیلومتر یا همان سنسور سرعت یا سولفاته زدن سوکت سنسور کیلومتر از دلایلی بوده که می تواند سبب تقه زدن ماشین شود.

برای مشاهده قیمت سوکت سنسور کیلومتر پراید کلیک کنید. 

وظیفه ی این سنسور جمع آوری اطلاعات مربوط به سرعت خودرو می باشد بدیهی است که در صورت خرابی این قطعه ، اطلاعات درستی جمع آوری نشده و این موضوع باعث می‌شود تا دستورات لازم برای افزایش میزان سوخت ورودی به محفظه احتراق موتور به موقع صادر نشود.

و در این صورت شاهد تقه زدن خودرو در حین فشار دادن پا روی پدال گاز خواهیم بود.

نکته : همچنین مهم ترین دلیل تقه زدن ماشین در دنده 2 و 3 نیز ایراد در سنسور کیلومتر می باشد.

 

نیاز به تعویض بلبرینگ ، دلیل تقه زدن ماشین هنگام رها کردن پدال کلاچ

تعویض بلبرینگ - راه حل تقه زدن ماشین

یکی از مهم ترین قطعات در اتومبیل شما بلبرینگ می باشد که در قسمت های مختلف ماشین که امکان اصطکاک قطعات وجود دارد استفاده می گردد.

خرابی بلبرینگ گیربکس ، بلبرینگ دینام و بلبرینگ کلاچ می تواند از دلایل تقه زدن ماشین در هنگام رها کردن پدال کلاچ باشد . که با تعویض این قطعات این مشکل برطرف می گردد.

البته توجه داشته باشید که برای بررسی بیشتر خودرویتان حتما به یک مکانیک ماهر و متخصص مراجعه کنید و در صورت نیاز به خرید بلبرینگ می توانید لیست قیمت انواع بلبرینگ خودرویی را در سایت ما مشاهده نمایید.

 

تاب برداشتن فلایول کلاچ

فلایول کلاچ وظیفه ی انتقال قدرت از گیربکس به موتور در زمان رها کردن پدال کلاچ و تعویض دنده برعهده دارد. پس اگر هنگام رها کردن پدال کلاچ و تعویض دنده احساس کردید که ماشین لرزش داشته و تقه می خورد ، احتمالا فلایول کلاچ تاب برداشته و باید تراشکاری شود.

 

خرابی پلوس ، سه شاخه پلوس و مشعلی پلوس ، از دلایل تقه زدن ماشین

پلوس  یکی از مهم ترین قطعات جلوبندی خودرو بوده که وظیفه ی آن انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ ها می باشد.

سه شاخه پلوس یکی از مهم ترین قسمت های پلوس است. منتقل شدن حرکت و قدرت به سمت چرخ ها توسط سه شاخه پلوس انجام می شود. سه شاخه نیروی حرکتی را به خواسته پلوس منتق می کند که پس از آن این نیرو بوسیله سرپلوس به محورهای ماشین منتقل می شوند.

مشعلی پلوس در انتهای گیربکس ماشین قرار دارد و با اتصال به سه شاخه ، به پلوس ماشین وصل می شود. و یکی از مهم ترین دلایل تقه زدن در 405 خرابی مشعلی پلوس 405 است .

لرزش کابین ماشین در سرعت بالا و تقه تقه کردن گیربکس هنگام تعویض دنده از علائم خرابی این قطعه می باشد.

تقه زدن ماشین هنگام تعویض دنده معمولا به دلایل زیر رخ می‌دهد:

 

1. عدم هماهنگی سرعت موتور و دنده :

اگر سرعت موتور با سرعت دنده‌ای که قرار است تعویض شود تطابق نداشته باشد، ممکن است ماشین تقه بزند. این ممکن است به دلیل استفاده از دنده‌ای نامناسب یا عدم تطابق سرعت موتور با دنده مناسب باشد.

 

2. وضعیت کلاچ:

کلاچ یا سیستم کلاچ مسئول انتقال قدرت موتور به گیربکس است. اگر کلاچ درست کار نکند یا سایر قطعات مرتبط با آن خراب شده باشند، ممکن است ماشین تقه بزند.

 

3. عدم استفاده صحیح از پدال کلاچ:

استفاده نادرست از پدال کلاچ نیز می‌تواند باعث تقه زدن ماشین شود. به عنوان مثال، اگر پدال کلاچ را به طور ناصحیح و بی‌نظم فشار دهید یا زمانی که دنده تعویض می‌شود، پا را روی پدال کلاچ نگه دارید، ممکن است ماشین تقه بزند.

 

4. وضعیت سیستم گیربکس:

عدم صحت و سلامت سیستم گیربکس نیز می‌تواند باعث تقه زدن ماشین شود. این ممکن است به دلیل وجود خرابی در سیستم گیربکس، کمبود روغن گیربکس یا تنظیمات نادرست گیربکس باشد.

خرابی چه قطعاتی سبب تقه زدن خودرو در هنگام تعویض دنده می شود ؟ 

در مورد دوم از دلایل تقه زدن ماشین در هنگام تعویض دنده به خرابی یکسری قطعات اشاره کردیم که این قطعات عبارتند از :

  •        صفحه کلاچ: صفحه کلاچ مسئول اتصال و جدا شدن قدرت موتور به گیربکس است. اگر صفحه کلاچ خراب شده یا سایر قطعات مرتبط با آن دچار خرابی شده باشند، ممکن است ماشین تقه بزند.
  •        دیسک کلاچ: دیسک کلاچ نیز برای اتصال و جدا شدن قدرت موتور به گیربکس استفاده می‌شود. خرابی دیسک کلاچ، مانند سایر قطعات کلاچ، می‌تواند باعث تقه زدن ماشین شود.
  •        بلبرینگ کلاچ: بلبرینگ کلاچ در فشار دادن و رها کردن کلاچ نقش دارد. اگر بلبرینگ کلاچ خراب شده یا به درستی کار نکند، ممکن است ماشین تقه بزند.
  •        هیدرولیک کلاچ: در برخی از خودروها، سیستم هیدرولیک کلاچ برای انتقال قدرت به کلاچ استفاده می‌شود. خرابی در این سیستم، مانند نشتی روغن یا خرابی در پمپ هیدرولیک، می‌تواند باعث تقه زدن ماشین شود.
  •        سیستم فشار هوای کلاچ: در برخی دستگاه‌ها، سیستم فشار هوای کلاچ برای انتقال قدرت به کلاچ استفاده می‌شود. خرابی در این سیستم، مانند نشت هوا یا خرابی در کمپرسور هوا، ممکن است باعث تقه زدن ماشین شود.

 

نتیجه گیری علت های تقه زدن ماشین :

تقه زدن خودرو از مشکلات خودرویی بوده که دلایل زیادی دارد که ما در این مقاله چند مورد را برای شما بررسی کرده ایم . اما از آنجایی که تشخیص علت و عیب یابی مشکلات خودرویی نیاز به بررسی توسط یک متخصص دارد حتما برای بررسی بیشتر به یک تعمیرکار ماهر و مجرب مراجعه نمایید .

اگر نیاز به خرید قطعات یدکی با کیفیت بالا دارید پیشنهاد می کنم حتما یک سر به قسمت فروشگاه لوازم یدکی بهفر یدک بزنید .

نظرات بازدیدکنندگان