ویژگی های مهم وایر شمع های فله ( عمده ) که در فروشگاه بهفر یدک به فروش می رسد !

ویژگی های مهم وایر شمع های فله ( عمده ) که در فروشگاه بهفر یدک به فروش می رسد !

وایر شمع ها از قطعات مهمی در خودرو بوده که وظیفه ی انتقال جریان با ولتاژ بالا را به سر شمع ها برعهده دارند. پس با توجه به وظیفه ی وایر شمع لازم است تا کیفیت وایر شمع به گونه ای باشد که انتقال جریان هر چه سریعتر و راحتتر صورت پذیرد و همچنین از هدر رفتن این جریان برق که می تواند بر عملکرد قسمت های دیگر خودرو مثل ایسیو تاثیر گذارد ، جلوگیری شود.

برای خرید وایر شمع عمده و یا تکی نیاز است تا شما با ساختار وایر شمع آشنا شده و لایه های آن را بشناسید و سپس از طریق یکسری روش ها بتوانید کیفیت وایر شمع خوب را تشخیص دهید به همین دلیل در این مقاله قرار است چند ویژگی مهم وایر شمع هایی که به صورت فله ( عمده ) که در فروشگاه لوازم یدکی خودرو بهفر یدک به فروش می رسد برای شما بررسی گردد.

ویژگی های مهم وایر شمع های فله ( عمده )

جنس وایر شمع ها تماما سیلیکون است : اولین و مهم ترین ویژگی وایر شمع عمده

یکی از مهم ترین ویژگی های وایر شمع های عمده ما جنس آن بوده که تماما سیلیکون می باشد . البته شما هر وایر شمعی که بخواهید بخرید به شما گفته می شود که جنس آن از سیلیکون است اما خب بسیاری از آن ها ناخالصی داشته و شما به راحتی می توانید از طریق روش گفته شده در مقاله ی روش های ارزیابی کیفیت وایر شمع  هم تشخیص دهید که جنس وایر شمع دقیقا سیلیکون است یا خیر.

بر اساس موارد گفته شده در آن مقاله : وایر شمعی که جنس آن از سیلیکون باشد بسیار نرم می باشد و وایر شمع هایی که خشک می باشد ناخالصی داشته و اصلا مناسب نیستند .

 

لایه های داخلی وایر شمع – دومین ویژگی وایر شمع های فله ( عمده )

بخش داخلی وایر شمع از اجزای مختلفی تشکیل شده که بسته به تولیدات شرکت های مختلف ، جنس این بخش ها با هم متفاوت است ولی در حالت کلی یک وایر شمع باید از اجزای زیر تشکیل شده باشد :

اجزای تشکیل دهنده وایر شمع

لایه بیرونی: معمولاً از سیلیکون ساخته می‌شود، هدف این لایه افزایش استحکام به وایر و محافظت از لایه‌های داخلی در برابر حرارت، سایش، مواد شیمیایی و سایر آسیب‌های داخل محفظه موتور است.

لایه بافته شده: معمولاً از یک فایبرگلاس بافته شده یا مواد مشابه تشکیل شده است، این لایه بافته برای افزودن استحکام و ایجاد مقداری مهار EMI طراحی شده است.

عایق: این عایق (معمولاً سیلیکون یا مواد مشابه) در زیر لایه بافته قرار دارد و وظیفه محافظت از هسته را در برابر گرما و به حداقل رساندن اتلاف انرژی با جلوگیری از نشت بار الکتریکی از لایه‌های بیرونی دارد. همچنین به جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی کمک می کند.

لایه رسانا: یک لایه دیگر را در زیر عایق به عنوان محافظی در برابر اتلاف انرژی یا EMI/RFI  قرار می گیرد

 حالا با توجه به این موارد با برش کابل وایر شمع های عمده که در فروشگاه لوازم یدکی خودرو بهفر موجود است و مشاهده ی نمای داخلی آن می بینید که این وایر شمع از لایه های مختلفی متشکل از سیلیکون ، بافت ، سیم پیچ و غیره می باشد.

در حالی که نمای برش خورده کابل بیشتر شرکت های مدعی تولید و کیفیت که خود را گرید F ( بالاترین سطح گرید حرارتی وایر شمع خودرو ) معرفی می کنند که بسیار ساده بوده و بخش عمده ی مواد اولیه داخل آن مواد اشتعال زاست. 

در دو عکس پایین اجزای تشکیل دهنده ی وایر شمع با کیفیت و اجزای تشکیل وایر شمع های نامرغوب را مشاهده می کنید.

لایه های وایر شمع فله

 

لایه وایر شمع بی کیفیت

جنس سری وایر شمع – سومین ویژگی وایر شمع های عمده

جنس سری وایر شمع هایی که نمونه های آن در قسمت فروشگاهی سایت بهفر یدک موجود است از جنس فلز استیل بوده و به هیچ عنوان زنگ نمی زند .

در عکس پایین همانطور مشاهده می کنید سر سیم وایر شمع که متعلق به شرکتی بوده که مدعی کیفیت می باشد قبل از استفاده زنگ زده است که دلیل آن استفاده از آهن بجای استیل می باشد.

پاس شدن در تست شعله – چهارمین ویژگی وایر شمع فله ( عمده )

همانطور که گفتیم جنس وایر شمع باید تماما از سیلیکون باشد تا بتواند مقاومت خوبی داشته باشد همچنین در جنوب کشور که هوای بسیار گرمی داشته این مسئله اهمیت زیادی پیدا می کند. از این رو لازم است تا وایر شمع تست شعله را پاس کند.

در تصویر بالا نمونه ای از کلاهک وایر شمع های فله ما را مشاهده می کنید که کاملا از سیلیکون بوده و به مدت یک دقیقه در برابر شعله قرار گرفته و ذوب نشده است ( پاس شدن تست شعله )

در حالی که همانطور که در تصویر پایین مشاهده می کنید وایر شمع تولیدی شرکت های دیگر با قرار گرفتن به مدت 20 ثانیه در برابر شعله ، ذوب می شود که نشان دهنده ی آن جنس آن تماما از سیلیکون نمی باشد.

با توجه به شکل ظاهری سیلیکون و pvc بسیاری از شرکت ها برای کلاهک ها از pvc که بسیار ارزانتر از سیلیکون است استفاده می کنند.

پاس شدن در تست شعله

وایر بی کیفیت در برابر تست شعله

ضخامت استاندارد وایر شمع های فله – پنجمین ویژگی

وایر های با ضخامت بالا تر از 7 ، غیر استاندارد بوده و برای بالا بردن ضخامت از مواد لاستیک نامتعارف استفاده می کنند که بر روی عملکرد وایر تاثیر نامطلوبی دارد.

مورد تایید خودروسازی سایپا و مگاموتور

آخرین ویژگی این وایر شمع ها ی فله ( عمده ) که در انتها لیست آن را برای شما قرار داده ایم می توان گفت که مورد تایید خودروسازی سایپا و مگا موتور می باشد. و این خودروسازی ها در خودرویشان از این وایر شمع ها استفاده می کنند. که همین خود دلیل محکمی بر کیفیت وایر شمع ها است.

نتیجه گیری :

با توجه به ویژگی هایی که یک وایر شمع خوب باید داشته باشد و همچنین ویژگی های وایر شمع های فله موجود در فروشگاه که در این مقاله بررسی کردیم ، بنابراین اگر قصد وایر شمع فله بصورت عمده را دارید پیشنهاد می کنیم حتما با شماره زیر تماس گرفته تا کارشناسان بهفر یدک شما را راهنمایی کنند.

نظرات بازدیدکنندگان