6 روشی که با آن می توانید کیفیت وایر شمع را ارزیابی کنید

6 روشی که با آن می توانید کیفیت وایر شمع را ارزیابی کنید

بررسی و ارزیابی کیفیت وایر شمع خودرو تنها با شش روش گفته شده : وایر شمع یکی از مهم ترین قطعات سیستم برقی خودرو بوده که به دلیل وجود وایر شمع های گوناگون و بعضا بی کیفیت در بازار لوازم یدکی خودرو بسیاری از مشتریان دچار سردرگمی شده و نمی دانند که کدام وایر شمع را بخرند.

بنابراین اگر قصد خرید وایر شمع فله و یا وایر شمع بصورت تکی را دارید پیشنهاد میکنم تا این مقاله از فروشگاه بهفر ، که ( مرکز پخش لوازم یدکی خودرو در تهران ) می باشد را تا انتها بخوانید.

آشنایی مختصر با وایر شمع خودرو

وایر شمع که به شکل کابل می باشد ساختاری لایه ای داشته و از جنس سیلیکون بوده و وظیفه ی آن انتقال جریان با ولتاژ بالا از کوئل به سر شمع های خودرو جهت جرقه زنی است.

وایر شمع ها که در دو نوع سیم دار و بوت بوده هر کدام مناسب خودرو ی مربوطه می باشند یعنی برای یکسری ماشین ها باید از وایر شمع بوت و برای یکسری دیگر از ماشین ها باید از وایر شمع سیم دار و در بعضی خودرو ها از هر دو نوع وایر استفاده می گردد.

حالا که با اهمیت وایر شمع در خودرویتان آشنا شدید خوب است که بدانید استفاده از وایر شمع با ساختار و کیفیت پایین سبب می شود که عملکرد خودرویتان دچار مشکل شده و بر قطعات دیگر تاثیر می گذارد به همین دلیل در ادامه 6 روش را به شما یاد می دهیم تا با استفاده از آن بتوانید کیفیت یک وایر شمع را مثل یک کارشناس حرفه ای ارزیابی کنید.

6 روش ارزیابی کیفیت وایر شمع

  • بررسی جنس وایر شمع : اولین روش ارزیابی کیفیت وایر شمع

ارزیابی کیفیت وایر شمع - جنس آن سیلسکون باشد

یکی از مهم ترین نکات برای ارزیابی وایر شمع ، بررسی جنس سر و بدنه ی وایر شمع می باشد . به دلیل آن که وایر شمع وظیفه ی انتقال جریان با ولتاژ بالا را از کوئل به شمع ها بر عهده داشته باید جنس آن از سیلیکون خالص باشد تا در اثر حرارت خشک نشود.

اگر جنس وایر شمع از سیلیکون خالص نباشد و قاطی داشته باشد وایر شمع را که در دست بگیرید متوجه جنس خشک آن می شوید . که این نوع وایر شمع سریع دچار شکستگی و نشتی ولتاژ می شود.

پس اولین کاری که باید برای ارزیابی کیفیت وایر شمع انجام دهید ، بررسی نرمی یا خشکی سری و بدنه ی وایر شمع است.

ارزیابی کیفیت وایر شمع خودرو

 

نکته : برای بررسی جنس وایر شمع کافیه لبه های سر وایر شمع را به هم نزدیک کنیم اگر لبه های آن ترک بخورد ، نشان دهنده ی خشکی وایر و جنس ضعیف و بی کیفیت آن می باشد.

 

  • بررسی جنس نوک وایر شمع : دومین روش ارزیابی وایر شمع

ارزیابی کیفیت وایر شمع - جنس سر وایر شمع

برای آنکه جریان با ولتاژ بالا به راحتی از نوک وایر شمع عبور کند و به مرور زمان سولفاته نشود ، باید جنس آن از استیل باشد .

وایر شمع های بی کیفیت جنس سری آن از آهن ربا بوده که سبب سولفاته شدن می شود که شما به راحتی و با یک آهن ربا می توانید تشخیص دهید که آیا جنس سری وایر شمع از آهن است یا خیر.

 

  • عایق بندی خوب وایر شمع : سومین نکته کیفیت وایر شمع

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم ، وایر شمع برق ولتاژ بالا را از کوئل به شمع های خودرو جهت جرقه زنی می رساند.

از شکل ظاهری وایر شمع ها اینگونه تصور می شود که وایر شمع همان سیم است اما باید بگوییم که وایر شمع به دلیل عبور ولتاژ از خود جنس آن با سیم بسیار فرق داشته و باید به گونه ای باشند که مانع پخش شدن جریان در کاپوت خودرو شوند.

از همین رو عایق بندی وایر بسیار مهم بوده و وایر شمع های با کیفیت باید در زیر روکش پلاستیکی اش لایه ای از ابریشم قرار داشته باشد .

نکته : اگر وایر شمع شما دچار پارگی شده باشد اولا به هیچ وجه به وایر دست نزنید و همچنین سریعا اقدام به تعویض آن نمایید .

 

  • داشتن مقاومت بالا در برابر کشش و پاره شدن : چهارمین روش تشخیص کیفیت وایر شمع

ساختار داخلی و خارجی وایر شمع از چهار لایه تشکیل شده :

هسته ی مرکزی ( لایه اول )

عایق فایبر گلاس ( لایه دوم )

لایه بافته شده ( لایه سوم )

لایه خارجی ( لایه چهارم )

آخرین لایه نیز لایه خارجی است. این لایه روی لایه بافته شده قرار می‌گیرد. جنس آن، لایه‌‌ای نازک، نرم و پلاستیکی است، به طوری که با ناخن پاره می‌شود. یکی از نکات مهم در ارزیابی کیفیت وایر شمع وجود این لایه خارجی مقاوم در مقابل کشش و پاره شدن می باشد.

 

  • وایر شمع برق دزدی نداشته باشد : پنجمین روش ارزیابی کیفیت وایر شمع

نکته ی پنجم برای ارزیابی کیفیت وایر شمع این است که نباید وایر شمع برق دزدی داشته باشد.

اگر وایر شمع دارای ساختار درست و مناسبی نباشد ، احتمال اینکه برق از مسیر وایر شمع منحرف شود و بجای سر شمع به بدنه ی موتور برخورد کند بسیار بالاست که به این حالت برق دزدی وایر شمع گفته می شود.

روش های زیادی برای تست برق دزدی وایر شمع وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن متوجه برق دزدی وایر شوید.

  • بررسی ضخامت وایر : ششمین روش بررسی کیفیت وایر شمع

بررسی استاندارد بودن ضخامت وایر شمع از آخرین روش ارزیابی کیفیت وایر شمع می باشد. اگر ضخامت در حالت استاندارد 7 میلی متر است و اگر ضخامت وایر شمع بیش از این مقدار استاندارد باشد وایر از کیفیت پایینی برخوردار است و عملکرد مناسبی نخواهد داشت.

پس حتما به این نکته توجه داشته باشیدکه وایر شمع ضخامت مناسبی داشته باشد.

 

وایر شمع تقویتی بخریم یا نه ؟

یکی دیگر از موارد که متاسفانه تو این چند سال اخیر شاهد آن بوده ایم ، استفاده از وایر شمع های تقویتی برای افزایش شتاب خودرو می باشد . اول از همه بدانید که وایر شمع تقویتی تنها مناسب خودرو های رالی بوده و به هیچ وجه برای خودرو های انژکتوری از این وایر شمع ها استفاده نکنید.

چرا که این وایر شمع ها در ابتدا و در مسافت زیر 1000 کیلومتر شتاب بالایی به خودرو می دهد ولی در ادامه باعث از بین رفتن شمع ، و آسیب جدی به سرسیلندر و موتور خودرو می گردد.

و چون وایر استاندارد باید دارای اهم 4500 یا 4.5 کیلو اهم باشد تا موتور و سیستم خودرو با توجه به قدرت موتور و شمع مناسبی که برای ان در نظر گرفته می شود عملکرد مناسب و مطلوبی داشته باشد ، هر قطعه و محصولی بخصوص موتوری و برقی که دارای قدرت بیشتر و غیر استاندارد باشد چون با دیگر قطعات جانبی همخوانی ندارد باعث اسیب جدی و هزینه های بیشتر برای مصرف کننده می گردد.

 

 

 

 

 

نظرات بازدیدکنندگان