سنسور اکسیژن - آشنایی با عملکرد تا علائم خرابی [ 0 تا 100 ]

سنسور اکسیژن - آشنایی با عملکرد تا علائم خرابی [ 0 تا 100 ]

سنسور اکسیژن : اگر مصرف سوخت خودرویتان تا حدود 40 % افزایش یافته ، احتمالا مشکل اتومبیلتان از قطعه بسیار مهمی بنام سنسور اکسیژن می باشد. 

سنسور اکسیژن جز قطعات مصرفی خودرو بوده و پس از مدتی نیاز به تعویض دارد. پس برای آشنایی بیشتر با عملکرد این قطعه و علائمی که نشان دهنده ی خرابی این قطعه و رسیدن زمان تعویض سنسور اکسیژن حتما این مقاله بهفر یدک را بخوانید.

سنسور اکسیژن چیست؟

سنسور اکسیژن در خودروهای انژکتوری وظیفه ی اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در گاز های خروجی موتور خودرو را بر عهده دارد. در داخل این سنسور یک قطعه ای به نام اکسید زیرکونیوم است که وقتی در معرض دود خودرو قرار می گیرد، سیگنالی را به سمت ECU یا همان کامپیوتر خودرو می فرستد.

ایسیو با بررسی اطلاعات دریافت شده ، دستور پاشش را کم و یا زیاد می کند. و با کنترلی که روی دریچه ی گاز دارد، به واسطه ی استپر موتور یا دریچه گاز برقی میزان هوا را کنترل می کند. این حلقه کنترل توسط سنسور اکسیژن انجام می شود.

تاریخچه ی سنسور اکسیژن

خیلی جالب است که بدانید سنسور اکسیژن برای اولین بار در سال 1976 بر روی خودرو ولوو 240 نصب شد. پس از آن در سال 1980 با وجود قانون مربوط به آلاینده ها و کاهش این مواد مضر در ایالت کالیفرنیا ، تمامی خودرو ها باید از این سال به بعد مجهز به این سنسور اکسیژن می شدند.

و طبق قانون آلاینده ها از سال 1996 به بعد تمامی خودرو های ساخته شده باید مجهز به سنسور اکسیژن باشند. تعداد این سنسور های اکسیژن در هر خودرو بستگی به سال ساخت ، نوع سازنده و مدل خودرو دارد.

سنسور اکسیژن بر روی منیفولد دود نصب می شود و خودرو های قدیمی دارای 4 سنسور اکسیژن می باشند.

اجزای تشکیل دهنده سنسور اکسیژن

اجزای تشکیل دهنده سنسور اکسیژن

ساختار مدار سنسور اکسیژن از دو بخش تشکیل شده است:

  •        المنت گرم کننده
  •        سنسوری که با آلیاژ زیرکونیوم و تیتانیوم طراحی شده است

نحوه کار سنسور در مدار سنسور اکسیژن :

نحوه کار به این صورت است: سنسوری که با آلیاژ زیرکونیوم و تیتانیوم طراحی شده، می تواند در حضور اکسیژن یک میدان الکتریکی تغییر ولتاژ ایجاد کند.

و به ECU با بالا و پایین کردن ولتاژ بفهماند مقدار اکسیژن به چه صورت می باشد ( کم یا زیاد است. )

نحوه کار المنت گرم کننده در مدار سنسور اکسیژن :

سنسور اکسیژن در دمای ۳۲۰ تا ۳۵۰ درجه کار می کند. که معمولا این گرما را می تواند از خود اگزوز و یا کاتالیست بگیرد.

اما همیشه موتور در این دما قرار ندارد، مثلا استارت صبحگاهی و یا رانندگی در هوای سرد

حالا این المنت گرم کننده سنسور را به دمای مدنظر می رساند تا بتواند کار کند.

نکته :

اگر دقت کنید در فصل زمستان، ایراد های سنسور اکسیژن خیلی شایع می شود. و دلیل ان این است که المنت گرم کننده نمی تواند سنسور اکسیژن را به دمای مدنظرش برساند.

طول عمر سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن که در آن از فلز زیرکونیوم استفاده شده است، زمانی که اکسیژن می آید یک الکترون فلز زیرکونیوم جدا شده و به صورت گیرنده حامل، اکسیژن را در مدار حمل کرده و تا مرحله ی تغییر خروج ولتاژ آن را همراهی می کند.

تعداد این یون ها که کم می شود این فلز تموم شده و عمر سنسور اکسیژن به پایان می رسد. در واقع طول عمر سنسور اکسیژن بین ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار کیلومتر بوده و بعد از این زمان نیاز است تا سنسور اکسیژن تعویض گردد.

دلایل خرابی سنسور اکسیژن

قبل از بررسی علائم خرابی سنسور اکسیژن ، می خواهیم به بررسی دلایلی که سبب می شود تا به مرور زمان کارایی سنسور اکسیژن کمتر شده و در نهایت منجر به خرابی سنسور اکسیژن می شود بپردازیم.

استفاده از سوخت بی کیفیت

همانطور که گفته شد ، وظیفه ی سنسور اکسیژن سنجش میزان دود خروجی از اگزوز است و از آنجا که دود حاصل سوختن بنزین می باشد پس کیفیت سوخت بر سنسور اکسیژن تاثیر می گذارد. و بنزین بی کیفیت باعث زودتر خراب شدن سنسور اکسیژن می شود.

پیشنهاد ما به شما این است که از بنزین سوپر که دارای مقادیر اکتان خوبی می باشد استفاده می کنید.

وجود مشکل در شمع های خودرو 

یکی دیگر از دلایل خرابی سنسور اکسیژن می تواند وجود ایراد و مشکل در شمع خودرو باشد . اگر شمع خودرو دچار ایراد و نقصی باشد سبب احتراق ناقص در خودرو شده و همین عامل بر روی عملکرد سنسور اکسیژن تاثیر می گذارد.

وارد شدن ضربه به سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن ، قطعه ای حساس و شکننده بوده که در صورت وارد شدن ضربه به آن دچار خرابی می شود . این مورد در تصادف های سنگین دیده می شود.

علائم خرابی سنسور اکسیژن

علائم خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن اثر زیادی روی آلایندگی، مصرف سوخت و شتاب خودرو دارد و زمانی که این قطعه دچار مشکل شود اتومبیل شما بد کار کرده و مصرف سوخت افزایش پیدا می کند.

حالا علائمی که به شما می گوید امکان دارد سنسور اکسیژن خراب شده باشد:

  1.     مصرف سوخت خودرویتان افزایش پیدا می کند
  2.     صبح ها در زمان استارت، ماشینتان به مدت چند ثانیه بد کار می کند
  3.     در حالت دنده معکوس ماشین به اصطلاح ی دونه میگیره و ی دونه ول میکنه

حالا از ۲ را می توانید مطمئن شوید که ایراد از سنسور اکسیژن است یا خیر 

  •        روشن شدن چراغ چک
  •        چک شدن کامپیوتر خودرو توسط دستگاه دیاگ

زمانی که این سنسور خراب می شود هیچ راهی به جز تعویض آن وجود ندارد. و یادتون باشه اگر این قطعه دچار مشکل شود اتومبیلتان دیگر گواهی معاینه فنی را نمی گیرد.

نکاتی برای خرید سنسور اکسیژن 

 مارک سنسور اکسیژن

به دلیل وجود قطعات یدکی تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو ، حتما به برند و مارک قطعه ی مورد نظر خود توجه کنید . بهترین مارک های سنسور اکسیژن مارک های ان تی کا ، بوش و ایساکو می باشد . 

علاوه بر توجه به مارک سنسور اکسیژن ، حتما از فروشگاه معتبر لوازم یدکی خودرو خرید نمایید تا قطعه ی تقلبی را بجای اصل به شما نفروشد.

پخش لوازم یدکی خودرو بهفر یدک در غرب استان تهران اقدام به فروش لوازم یدکی اصل و با کیفیت برای خودرو های پژو 206 و 405 و پارس و سمند و پراید و غیره می نماید.

مقاله پیشنهادی : بهترین مارک سنسور اکسیژن 

ساژم یا زیمنس بودن سنسور اکسیژن 

حتما هنگام خرید به زیمنس یا ساژم بودن سنسور اکسیژنی که روی خودرویتان نصب شده دقت کنید و مشابه همان را تهیه کنید.

برای آنکه آشنایی کمی داشته باشید : برای خودرو های قدیمی باید سنسور اکسیژن نوع ساژم را تهیه کنید و برای خودرو های جدید ( از سال 85 به بعد ) سنسور اکسیژن نوع زیمنس تهیه کنید.

ولی برای خرید سنسور اکسیژن حتما به این نکته دقت کنید .

قیمت سنسور اکسیژن

در هنگام خرید سنسور اکسیژن علاوه بر توجه به قیمت سنسور اکسیژن به کیفیت و اصل بودن آن هم توجه کنید و سعی کنید از فروشگاهی خریداری کنید که هم قطعات اصل و باکیفیت و هم با قیمت مناسب به شما ارائه بدهد. 

برای اطلاع و راهنمایی بیشتر برای خرید قطعات یدکی حتما مقاله " راهنما ی خرید لوازم یدکی خودرو " را بخوانید.


 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات بازدیدکنندگان