خطرات و علائم خرابی پلوس ماشین

خطرات و علائم خرابی پلوس ماشین

خرابی پلوس ماشین و شناخت علائم آن به دلیل اهمیت وظیفه ای که این قطعه در خودرو دارد بسیار ضروری می باشد. از این رو در این مقاله بطور جامع به بررسی پلوس خودرو و وظایفی که این قطعه در خودرو داشته می پردازیم و همچنین بطور کامل علائم و خطرات خرابی پلوس ماشین را برای شما بررسی می کنیم .

آشنایی مختصر با پلوس ماشین

پلوس خودرو که به انگلیسی به آن drive shaft نیز می گویند یکی از مهم ترین قطعات مکانیکی خودرو بوده که با انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ های ماشین سبب حرکت خودرو می شود.

بنابراین بدیهی است که در صورت خرابی پلوس ماشین ، حرکت خودرو با مشکل مواجه شود.

پلوس میله ای بوده که بین دیفرانسیل و چرخ های ماشین قرار گرفته و در خودرو های قدیمی وظیفه ی خود ( انتقال نیرو ) را توسط بلبرینگ و تعداد زیادی ساچمه انجام می داد اما این کار در خودرو های جدید به وسیله ی سه شاخه صورت می گیرد.

همچنین پلوس ماشین از اجزای زیر تشکیل شده است :

اجزای پلوس ماشین

سرپلوس

مشعلی پلوس

سه شاخه پلوس

گردگیر پلوس

میل پلوس

خار نگه دارنده

 

علت خرابی پلوس ماشین چیست ؟

قبل از بررسی نشانه های خرابی پلوس ماشین می خواهیم بررسی کنیم که چه عوامل و دلایلی سبب خرابی پولوس شده تا با دانستن این موارد و رعایت کردنشان مانع از خرابی پلوس اتومبیلتان شوید:

تعویض دنده اشتباه - از دلایل خرابی پلوس ماشین

اول از همه نحوه ی رانندگی و تعویض دنده ها بصورت نادرست و غیراصولی سبب خرابی پلوس می شود. در واقع در مسیر های مختلف با دنده های مختلف باید حرکت کرد که اگر بلد نباشید پلوس خودرویتان آسیب می بیند.

نحوه بستن سرپلوس

تعویض سرپلوس اتومبیلتان را به دست یک مکانیک کار ماهر بسپارید. چرا که محکم بستن و یا شل بستن پیچ های سرپلوس سبب خرابی پلوس می گردد.

پاره شدن گردگیر پلوس

پارگی گردگیر پلوس سبب وارد شدن گرد و غبار به محفظه ی پلوس و آسیب به آن می شود بنابراین هر چند وقت یکبار گردگیر پلوس اتومبیلتان را چک کنید و در صورت پارگی آن را تعویض کنید.

گردگیر پلوس قیمت بالایی نداشته و با تعویض به موقع آن می توانید از هزینه های بعدی جلوگیری کنید.

عادات نادرست و غلط در رانندگی - از دلایل خرابی پلوس ماشین

شیوه ی رانندگی تان تاثیر مستقیمی بر سلامت و طول عمر قطعات خودرویتان می گذارد یکی از این عادات غلط کشیدن ترمز دستی خودرو به شیوه ی غلط بوده که سبب خرابی پلوس ماشینتان می گردد.

همچنین ترمز های پی در پی و رها کردن یکباره کلاچ هم می تواند سبب خراب شدن پلوس خودرویتان گردد.

پس در هنگام رانندگی حتما این موارد را رعایت کرده و انجام حرکت نمایشی و take off هم بپرهیزید.

علائم و نشانه های خرابی پلوس ماشین

لرزش ماشین در هنگام رانندگی - از نشانه های خرابی پلوس ماشین

اگر هنگام رانندگی بخصوص در سرعت های بالا ، احساس می کنید که خودرویتان می لرزد و این لرزش ها غیر معمول می باشد امکان اینکه پلوس خودرویتان خراب شده باشد وجود دارد.

مخصوصا اگر این اتفاق را بعد از برخورد اتومبیلتان با یک چاله ، جدول و یا هر شی دیگری مشاهده کردید ، احتمالا محور خودرو دچار آسیب شده و باعث ایجاد لرزش در خودرویتان در هنگام رانندگی می گردد.

البته دلایل زیادی هستند که سبب لرزش اتومبیلتان می شوند. پس اگر احساس کردید که خودرویتان می لرزد و کنترل آن سخت شده است حتما در اولین فرصت به یک تعمیرکار خودرو جهت بررسی مشکل ماشینتان مراجعه کنید.

روغنی شدن قسمت داخلی چرخ های خودرو

دومین نشانه ی خرابی پلوس ماشین که از علائم و نشانه های ظاهری بوده ، روغنی شدن قسمت داخلی و یا لبه ی لاستیک های اتومبیلتان می باشد.

مشاهده ی این مورد نشان دهنده ی نشتی روغن از روکش پلاستیکی پلوس می باشد که می تواند به مرور زمان موجب مشکلاتی برای پلوس گردد.

پس هر چند وقت یکبار لاستیک های ماشینتان را چک کنید و در صورت مشاهده ی روغن روی لاستیک ها اقدام به تعویض روکش پلاستیکی پلوس نمایید.

برای اطلاع از قیمت پلوس پراید کلیک کنید.

شنیدن صدا در زمان تعویض دنده

یکی از صداهایی که باید نسبت به آن حساس باشید ، شنیدن صدای تق تق بخصوص در زمان تعویض دنده می باشد که می تواند نشانه ی آسیب دیدن مفصل پلوس خودرویتان باشد.

البته صدای تق تق همیشه به معنای خرابی پلوس نبوده و باید بررسی گردد.

شنیدن صدای کلیک مانند در هنگام دور زدن - از نشانه های خرابی پلوس ماشین

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کرده ایم ، پلوس خودرو وظیفه ی انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ های خودرو را برعهده داشته که سبب حرکت خودروی شما می شود.

حالا علاوه بر این یکی دیگر از وظایف پلوس ، اجازه دادن به چرخ ها جهت دور زدن و چرخیدن است.

اگر شما هنگام دور زدن به هر جهتی صدای کلیک بلندی بشنوید احتمالا روکش پلاستیکی پلوس آسیب دیده و باید حتما به یک تعمیرکار جهت بررسی بیشتر مراجعه کنید.

حرکت نکردن خودرو

آخرین علامت و نشانه ی خرابی پلوس ماشین ، حرکت نکردن خودرو می باشد.

اگر هنگام استارت زدن اتومبیلتان هیچ مشکلی وجود نداشته باشد و خودرویتان وارد دنده شد و صدای موتور کاملا عادی باشد و هیچ چراغ هشداری روی صفحه کیلومتر روشن نشده باشد ولی با تمام این ها اتومبیلتان حرکت نکند احتمالا مفصل پلوس دچار آسیب و شکستگی شده است.

در واقع اگر با فشار پدال گاز تنها دور موتور زیاد شود و اتومبیل حرکت نکند ، احتمالا پلوس آسیب دیده و باید بررسی گردد.

نکته : اکثر اوقات و در هنگام پیش اومدن این شرایط ( بالا رفتن دور موتور و عدم حرکت خودرو ) بیشتر رانندگان فکر می کنند که مشکل از دیسک و صفحه اتومبیلشان است در حالی که در صورت آسیب دیدن دیسک و صفحه دور موتور بالا می رود و ماشین حرکت می کند اما سرعت ماشین با دور موتور یکی نیست .

 

خطرات رانندگی با پلوس خراب

اولین خطر جدی که پلوس خراب شده برای اتومبیلتان به بار می آورد ، شکسته و خرد شدن محفظه ساچمه ها و قفل شدن چرخ ها می باشد و از دیگر پیامد های آن می توان به قفل شدن فرمان اشاره کرد.

دومین خطر پلوس آسیب دیده ، که سبب خرابی گیربکس و قطعاتی که با گیربکس در ارتباط هستند می شود.

سومین خطر جدی که در صورت آسیب به محور خودرو احتمال دارد پیش بیاید این است که هنگام رانندگی ، کنترل خودرو سخت شده و سبب بروز حوادث ناگواری گردد.

بنابراین به هیچ عنوان با پلوس آسیب دیده رانندگی نکنید و با مشاهده علائم گفته شده حتما در اولین فرصت نسبت به تعمیر و تعویض آن اقدام نمایید.

نتیجه گیری کلی

در صورت آسیب دیدن هر قطعه ی یدکی در خودرویتان ، علائم و نشانه هایی پدیدار می گردد که شما با داشتن اطلاعات می توانید تشخیص که کدام قسمت از اتومبیلتان خراب شده است.

به همین دلیل در مقاله ی نشانه های خرابی پلوس ماشین تمامی علائم و نشانه های خرابی پلوس ماشین و خطراتی که خرابی این قطعه برای خودرو و سرنشینان آن بوجود می آورد را برای شما بررسی کردیم.

اما بهتر است با مشاهده ی هر یک از علائم بالا ، برای بررسی بیشتر و تشخیص دقیق و درست به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.

در چند سال اخیر تعداد مارک های متفرقه و لوازم یدکی تقلبی با قیمت ارزان در بازار لوازم یدکی خودرو زیاد شده و به دلیل اهمیت این قطعه در خودرو حتما از برند و فروشگاه های معتبر خرید کنید.

بنابراین اگر قصد خرید پلوس برای اتومبیلتان را دارید می توانید پلوس مارک APCO را از فروشگاه بهفریدک ( بزرگترین مرکز پخش لوازم یدکی خودرو در غرب تهران ) اینترنتی و یا حضوری خریداری نمایید.

 

 

 

نظرات بازدیدکنندگان