خطرات و علائم خرابی پلوس ماشین
خرابی پلوس خودرو یکی از مشکلات فنی است که میتواند تأثیرات جدی بر عملکرد خودرو داشته باشد. پلوس به عنوان یکی از اجزای مهم سیستم تعلیق و انتقال قدرت خودرو، نقش حیاتی در انتقال نیرو از موتور به چرخها ایفا میکند. خرابی این قطعه میتواند به مشکلاتی مانند کاهش قدرت کشش، ارتعاشات غیرعادی و حتی از دست رفتن کنترل خودرو منجر شود. بنابراین، شناخت علائم خرابی پلوس و انجام اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامت این قطعه اهمیت بسیاری دارد.
علائم خرابی پلوس خودرو میتواند به شکلهای مختلفی بروز کند. از جمله نشانههای معمول میتوان به صدای تق تق یا کلیک کلیک در هنگام چرخش خودرو، لرزش و ارتعاشات غیرعادی در فرمان، و نشتی روغن از ناحیه پلوس اشاره کرد. این علائم معمولاً نشاندهنده آسیبهای مکانیکی یا فرسایش در قطعات داخلی پلوس هستند که در صورت نادیده گرفتن، میتوانند به مشکلات جدیتری منجر شوند. لذا، توجه به این نشانهها و اقدام به موقع برای تعمیر و نگهداری پلوس میتواند از بروز مشکلات بزرگتر جلوگیری کند.
برای پیشگیری از خرابی پلوس خودرو ، نکات و راهکارهایی وجود دارد که میتواند به افزایش عمر مفید این قطعه کمک کند که در ادامه این مقاله قصد داریم تا بیشتر با علائم خرابی پلوس آشنا شده و همچنین راهکارهای مهم پیشگیری از علائم خرابی این قطعه را بشناسیم .
پلوس خودرو چیست و اجزای آن کدام است ؟
پلوس خودرو یکی از اجزای حیاتی سیستم انتقال قدرت است که نقش مهمی در انتقال نیروی تولید شده توسط موتور به چرخها دارد. این قطعه به خودرو امکان حرکت و کنترل بهینه در هنگام رانندگی را میدهد. پلوس معمولاً در خودروهای جلو محرک و چهار چرخ محرک استفاده میشود.
اجزای اصلی پلوس خودرو عبارتند از :
- سرپلوس : سرپلوس در دو سر شفت پلوس قرار دارد و از یک طرف با سه شاخهای که با گیربکس درگیر است، ارتباط دارد و از طرف دیگر پلوس را به چرخها متصل میکند. این قطعه مسئولیت آخرین مرحله انتقال نیرو به چرخها را بر عهده دارد. سرپلوس در واقع قسمت متحرک انتهایی پلوس و محل اتصال آن به چرخها است و برای انتقال چرخش پیچشی پلوس استفاده میشود.
- مشعلی پلوس : مشعلی پلوس قطعهای است که سه شاخه داخلی پلوس در آن قرار گرفته و آن را به دیفرانسیل و گیربکس وصل میکند. سه شاخه درون جعبه دنده قرار دارد و نقش مهمی در انتقال نیرو از گیربکس به پلوس ایفا میکند.
- گردگیر پلوس : قطعهای لاستیکی و مخروطی شکل است که وظیفه جلوگیری از ورود گرد و خاک به سرپلوس را دارد. پلوس در موقعیتی قرار دارد که همواره در معرض گرد و غبار است و این آلودگیها میتوانند عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهند. گردگیر باید به طور مرتب بررسی شود تا از خراب شدن سرپلوس جلوگیری کند. این قطعه معمولاً روی بخشهایی که نیاز به گریسکاری دارند، مانند سرپلوس، سه شاخه و مشعلی قرار میگیرد.
- سه شاخه : سه شاخ پلوس درون سرپلوس قرار دارد و با چرخها و مشعلی در ارتباط است. وظیفه سه شاخه تکمیل حرکت طولی پلوس و تأمین حرکت چرخشی سرپلوس میباشد. در صورت خرابی این قطعه، خودرو در هنگام حرکت دچار لرزش میشود. سه شاخه با تأمین حرکت طولی پلوس به خودرو امکان عبور راحت از ناهمواریها را میدهد.
- میل پلوس : قطعهای است که در دو طرف پلوس قرار دارد و به آن انعطاف میبخشد. این قطعه که به نام شافت نیز شناخته میشود، به دلیل تحمل فشار زیاد، از جنس آلیاژهای محکم و ضخیم ساخته میشود. سرپلوس، سه شاخه و گردگیر به طور مشابه در دو طرف پلوس قرار میگیرند و مشعلی نیز در محل اتصال پلوس به گیربکس و دیفرانسیل قرار میگیرد. اتصال پلوس به دیفرانسیل معمولاً توسط یک هزار خار دندهای صورت میگیرد..
- لاستیک محافظ : لاستیکهای چکمهمانند یا بوتها مفاصل پلوس را پوشش میدهند و از ورود آلودگی و ذرات خارجی به داخل پلوس جلوگیری میکنند. این لاستیکها همچنین به حفظ روانکاری مفاصل کمک میکنند.
علائم و نشانه های خرابی پلوس ماشین
لرزش ماشین در هنگام رانندگی - از نشانه های خرابی پلوس ماشین
اگر هنگام رانندگی بخصوص در سرعت های بالا ، احساس می کنید که خودرویتان می لرزد و این لرزش ها غیر معمول می باشد امکان اینکه پلوس خودرویتان خراب شده باشد وجود دارد.
مخصوصا اگر این اتفاق را بعد از برخورد اتومبیلتان با یک چاله ، جدول و یا هر شی دیگری مشاهده کردید ، احتمالا محور خودرو دچار آسیب شده و باعث ایجاد لرزش در خودرویتان در هنگام رانندگی می گردد.
البته دلایل زیادی هستند که سبب لرزش اتومبیلتان می شوند. پس اگر احساس کردید که خودرویتان می لرزد و کنترل آن سخت شده است حتما در اولین فرصت به یک تعمیرکار خودرو جهت بررسی مشکل ماشینتان مراجعه کنید.
روغنی شدن قسمت داخلی چرخ های خودرو
دومین نشانه ی خرابی پلوس ماشین که از علائم و نشانه های ظاهری بوده ، روغنی شدن قسمت داخلی و یا لبه ی لاستیک های اتومبیلتان می باشد.
مشاهده ی این مورد نشان دهنده ی نشتی روغن از روکش پلاستیکی پلوس می باشد که می تواند به مرور زمان موجب مشکلاتی برای پلوس گردد.
پس هر چند وقت یکبار لاستیک های ماشینتان را چک کنید و در صورت مشاهده ی روغن روی لاستیک ها اقدام به تعویض روکش پلاستیکی پلوس نمایید.
برای اطلاع از قیمت پلوس پراید کلیک کنید.
شنیدن صدا در زمان تعویض دنده
یکی از صداهایی که باید نسبت به آن حساس باشید ، شنیدن صدای تق تق بخصوص در زمان تعویض دنده می باشد که می تواند نشانه ی آسیب دیدن مفصل پلوس خودرویتان باشد.
البته صدای تق تق همیشه به معنای خرابی پلوس نبوده و باید بررسی گردد.
شنیدن صدای کلیک مانند در هنگام دور زدن - از نشانه های خرابی پلوس ماشین
همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کرده ایم ، پلوس خودرو وظیفه ی انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ های خودرو را برعهده داشته که سبب حرکت خودروی شما می شود.
حالا علاوه بر این یکی دیگر از وظایف پلوس ، اجازه دادن به چرخ ها جهت دور زدن و چرخیدن است.
اگر شما هنگام دور زدن به هر جهتی صدای کلیک بلندی بشنوید احتمالا روکش پلاستیکی پلوس آسیب دیده و باید حتما به یک تعمیرکار جهت بررسی بیشتر مراجعه کنید.
حرکت نکردن خودرو
آخرین علامت و نشانه ی خرابی پلوس ماشین ، حرکت نکردن خودرو می باشد.
اگر هنگام استارت زدن اتومبیلتان هیچ مشکلی وجود نداشته باشد و خودرویتان وارد دنده شد و صدای موتور کاملا عادی باشد و هیچ چراغ هشداری روی صفحه کیلومتر روشن نشده باشد ولی با تمام این ها اتومبیلتان حرکت نکند احتمالا مفصل پلوس دچار آسیب و شکستگی شده است.
در واقع اگر با فشار پدال گاز تنها دور موتور زیاد شود و اتومبیل حرکت نکند ، احتمالا پلوس آسیب دیده و باید بررسی گردد.
نکته : اکثر اوقات و در هنگام پیش اومدن این شرایط ( بالا رفتن دور موتور و عدم حرکت خودرو ) بیشتر رانندگان فکر می کنند که مشکل از دیسک و صفحه اتومبیلشان است در حالی که در صورت آسیب دیدن دیسک و صفحه دور موتور بالا می رود و ماشین حرکت می کند اما سرعت ماشین با دور موتور یکی نیست .
دلایل خرابی پلوس ماشین
1. روانسازی ضعیف پلوس - اولین دلیل خرابی پلوس
یکی از اصلیترین دلایل خرابی پلوس، روانسازی ضعیف و نامناسب آن است. پلوسها نیاز به روغنکاری منظم دارند تا بتوانند به درستی عمل کنند. استفاده از روغنهای نامناسب یا عدم تعویض به موقع روغن میتواند منجر به کاهش کارایی و افزایش سایش در قطعات داخلی پلوس شود. همچنین، نشت روغن از پلوس نیز میتواند باعث کاهش روانکاری و در نتیجه، فرسایش سریعتر قطعات شود. برای جلوگیری از این مشکل، باید به تعویض منظم روغن و استفاده از روغنهای با کیفیت و مناسب برای نوع خودرو توجه کرد.
2. تعویض دنده نادرست
تعویض دنده اشتباه میتواند یکی از دلایل اصلی خرابی پلوس خودرو باشد. زمانی که راننده به طور نادرست دندهها را تعویض میکند، فشار و تنشهای زیادی به سیستم انتقال قدرت و در نتیجه به پلوس وارد میشود.
به عنوان مثال، تعویض دنده در سرعتهای بالا یا پایینتر از حد استاندارد، یا تغییر دنده به صورت ناگهانی و بدون تطابق سرعت موتور و چرخها، میتواند باعث ایجاد شوکهای مکانیکی شدید در پلوس شود. این شوکها میتوانند به فرسایش و شکست قطعات داخلی پلوس منجر شوند، به ویژه در مواقعی که این فرآیند به صورت مکرر تکرار میشود.
علاوه بر این، تعویض دنده اشتباه میتواند باعث افزایش حرارت در سیستم انتقال قدرت و پلوس شود. افزایش حرارت میتواند به خرابی روغن پلوس و کاهش کارایی آن منجر شود، که این خود میتواند باعث افزایش سایش و فرسایش قطعات داخلی پلوس شود.
همچنین، تنشهای مکرر ناشی از تعویض دنده نادرست میتواند به ترکها و شکستهای مکانیکی در پلوس و سایر اجزای سیستم انتقال قدرت منجر شود. در نتیجه، رعایت صحیح و دقت در تعویض دندهها، به ویژه در شرایط مختلف رانندگی، میتواند به حفظ سلامت و طول عمر پلوس خودرو کمک کند و از بروز خرابیهای پرهزینه جلوگیری کند.
3. بار زیاد و فشار بیش از حد
حمل بارهای سنگین و فشار بیش از حد به خودرو نیز میتواند به خرابی پلوس منجر شود. زمانی که خودرو بار زیادی حمل میکند، فشار زیادی به سیستم تعلیق و انتقال قدرت وارد میشود. این فشار میتواند باعث افزایش سایش و فرسایش در قطعات پلوس شود و در نهایت به خرابی آن منجر شود. اجتناب از بارگذاری بیش از حد و رعایت ظرفیت مجاز بار برای خودرو، از جمله اقداماتی است که میتواند به حفظ سلامت پلوس کمک کند.
4. لاستیکهای فرسوده - آخرین دلیل خرابی پلوس خودرو
مفصل پلوس با یک لاستیک محافظ شبیه به چکمه پوشیده شده است که وظیفه اصلی آن محافظت از مفصل پلوس و حفظ روانکاری آن است. این لاستیک از ورود آلودگی و ذرات به داخل پلوس جلوگیری میکند. عمر این لاستیکها محدود است و در صورت قرار گرفتن در معرض فشار و اصطکاک زیاد، سریعتر فرسوده میشوند. بنابراین، بررسی و تعویض منظم این لاستیکها برای جلوگیری از خرابی پلوس ضروری است.
خطرات خرابی پلوس خودرو و رانندگی با پلوس خراب
1. از دست دادن کنترل خودرو
یکی از خطرناکترین عواقب خرابی پلوس، از دست دادن کنترل خودرو است. وقتی پلوس آسیب میبیند یا میشکند، انتقال نیرو به چرخها به درستی انجام نمیشود، که این میتواند باعث کاهش کنترل و مانورپذیری خودرو شود. این وضعیت به ویژه در شرایط رانندگی با سرعت بالا یا در پیچهای تند بسیار خطرناک است و میتواند منجر به تصادفات جدی شود.
2. لرزش و ارتعاش غیرعادی
خرابی پلوس معمولاً با لرزش و ارتعاش غیرعادی در خودرو همراه است. این لرزشها در فرمان و بدنه خودرو احساس میشوند و میتوانند رانندگی را دشوار و ناخوشایند کنند. ارتعاشات مداوم نه تنها به اجزای دیگر خودرو آسیب میزند، بلکه میتواند تمرکز راننده را نیز مختل کند و احتمال وقوع حوادث را افزایش دهد.
3. آسیب به سیستم تعلیق و چرخها
خرابی پلوس میتواند به سایر اجزای سیستم تعلیق و چرخها آسیب بزند. وقتی پلوس به درستی کار نمیکند، فشار اضافی به بلبرینگها، چرخها و سایر اجزای سیستم تعلیق وارد میشود. این وضعیت میتواند به خرابی زودرس این قطعات و افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری منجر شود.
4. صداهای غیرعادی و مزاحم
یکی از علائم رایج خرابی پلوس، شنیدن صداهای غیرعادی مانند تق تق یا کلیک کلیک هنگام چرخش و تغییر جهت خودرو است. این صداها نه تنها مزاحم و ناخوشایند هستند، بلکه نشانهای از آسیب جدی در پلوس میباشند که باید به سرعت مورد بررسی و تعمیر قرار گیرد.
نتیجهگیری
خرابی پلوس خودرو میتواند خطرات جدی و متعددی به دنبال داشته باشد که بر عملکرد و ایمنی خودرو تأثیر منفی میگذارد. از دست دادن کنترل خودرو، لرزش و ارتعاش غیرعادی، آسیب به سیستم تعلیق و چرخها، صداهای غیرعادی و کاهش عمر مفید خودرو از جمله این خطرات هستند.
بنابراین، تشخیص به موقع و تعمیر خرابی پلوس بسیار اهمیت دارد و میتواند از بروز مشکلات جدی و حوادث ناگوار جلوگیری کند.
نگهداری منظم و توجه به علائم هشداردهنده میتواند به حفظ سلامت پلوس و افزایش ایمنی رانندگی کمک کند.
بنابراین اگر قصد خرید پلوس برای اتومبیلتان را دارید می توانید پلوس مارک APCO را از فروشگاه بهفریدک ( بزرگترین مرکز پخش لوازم یدکی خودرو در غرب تهران ) اینترنتی و یا حضوری خریداری نمایید.
نظرات بازدیدکنندگان