مقایسه ی بین کمک فنر روغنی و گازی ( کدام بهتر است ؟ )

مقایسه ی بین کمک فنر روغنی و گازی ( کدام بهتر است ؟ )

کمک فنر روغنی و گازی دو نوع از کمک فنر بوده که در صورت خرابی کمک فنر شما می توانید برای خودرویتان تهیه کنید. اما کدام نوع کمک فنر مناسب ماشینتان است ؟ کمک فنر روغنی یا گازی

کمک فنر یکی از قطعات مهم سیستم انتقال قدرت خودرو بوده که وظیفه ی مهار ضربه های وارده به خودرو را برعهده دارد تا شما هنگامی که شما سوار بر ماشین و در حال عبور از دست اندازها و چاله ها هستید ، احساس ناراحتی نکنید. اما اینکه کدام نوع کمک فنر مناسب خودروی شما می باشد بستگی به وزن خودرو و اینکه خودرو در چه محیطی مورد استفاده قرار می گیرد دارد.

اگر به دنبال خرید کمک فنر برای ماشین پراید ، پژو 206 ، پژو 405 ، ال 90 ، تیبا و غیره هستید و نمی دانید کدام نوع کمک فنر را باید برای خودرویتان تهیه کنید حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کمک فنر روغنی

کمک فنر روغنی یا هیدرولیکی ، که کمک فنر مورد استفاده در اکثر خودروهای ایرانی می باشد از یک سیلندر پر از روغن به همراه یک پیستون متحرک درون آن تشکیل شده است.

نحوه ی ضربه گیری در کمک فنر های روغنی به این صورت بوده که با وارد شدن ضربه ، روغن درون سیلندر از سوراخ های محدود روی پیستون عبور کرده و در نتیجه سبب می شود که هنگام حرکت پیستون مقاومت زیادی ایجاد شود. بنابراین پیستون به آرامی حرکت کرده و نوسانات را از بین می برد.

هر چقدر تعداد سوراخ های روی پیستون کوچکتر و کمتر باشد ، میزان ضربه گیری کمک فنر ها بیشتر است.

معایب و مزایای کمک فنر روغنی

مزایای کمک فنر روغنی 

  • قیمت نسبتا پایین
  • تعمیر و نگهداری آسان
  • عمر طولانی 
  • عملکرد نرم و راحت
  • قابلیت تنظیم

معایب کمک فنر روغنی

  • در سرعت های بالا ممکن است عملکرد مناسبی نداشته باشد
  • در صورت وارد شدن ضربه شدید، ممکن است آسیب ببیند
  • در صورت ایجاد حباب هوا در روغن ، ممکن است عملکرد نامناسبی داشته باشد

کمک فنر گازی

کمک فنر گازی یا هیدرواستاتیکی ، در واقع همان کمک فنر روغنی بوده فقط با این تفاوت که در محفظه ی روغن ، گاز نیتروژن و یا گاز دیگری درون یک کیسه ی لاستیکی قرار دارد.

دلیل استفاده از گاز در کمک فنر ، برای جلوگیری از هوا گرفتن روغن و کف کردن آن هنگام ورود به محفظه پایینی سیلندر روغن می باشد.

همچنین خوب است بدانید که کمک فنر های هیدرواستاتیکی ، انتقال حرارت سریعتری نسبت به کمک فنر های هیدرولیکی دارند.

معایب و مزایای کمک فنر گازی 

مزایای کمک فنر گازی

  • عملکرد بهتر در سرعت های بالا
  • مقاومت بیشتر در برابر ضربات شدید
  • عدم ایجاد حباب هوا در روغن
  • عمر طولانی تر

معایب کمک فنر گازی

  • قیمت نسبتا بالاتر
  • تعمیر و نگهداری دشوارتر
  • عملکرد خشک و سفت تر

 

مقایسه ی کمک فنر روغنی و گازی ( کدام بهتر است ؟ )

حالا با توجه به توضیحات کوتاهی که در بالا درباره ی کمک فنر روغنی و گازی داده شد ، بنظر شما بین " کمک فنر گازی یا روغنی " کدام را باید برای اتومبلیتان انتخاب و خریداری کنید؟

اگر با توجه به تعاریف گفته شده در بالا باز هم نمی دانید که کدام نوع کمک فنر را تهیه کنید حتما به  نکات زیر توجه فرمایید :

نکته 1 : تفاوت بین کمک فنر روغنی و گازی از لحاظ شکل ظاهری

از لحاظ شکل ظاهری ، کمک فنر های گازی توسط تسمه یا میله مهار شده اند. چرا که فشار گاز باعث باز شدن کمک می شود.

نکته 2 : مقایسه ی بین کمک فنر گازی و روغنی از لحاظ نرمی

از نظر نرمی دو تا کمک فنر تفاوت خاصی ندارند فقط بهتر است که بدانید در کمک فنر های روغنی بعد از مدتی که از شروع حرکت می گذرد ، حبابهای ریز در روغن بوجود می آید که در آهنگ عبور روغن از سوپاپ تاثیر داشته و کارایی کمک فنر در مهار ضربه پایین می آید.

در حالی که در کمک فنر های گازی ، به دلیل وجود گاز و روغن با فشار بالا مانع از تشکیل حبابهای ریز شده و میزان کارایی کمک فنر در طول مدت زمان مورد استفاده ثابت می ماند.

نکته 3 : بررسی مزیت برتر کمک فنر گازی نسبت به کمک فنر روغنی

از لحاظ مکانیسم ، دو تا کمک فنر عملکردی شبیه به هم داشته و همانطور که در توضیحات هر کدام اشاره کردیم ، تغییرات دما تاثیری روی کمک فنر گازی ندارد در حالی که تاثیر تغییر دما روی کمک فنر روغنی به وضوح قابل مشاهده است.

نکته 4 : بین کمک فنر روغنی و گازی ، کدام مناسب خودرو های ایرانی می باشد

و به عنوان نکته آخر بدانید که برای خودرو های زیر 1200 کیلو از کمک فنر روغنی و برای خودرو های بالای 1200 کیلو از کمک فنر گازی استفاده می شود.

کمک فنر گازی ضربات شدید و ناگهانی چاله ها را بهتر دفع می کند اما اگر برای خودرو های سبک ایرانی استفاده شود کمی خشکی دارند.

 

حالا با توجه به موارد گفته شده انتخاب شما کدام است ؟ کمک فنر روغنی یا گازی 

تفاوت کمک فنر معمولی با cng

اگر قصد خرید اینترنتی کمک فنر خودرو را داشته باشید با یک جستجوی ساده متوجه وجود دو نوع کمک فنر معمولی و cng در بازار می گردید . اما فرق بین کمک فنر معمولی و cng چیست ؟ 

تفاوت اصلی بین کمک فنر معمولی و کمک فنر سی ان جی در نوع گاز استفاده شده در آنها می باشد . کمک فنر معمولی از روغن به عنوان سیال انتقالی استفاده می کند در حالی که کمک فنر cng از گاز نیتروژن استفاده می کند. البته این دو کمک فنر تفاوت های دیگری نیز دارند که در جدول زیر می توانید مشاهده کنید :

ویژگیکمک فنر معمولیکمک فنر cng
نوع سیال انتقالیروغنگاز نیتروژن
عملکردنرم و راحتخشک و سفت
قیمتکمتربیشتر
تعمیر و نگهداریآساندشوارتر
عمر مفیدکمتربیشتر
مقاومت در برابر ضربهکمتربیشتر
عملکرد در سرعت های بالاکمتربیشتر

تشخیص کمک فنر گازی از روغنی

گاهی اوقات می خواهید همان کمک فنری که قبلا روی خودرویتان نصب بوده است را تهیه کنید اما از کجا می توان تشخیص داد که این کمک فنر روغنی است یا گازی ؟

برای تشخیص کمک فنر گازی از روغنی می توان از روش های زیر استفاده کرد :

  • ظاهر کمک فنر : کمک فنر گازی معمولا دارای یک برآمدگی کوچک در بالای آن است که محفظه ی گاز نیتروژن را در خود جای داده است. کمک فنر روغنی معمولا فاقد این برآمدگی است.
  • وزن کمک فنر : کمک فنر گازی معمولا سنگین تر از کمک فنر روغنی است . این تفاوت وزن به دلیل وجود محفظه گاز نیتروژن در کمک فنر گازی است.
  • صدای کمک فنر : کمک فنر گازی هتگام عبور از دست اندازها ، صدای خشک تری نسبت به کمک فنر روغنی ایجاد می کند. این تفاوت صدا به دلیل وجود گاز نیتروژن در کمک فنر گازی است.

در صورتی که هنوز مطمئن نیستید که کمک فنر خودروی شما گازی است یا روغنی می توانید از یک متخصص کمک بگیرید.

جمع بندی

تا به اینجا در این مقاله ی" مقایسه ی بین کمک فنر روغنی و گازی " ، سعی کردیم تمام نکاتی که در هنگام خرید به کار شما می آید را بررسی کنیم تا بتوانید بهترین کمک فنر را برای ماشینتان خریداری کنید.

یکی از فاکتور های مهم و مورد توجه مشتریان در هنگام خرید ، قیمت کمک فنر می باشد . بطور کلی قیمت کمک فنر های گازی کمی بیشتر از کمک فنر های روغنی است.

به دلیل اهمیت این قطعه در خودرو و وجود قطعات یدکی بی کیفیت ، در هنگام خرید علاوه بر قیمت کمک فنر به مارک و اصالت کالا توجه کرده و از فروشگاه های معتبر اقدام به خرید نمایید.

مرکز پخش لوازم یدکی خودرو بهفر یدک در غرب استان تهران ( شهر قدس ) ، از فروشگاه های معتبر فروش و پخش قطعات یدکی خودرو بوده که شما می توانید کمک فنر های مارک آپکو مناسب خودرویتان را به صورت حضوری و اینترنتی از این مرکز خریداری نمایید.

همچنین کمک فنر های آپکو دارای گارانتی و ضمانت یک ساله می باشد که شما می توانید با خیال راحت برای خودرویتان تهیه نمایید.

شماره تماس بهفر یدک

 

نظرات بازدیدکنندگان