دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو

دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو

بالا رفتن مصرف سوخت خودرو یکی از معضلات رانندگان بوده که دلایل بسیاری مثل : کم باد بودن تایر ها ، خرابی سنسور اکسیژن ، خرابی کوئل ، سبک رانندگی و غیره سبب بالا رفتن مصرف بنزین  شده که بعضی از این موارد به راحتی و با صرف هزینه ی کم قابل برطرف شدن است.

بالا رفتن مصرف سوخت خودرو ، یعنی اتومبیل شما بیش از حالت معمول سوخت مصرف می کند. که با توجه به قیمت بالای سوخت این مورد اهمیت بسیاری پیدا می کند.

اگر مصرف سوخت اتومبیل شما افزایش پیدا کرده و دلیل آن را نمی دانید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

 

دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو

 کم باد بودن تایر ها

کم باد بودن تایر - از دلایل بالا رفتن مصرف سوخت

یکی از مواردی که در صورت بالا بودن مصرف سوخت باید چک شود ، باد لاستیک ها می باشد.

رانندگی با لاستیک های کم باد ، سبب صرف انرژی بیشتر از موتور شده و در نتیجه مصرف سوخت خودرو افزایش می یابد.

به توصیه ی کارشناسان " حتما ماهی یک بار باد تایرهای خودرو را چک و تنظیم کنید و مطمئن شوید که هر چهار چرخ آن تنظیم است. "

 

کثیفی و گرفتگی فیلتر هوا

فیلتر هوا از قطعات مصرفی و مهمی در خودرو بوده که از ورود گرد و غبار و ذرات شن مانند به داخل خودرو جلوگیری می کند .

در صورت کثیفی و یا گرفتگی فیلتر هوا ، هوای کمتری وارد محفظه ی احتراق داخلی شده و همین مورد در راندمان موتور و مصرف سوخت خودرو تاثیرگذار است.

فیلتر هوا را باید بین 7 تا 10 هزار کیلومتر تعویض کرد. اما اگر در مناطق پر گرد و غبار زندگی می کنید ، فیلتر هوا را هر 5 هزار کیلومتر تعویض کنید.

خرابی شمع خودرو

خرابی شمع خودرو در برخی موارد سبب افزایش مصرف سوخت خودرو شده که دلیل آن عدم احتراق سوخت به درستی در سیلندرها می باشد.

همچنین کثیفی این قطعه سبب می شود تا مصرف سوخت به طور ناگهانی بالا رود که میتوانید آن را تمیز یا تعویض کنید تا مشکل برطرف شود.

خرابی کوئل خودرو

کوئل خودرو با تبدیل ولتاژ 12 ولت باتری به چیزی در حدود 12 هزار ولت ، جریان مورد نیاز برای جرقه زنی شمع خودرو را فراهم می کند.

حالا اگر کوئل خودرو خراب شود ، ولتاژ مورد نیاز شمع تامین نشده و شمع خودرو این انرژی را از سوخت خودرو گرفته و در نتیجه ی آن مصرف سوخت خودرو بالا می رود.

 

خرید کوئل خودرو از بهفر یدک

 

شیوه رانندگی

رانندگی با دورموتور بالا ، شتاب گرفتن هنگام رانندگی و ترمز های ناگهانی از مواردی بوده که در مصرف سوخت تاثیر مستقیم داشته و باعث افزایش مصرف سوخت می شود.

در خودرو های دنده ای هر در هر بازه ای از سرعت باید از دنده مناسب اون بازه استفاده کرد اگر سرعت زیاد باشد و از دنده کمتر استفاده کرد به موتور فشار بیش از حد می آید و و اگر در سرعت پایین از دنده بالا تر استفاده شود به اصطلاح دنده مرده شده است و فقط سوخت هدر رفته است .

 

خرابی سنسور مپ

سنسور مپ از قطعات مهم خودروهای انژکتوری بوده که بر روی منیفولد هوای ورودی نصب شده می شود که وظیفه ی آن اندازه گیری فشار هوای ورودی به موتور و ارسال اطلاعات به ایسیو خودرو ، جهت تنظیم میزان پاشش سوخت در انژکتور می باشد.

با فشار دادن و یا رها کردن پدال گاز ، فشار هوا تغییر می کند و سنسور مپ با توجه به فشار وارده بر روی پدال گاز و تغییرات ناشی از آن بهترین شرایط کار را برای موتور فراهم می کند.

با خرابی و ایجاد اشکال در سنسور مپ ، میزان پاشش سوخت به درون سیلندر ها بسیار زیاد شده و باعث افزایش مصرف سوخت در خودرو می گردد.

خارج شدن دود سیاه از اگزوز و کاهش شتاب خودرو از موارد دیگری بوده که در صورت خرابی سنسور مپ مشاهده می شود .

 

خرابی سنسور مت

در بعضی از خودروها علاوه بر سنسور مپ ، قطعه ای دیگری بنام سنسور دمای هوا یا سنسور مت وجود دارد که وظیفه ی آن سنجش دمای هوای ورودی موتور و ارسال اطلاعات به کامپیوتر خودرو می باشد .

در صورت خرابی این قطعه و ارسال اطلاعات اشتباه به ایسیو خودرو ، تنظیم میزان پاشش سوخت درون سیلندرها با مشکل مواجه شده و در نتیجه می تواند در افزایش مصرف سوخت تاثیر بگذارد.

مثلا فرض کنید موتور گرم شده ولی سنسور مت دستور سردی موتور را به ایسیو ارسال می کند در نتیجه همین عامل سبب می شود  که ایسیو در تنظیم میزان پاشش سوخت دچار مشکل شود.

 

خرابی سنسور اکسیژن

یکی دیگر از سنسور های مهم خودرو که در صورت خرابی باعث بالا رفتن مصرف سوخت خودرو می شود ، سنسور اکسیژن است.

سنسور اکسیژن در خودروهای انژکتوری بر روی خروجی دود نصب شده و برای کنترل آلایندگی و مصرف سوخت بکار می رود.

خرابی سنسور اکسیژن هم مانند دو سنسور گفته شده ی دیگر سبب ارسال اطلاعات اشتباه به ایسیو خودرو شده و در نتیجه در میزان پاشش سوخت و مصرف سوخت تاثیر گذار است.

در صورتی که مشکل بالا بودن مصرف سوخت خودرویتان از خرابی سنسور اکسیژن باشد ، می توانید از فروشگاه بهفر یدک این قطعه را با ضمانت و گارانتی یکساله تهیه کنید.

خرید سنسور اکسیژن از بهفر یدک

 

گرفتگی مبدل کاتالیزور

یکی دیگر از مواردی که سبب بالا رفتن مصرف سوخت خودرو می شود ، گرفتگی مبدل کاتالیزور است .  دقت داشته باشید که خرابی کاتالیزور تاثیری در مصرف سوخت نداشته و فقط گرفتگی این قطعه است که سبب افزایش مصرف سوخت می گردد.

چرا که این قطعه در مسیر اگزوز خودرو نصب شده  و وظیفه ی آن کاهش گازهای سمی تولید شده موتور در هنگام خروج از منیفولد دود و اگزوز می باشد.

در صورت گرفتگی کاتالیزور ، گازهای سمی حاصل از احتراق موتور خارج نشده و سبب افزایش دود در موتور شده و در اینصورت موتور برای کاهش فشار ناشی از برگشت دود نیروی بیشتری تولید می کند و مصرف سوخت نیز بالا می رود .

 

استفاده از روغن موتور نامرغوب و بی کیفیت

کیفیت روغن موتور - دلایل بالا بودن بنزین خودرو

استفاده از روغن موتور نامرغوب و بی کیفیت ، طبق آزمایشاتی که توسط کارشناسان انجام شده تاثیر زیادی در مصرف سوخت داشته و مصرف سوخت را تا 12 درصد افزایش می دهد.

پس حتما برای خودرویتان از روغن موتور باکیفیت و مرغوب استفاده نمایید.

 

استفاده از سوخت و بنزین بی کیفیت

کیفیت سوخت مصرفی می تواند بر میزان مصرف بنزین تاثیر بگذارد. عدد اکتان معیاری برای نشان دهنده ی کیفیت سوخت در مقابل گرما و فشار است .

طبق بررسی های صورت گرفته 92 عدد اکتان استاندارد سوخت می باشد . و استفاده از سوخت با عدد اکتان پایین تر سبب افزایش مصرف سوخت شده  و بر عملکرد موتور نیز تاثیر گذار است .

حالا بنظر شما عدد اکتان سوخت مصرفی در کشور ما چقدر است ؟

 

گرفتگی انژکتور ها

همانطور که در مورد قبلی گفتیم ، استفاده از سوخت بی کیفیت باعث افزایش مصرف سوخت در خودرو می شود. در واقع استفاده از بنزین بی کیفیت به مرور زمان باعث گرفتگی انژکتور ها می شود.

انژکتور ها با دستور از ای سی یو ، وظیفه ی پاشش سوخت به درون سیلندرها را برعهده دارند. یکی از معمول ترین  ایراداتی که برای انژکتور ها پیش می اید شره کردن بنزین به پشت سوپاپ هاست که با باز شدن سوپاپ هوا بنزین جمع شده پشت سوپاپ وارد سیلندر می شود و نسبت بنزین و هوا را بهم میزند و در نتیجه نسبت بنزین به هوا بیشتر می شود و مصرف سوخت بالا می رود و همچنین خودرو نیز دچار خام سوزی می شود .

 

جمع بندی ( دلایل بالا بودن مصرف بنزین )

چرا مصرف بنزین خودرویم بالا است

بالا رفتن یکدفعه ای مصرف سوخت و بنزین در خودرو نشان دهنده ی وجود یک مشکل در خودرو می باشد که یا می تواند از نحوه و سبک رانندگی و عادت های رایج و اشتباه در رانندگی باشد و یا می تواند نشان دهنده ی خرابی و یا اشکال در عملکرد یکی از قطعات خودرو باشد.

اگر دلیل بالا بودن مصرف سوخت خودرویتان از نحوه ی رانندگیتان باشد که به راحتی می توانید مشکل را حل کنید اما اگر دلیل آن خرابی یکی از قطعات در خودرو باشد شما نیاز دارید که قطعه مورد نظر را خریداری و آن قطعه را تعویض کنید.

شما می توانید به راحتی قطعه ی مورد نیازتان را از سایت فروشگاه بهفر یدک ، بزرگترین مرکز پخش لوازم یدکی خودرو در غرب استان تهران تهیه فرمایید.

 

 

 

 

 

نظرات بازدیدکنندگان