راهنمای خرید کوئل خودرو

راهنمای خرید کوئل خودرو

کوئل یکی از مهم ترین قطعات سیستم برقی خودرو بوده که در صورت خرابی ، احتمالا خودرو شما دیگر روشن نشود. اما به نظر شما بهترین مارک کوئل موجود در بازار کدام است ؟ و یا با توجه به انواع کوئل کدام کوئل مناسب خودرویتان است ؟ ( وایر دار یا بدون وایر ) و یا فرق بین کوئل زیمنس و ساژم چیست؟

پاسخ به سوال های بالا کمی دشوار است اما اگر قصد خرید کوئل برای خودرویتان را دارید ، و با توجه به انواع مدل کوئل ها و تنوع برند ها در بازار قطعات یدکی نمی دانید چه نوع کوئلی را باید برای خودرویتان تهیه کنید حتما تا انتهای مقاله " راهنمای جامع خرید کوئل خودرو " همراه ما باشید .

خرید کوئل تمامی خودرو ها از بهفر یدک : کوئل

تعریف مختصری از کوئل

قبل از پرداختن به راهنمای خرید کوئل می خواهیم تعریف مختصری از این قطعه ی مهم در خودرو داشته باشیم تا شما با وظیفه ی کوئل در خودرو آشنا شوید .

کویل از قطعات بسیار مهمی بوده که با تبدیل ولتاژ 12 ولت باطری به چیزی در حدود 12 هزار ولت ، ولتاژ مورد نیاز برای جرقه زدن شمع خودرو را تامین کرده و نقش اساسی در روشن شدن خودرو دارد.

بنابراین با توجه به تعریف گفته شده اگر کوئل خودرویتان به درستی کار نکند و نتواند ولتاژ مورد نیاز برای جرقه زنی شمع ها را فراهم کند ، احتمالا اتومبیلتان روشن نمی شود.

معرفی انواع کوئل

انواع کوئل

بنظر شما کدام یک از کوئل های عکس فوق برای خودروی شما مناسب است؟

 در صورتی می توانید به سوال فوق پاسخ درستی بدهید که انواع کوئل را بشناسید .

بطور کلی کوئل ها به دو دسته وایر دار ( کوئل هایی که برای اتصال به شمع نیاز به وایر دارند ) و بدون وایر ( کوئل هایی که مستقیم بر روی شمع خودرو متصل می شوند ) تقسیم می شوند .

از طرفی کوئل وایردار که نوع قدیمی تر کوئل ها هستند خود شامل دو نوع کوئل معمولی و دوبل و کوئل بدون وایر هم شامل دو نوع کتابی و قلمی می شوند.

  • کوئل وایردار :

کوئل معمولی : کوئل مورد استفاده در خودرو های کاربراتوری و نیمه انژکتوری مثل پیکان و نیسان باری که دارای دلکو ( توزیع کننده برق بین سیلندر ها ) هستند ، از این نوع می باشد.

کوئل دوبل : کوئل مورد استفاده در خودرو های انژکتوری مثل پراید و پژو از این نوع می باشد . در کوئل دوبل جرقه زنی بصورت دو به دو بین سیلندر ها انجام می شود.

  • کوئل بدون وایر :

کوئل کتابی : این نوع کوئل شبیه کوئل های دوبل بوده اما وایر در آن حذف شده و مستقیما به شمع خودرو وصل می شود تا هدر رفت انرژی کمتر باشد.

کوئل قلمی : کویل های قلمی که برای خودرو های ساندرو و ال 90 مورد استفاده قرار می گیرد ارتباط مستقیمی با شمع خودرو داشته و بصورت جداگانه روی هر شمع در قسمت فوقانی سرسیلندر بسته می شوند.

هنگام خرید کوئل به چه مواردی توجه کنیم؟

نکات خرید کوئل

زیمنس و یا ساژم بودن کوئل

با مشاهده لیست کوئل های موجود برای خودرویتان ، قطعا یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که کدام کوئل را بخرم ؟ کوئل زیمنس یا ساژم

برای انتخاب نوع کوئل زیمنس یا ساژم باید بدانید سیستم خودرویتان چه نوعی است.

برای خودرو های گروه سایپا :

اگر خودرویتان پراید مدل 83 تا 87 باشد ، سیستم ماشین ساژم بوده و باید کوئل ساژم را خریداری کنید.

و اگر خودرویتان پراید ، تیبا یا ساینا مدل بالای 87 باشد ، سیستم ماشین زیمنس بوده و باید کوئل زیمنس را خریداری کنید.

برای خودرو های گروه ایرانخودرو :

در خودرو های پژو مدل بین 81 تا 93 ، سیستم ماشین از نوع ساژم می باشد و باید کوئل ساژم را برای این دسته از خودروها تهیه کنید.

در خودرو های سمند ، پژو 405 و پژو پارس مدل 90 به بالا ، سیستم ماشین از نوع زیمنس می باشد و باید کوئل زیمنس را برای این دسته از خودرو ها خریداری کنید.

و برای خودرو های 206 ، ال 90 و رانا باید کوئل بوت دار خریداری شود.

قیمت کوئل

قیمت کوئل خودرو که یکی از فاکتور های مهم برای مشتریان محسوب می گردد به موارد زیادی مثل : نوع کوئل ، برند و مارک کوئل ، مدل ماشین و مواردی از این دست بستگی دارد.

توصیه ی ما به شما این است که هیچ وقت برای خودرویتان به دنبال قطعات یدکی ارزان نباشید و برای خرید در کنار قیمت به کیفیت قطعه هم توجه کنید.

خرید از فروشگاه قطعات یدکی معتبر

برای خرید کوئل به صورت اینترنتی ، حتما از سایت های معتبر خرید کنید. برای آشنایی بیشتر می توانید می توانید مقاله ی " خرید اینترنتی لوازم یدکی خودرو " را بخوانید.

برای خرید حضوری هم حتما از فروشگاه های معتبری خرید کنید که قطعات یدکی دارای ضمانت بوده و در صورت خرابی امکان مرجوع کردن آن قطعه وجود داشته باشد.

بهفر یدک ، بزرگترین مرکز پخش و فروش لوازم یدکی خودرو با نمایندگی رسمی چندین برند معتبر قطعات یدکی در غرب استان تهران ( شهر قدس ) ، اقدام به فروش تکی و عمده کوئل های برند بی ای جی می نماید.

مارک و برند کوئل

والئو ، زیمنس ، کروز ، مگنت مارلی ، عظام ، فراتک ، بلوو و بوجیکرد از جمله برند های موجود در بازار قطعات یدکی می باشد که می توانید برای خودرویتان تهیه کنید.

یکی از برند های خوب کوئل برای خودرو های گروه سایپا و ایرانخودرو ، برند بتاسرآمد بوده که با نام بی ای جی ( B.I.G ) شناخته می شود. کوئل های این برند علاوه برقیمت مناسب از کیفیت خوبی هم برخوردار می باشند.

 

جمع بندی

با توجه به شرایط موجود در بازار لوازم یدکی خودرو و وجود برند های گوناگون داخلی و خارجی ، خرید کوئل و یا هر قطعه ی دیگر برای خریداران کمی سخت خواهد بود.

از طرفی به دلیل تنوع کوئل ها ، مشتریان برای خرید کوئل دچار سردرگمی می شوند. بنابراین ما در مقاله ی راهنمای جامع خرید کوئل سعی کردیم تا تمامی مواردی که شما برای خرید کوئل به آن نیاز دارید را شرح دهیم.

خوشحال میشیم سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 

 

نظرات بازدیدکنندگان