دلایل کاهش شتاب خودرو

دلایل کاهش شتاب خودرو

کم شدن شتاب خودرو ، یعنی وقتی شما پدال گاز خودرویتان را فشار می دهید دیگر خودرویتان شتاب و سرعت همیشگی را نداشته و افزایش سرعت به کندی رخ می دهد که به اصطلاح می گویند که خودرو تنبل شده است.

دلایل متعددی سبب بروز کاهش شتاب در خودرو می شوند. که فروشگاه پخش قطعات یدکی خودرو بهفر یدک در این مقاله دلایل کاهش شتاب خودرو مثل خرابی شمع ، سنسور اکسیژن و غیره را بررسی کرده و همچنین راه های افزایش شتاب خودرو را با شما در میان می گذارد.

در نهایت یک سوال و مشکل همیشگی رانندگان " علت کاهش شتاب خودرو در سربالایی " در این مقاله جامع بررسی می گردد.

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

منظور از شتاب خودرو چیست ؟

برعکس تصور خیلی از افراد که رسیدن به نهایت سرعت و هیجان را شتاب خودرو می دانند و هر چه خودرو سرعت بیشتری داشته باشد، شتاب هم بیشتر است.

باید بگوییم که تعریف بالا ، تعریف سرعت بوده و شتاب به مدت زمان تغییر سرعت می گویند . که هر چقدر این زمان کمتر باشد ، شتاب خودرو بیشتر است.

درواقع در دنیای خودرو واحد اندازه گیری شتاب ، مدت زمانی است که خودرو به سرعت صد کیلومتر در ساعت می رسد .

حالا که با تعریف شتاب خودرو آشنا شدید می خواهیم دلایل کاهش شتاب خودرو را برای شما بررسی کنیم:

دلایل کاهش شتاب خودرو

خرابی یا مسدود شدن فیلتر هوای خودرو از دلایل کاهش شتاب خودرو

فیلتر هوا یکی از قطعات مهم در بخش سوخت رسانی در خودرو بوده که به دلیل خاصیت جذب ، مانع ورود گرد و غبار و آلودگی به موتور خودرو می گردد.

طبیعی است که فیلتر هوا با جذب گرد و غبار و آلودگی بعد از مدتی استفاده دچار انسداد می شود.

درصورت خرابی و مسدود شدن فیلتر هوا عملکرد موتور دچار مشکل می شود که این مورد ، یکی از عوامل کاهش شتاب در خودرو می تواند باشد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل حتما فیلتر هوای خودرویتان را به موقع تعویض کنید . چرا که فیلتر هوا قطعه ای ارزان بوده که با تعویض بموقع ، خودرویتان عملکرد خوبی خواهد داشت.

مسدود شدن و یا خرابی کاتالیست خودرو از دلایل کاهش شتاب خودرو

برای عملکرد بهتر موتور خودرو ، دود های حاصل از سوختن بنزین باید از موتور خودرو خارج شوند. از طرفی این دود ها دارای گاز های سمی بوده که آسیب جدی به محیط زیست وارد می کند.

بنابراین در سر راه خروج دود حاصل از سوختن بنزین ، قطعه ای بنام مبدل کاتالیست قرار داشته که این دود را تا حدی تصفیه کرده و مانع خروج گاز های سمی می شود.

خرابی و یا گرفتگی کاتالیست خودرو سبب اختلال در عملکرد آن شده و باعث می شود تا این قطعه نتواند مانع از خروج تمام گازهای سمی تولیدی شود و این عامل می تواند یکی از دلایل کاهش شتاب خودرو باشد.

خرابی سنسور اکسیژن خودرو از دلایل کاهش شتاب خودرو

یکی از دلایل کاهش شتاب خودرو می تواند خرابی سنسور اکسیژن باشد.

سنسور اکسیژن با سنجش میزان اکسیژن خروجی از دود اگزوز و ارسال اطلاعات به ایسیو و یا همان کامپیوتر خودرو ، نقش مهمی را در خودرو ایفا می کند.

در واقع ایسیو با دریافت اطلاعات  از سنسور اکسیژن ، تنظیمات مربوط به سیستم سوخت رسانی را انجام داده و زمان دقیق پاشش انژکتور را مشخص می کند تا موتور خودرو بهترین بازدهی را داشته باشد.

حالا اگر سنسور اکسیژن خراب باشد اطلاعات درستی به ایسیو نفرستاده و در نتیجه عملکرد موتور خودرو دچار مشکل می شود . بنابراین خرابی سنسور اکسیژن می تواند از دلایل کاهش شتاب خودرو باشد.

خرابی سنسور اکسیژن از دلایل کاهش شتاب خودرو

به دلیل اهمیت قطعه ی سنسور اکسیژن و وجود مارک های متفرقه در بازار لوازم یدکی خودرو ، سعی کنید سنسور اکسیژن را از فروشگاه های معتبر لوازم یدکی خودرو تهیه کنید.

یکی از بهترین مارک های سنسور اکسیژن ، برند ان تی کا بوده که می توانید از سایت بهفر یدک تهیه فرمایید.

مشخصات ، لیست قیمت و خرید سنسور اکسیژن

خرابی یا ضعیف شدن مغزی پمپ بنزین از دلایل کاهش شتاب خودرو

در اکثر خودرو ها در داخل باک بنزین قطعه ی بنام مغزی پمپ بنزین قرار داشته که وظیفه ی رساندن بنزین از باک خودرو به ریل سوخته با فشار مشخصی را بر عهده دارد.

اگر مغزی پمپ بنزین خراب شود احتمالا با مشکلاتی نظیر کاهش شتاب خودرو ، ریپ زدن خودرو در زمان شتاب گیری ، بد روشن شدن خودرو و افت توان مواجه می شوید.

برای طولانی تر شدن عمر این قطعه بهتر است توجه کنید که هیچوقت باک بنزین کاملا خالی نباشد و بهتر است یک چهارم باک بنزین همیشه پر باشد.

خرابی شمع خودرو از دلایل کاهش شتاب خودرو

شمع خودرو وظیفه ی جرقه زنی جهت احتراق درون موتور خودرو را برعهده دارد. این قطعه از قطعات یدکی مصرفی خودرو بوده و باید بعد از مدتی آن را تعویض کنید.

استارت نخوردن و کاهش شتاب خودرو از اولین علائم خرابی شمع ها بوده که در صورت مشاهده ی این علائم باید نسبت به تعویض این قطعه اقدام شود.

خرابی یا وجود ایراد در کامپیوتر خودرو از دلایل کاهش شتاب خودرو

ایسیو یا همان کامپیوتر خودرو که به عنوان مغز متفکر خودرو عمل می کند با استفاده از حسگر های بسیاری ، اطلاعات را از بخش های مختلف اتومبیل دریافت کرده و متناسب این اطلاعات دستور لازم را به آن بخش برای عملکرد بهتر اتومبیل می دهد.

خرابی ایسیو خودرو می تواند سبب مشکلات فراوانی برای خودرو شود که از جمله ی آن می توانیم به گاز نخوردن و کاهش شتاب ماشین اشاره نماییم .

خرابی انژکتور خودرو از دلایل کاهش شتاب خودرو

یکی از اجزای سیتم سوخت رسانی خودرو که نقش مهمی در عملکرد و شتاب خودرو دارد ، انژکتور می باشد.

انژکتور که  در ورودی سیلندر خودرو قرار می گیرد ، وظیفه ی پاشش سوخت درون سیلندر خودرو را برعهده داشته که در صورت خرابی و نقص عملکرد ، خودرو دچار مشکلاتی از قبیل ریپ زدن می شود.

البته بهتر است بدانید که انژکتور وظیفه ی کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان خودرو را در کنار پاشش سوخت برعهده دارد .

پاره شدن سیم گاز خودرو از دلایل کاهش شتاب خودرو

یکی از دلایلی که می تواند باعث کاهش شتاب خودرو شود، خرابی یا شل شدن سیم گاز خودرو می باشد. که البته این قطعه در خودروهای نسل قدیم وجود دارد و در خودرو های نسل جدید قطعه ای بنام پتانسیومتر بر روی پدال گاز قرار دارد.

سیم گاز یا همان کابل گاز خودرو که از یک سمت به پدال گاز و از سمت دیگر به دریچه گاز موتور خودرو متصل است باید بتواند فشار پدال گاز را به موتور خودرو انتقال دهد.

پاره شدن سیم گاز خودرو سبب کاهش سرعت خودرو و در نهایت توقف کامل خودرو می گردد.

استفاده از روغن موتور بی کیفیت از دلایل کاهش شتاب خودرو

یکی از دلایل کاهش شتاب خودرو استفاده از روغن موتور غیراستاندارد بوده که سبب فرسودگی موتور خودرو می گردد.

روغن موتور وظیفه ی روان کاری و خنک کنندگی قطعات داخلی موتور را برعهده دارد . اگر روغن موتور کیفیت مناسبی نداشته باشد ، حرارت قطعات داخلی موتور بالا باقی می ماند و در نتیجه مخلوط سوخت و هوا پیش از جرقه زدن شمع ها مشتعل شده و این اتفاق منجر به کاهش راندمان و شتاب ماشین خواهد شد.

خرابی یا مسدود شدن فیلتر روغن خودرو از دلایل کاهش شتاب خودرو

فیلتر روغن خودرو که وظیفه دارد تا جلوی ورود آلودگی ها را به موتور خودرو بگیرد ، از قطعات مصرفی خودرو بوده که باید بصورت دوره ای تعویض گردد.

در صورت بموقع تعویض نکردن آن ، فیلتر روغن دچار گرفتگی شده و روی عملکرد روغن موتور تاثیر می گذارد.

اغلب رانندگان به هنگام تعویض روغن ، فیلتر آن را هم تعویض می نماید. اما پیشنهاد ما به شما این است که بهترین زمان تعویض فیلتر روغن با فاصله ی کمی طولانی تر از تعویض روغن می باشد.

خرابی استپر موتور خودرو از دلایل کاهش شتاب خودرو

خرابی ستپر موتور خودرو از دلایل کاهش شتاب خودرو

وظیفه ی استپر موتور در خودرو ، تنظیم دور آرام موتور می باشد. استپر موتور که بر روی دریچه منیفولد گاز قرار می گیرد توسط ایسیو یا همان کامپیوتر خودرو کنترل شده و میزان هوای ورودی به درون موتور را کنترل می کند.

در صورت خرابی استپر موتور ، میزان هوای ورودی به درون موتور کنترل نشده و همین مساله بر روی شتاب خودرویتان می تواند تاثیر بگذارد.

برای دریافت لیست قیمت استپر موتور روی لینک کلیک کنید .

تنظیم نبودن تسمه تایم از دلایل کاهش شتاب خودرو

تسمه تایم قطعه ای پلاستیکی بوده که میل لنگ خودرو را به میل سوپاپ متصل می کند و با تنظیم و قرارگیری داخل پیشرانه خودرو ، با پرخش میل لنگ میل سوپاپ را هم به حرکت در می آورد.

در صورتی که تسمه تایم تنظیم نباشد و یا از جای خود خارج شده باشد حرکت میل سوپاپ دچار مشکل شده و احتراق در سیلندر به درستی صورت نمی گیرد در نتیجه شتاب خودرو کاهش می یابد.

دلایل کاهش شتاب خودرو در سربالایی

دلایل کاهش شتاب خودرو در سربالایی

یکی از مشکلاتی که برخی رانندگان با آن مواجه می شوند این است که چرا ماشینم در سربالایی کم می آورد و شتاب ندارد.

دلایل گفته شده در بالا و همچنین چند مورد دیگر می تواند سبب کاهش شتاب خودرو در سربالایی شوند که عبارتند از :

  • خرابی و یا ضعیف بودن پمپ بنزین و یا صافی بنزین
  • خرابی فیلتر هوای خودرو
  • کثیفی انژکتور ها
  • استفاده از روغن موتور غیر استاندارد و یا تعویض بموقع روغن موتور
  • خرابی سنسور گاز
  • خرابی و یا تمام شدن دیسک و صفحه
  • کم شدن قدرت سیلندر در کمپرس کردن مخلوط سوخت و هوا
  • خرابی استپر موتور ، شمع ، وایر شمع و یا کوئل
  • وجود ایراد و خطا در ایسیو
  • استفاده از سوخت بی کیفیت ( بنزین با اکتان نامناسب )

چگونه شتاب خودرو را افزایش دهیم ؟

ریمپ ایسیو

تنظیمات ایسیو در خودروی صفر کیلومتر توسط کارخانه سازنده بصورتی بوده که خودرو کمترین میزان آلایندگی را در کنار مصرف سوخت پایین داشته باشد.

اگر شما خودرویتان را به تازگی خریداری کرده اید و جز آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید خودرویتان شتاب بیشتری داشته باشد می توانید به مراکز معتبر جهت ریمپ ایسیو مراجعه کنید.

با ریمپ ایسیو ، تنظیمات ایسیو به نحوی تغییر می کند که شما می توانید بیشترین عملکرد و شتاب را از موتور اتومبیلتان دریافت کنید.

تعویض چرخ دنده های خودرو

امروزه خودروها از دو نوع چرخ دنده کوتاه و یا بلند استفاده می‌کنند. تفاوت این چرخ دنده ها در مقدار سرعت، شتاب و مصرف سوخت ماشین می‌باشد. خودروهای دارای چرخ دنده بزرگ از سرعت بیشتر و شتاب و مصرف سوخت کمتری برخوردارند. اما در خودروهایی با چرخ دنده کوچک‌تر سرعت کم بوده و شتاب و مصرف سوخت بیشتر است.

بر این اساس می‌توانید برای افزایش شتاب گیری ماشین، چرخ دنده‌های بزرگ آن را با چرخ دنده های کوچک تعویض نمایید.

تعویض لاستیک های فرسوده

هر چقدر میزان اصطکاک لاستیک با آسفالت بیشتر باشد ، شتاب خودرو نیز بیشتر است.

از طرفی هر چقدر لاستیک اتومبیل آج عمیق تری داشته باشد ، میزان اصطکاکش با آسفالت بیشتر است .

از این رو می توان نتیجه گرفت که تعویض لاستیک های فرسوده و انداختن لاستیک نو میتواند بر شتاب خودرو تاثیرگذار باشد و سبب افزایش شتاب خودرو شود .

کاهش وزن خودرو

طبیعی است که با کاهش وزن خودرو می توان شتاب بیشتری از خودرو گرفت . اما چگونه وزن خودرو را کاهش دهیم ؟

یک راهکار این است که از ترمز های روتور دوتایی بجای ترمز فابریک ماشین استفاده کنید ، در اینصورت علاوه بر عملکرد بهتر ترمز وزن خودروی خود را کاهش دهید.

البته برای کم کردن وزن خودروی خود حتما از یک متخصص مشورت بگیرید تا براساس مدل خودرویتان بهترین راهکار را به شما ارائه دهد.

سخن پایانی

بیشترین دلایل کاهش شتاب خودرو مربوط به سیستم سوخت رسانی آن می باشد.

ما در این مقاله سعی کرده ایم تمامی نکات مربوط به کاهش شتاب خودرو را بررسی کنیم . اگر شما تجربه ای در این زمینه دارید حتما در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات بازدیدکنندگان