چرا بخاری ماشین گرما نمیده ! [ بررسی دلایل + ارائه راهکار ]

چرا بخاری ماشین گرما نمیده ! [ بررسی دلایل + ارائه راهکار ]

باد سرد بخاری خودرو یکی از مشکلاتی بوده که در فصل سرما احتمال دارد برای رانندگان رخ دهد.  اگر در فصل سرما بخاری خودرویتان را روشن کردید و دیدید که بخاری باد گرم نمی دهد حتما این مقاله را بخوانید.

بهفر یدک ،" بزرگترین مرکز پخش لوازم یدکی خودرو در تهران " در این مقاله به بررسی نحوه ی عملکرد بخاری خودرو و بررسی دلایلی مثل خرابی ترموستات ، خرابی واتر پمپ و گرفتگی رادیاتور خودرو که سبب گرمای کم بخاری ماشین می شود پرداخته است.

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید :)

بخاری خودرو چگونه کار می کند ؟

تا حالا شده به این فکر کنید که چرا در خودرو های قدیمی با وجود نبود کولر ولی همچنان بخاری وجود داشت ؟ خب این مساله به دلیل متفاوت بودن نحوه ی عملکرد کولر و بخاری در خودرو ها می باشد.

بخاری خودرو برای گرم کردن کابین ماشین از گرمای آب موتور استفاده می کند بدون آنکه انرژی مضاعفی برای گرم کردن موتور صرف شود.

آب موتور با جذب گرمای موتور باعث داغ شدن دیواره های رادیاتور که در مسیر گردش آب موتور قرار داشته ، می شود. حالا این گرما توسط دمنده ای وارد کابین خودرو می شود.

چقدر زمان نیاز است تا بخاری داخل ماشین را گرم کند ؟

از زمانی که بخاری خودرو را روشن می کنیم مدت زمانی که نیاز است تا داخل خودرو گرم شود به عوامل مختلفی مثل میزان گرم بودن آب موتور ، جنس رادیاتور و غیره بستگی دارد.

مهم ترین عامل ، میزان گرم بودن آب موتور بوده که به میزان گرم بودن موتور بستگی دارد. بنابراین بهتر است وقتی خودرو را روشن می کنید ، ابتدا مسافتی را طی کرده تا موتور گرم شود سپس بخاری خودرو را روشن کنید.

اما بطور کلی مدت زمان مورد نیاز برای گرم شدن خودرو ، در خودرو های کاربراتوری قدیمی به میزان 15 دقیقه و در خودرو های جدید انژکتوری جدید به میزان 3 دقیقه می باشد.

اجزای بخاری خودرو

سیستم بخاری خودرو از مجموعه ای از قطعات تشکیل شده که هر کدام وظیفه ی خاصی برعهده دارد .

اجزای سیستم بخاری خودرو شامل قطعات لاستیکی ، بست و دیاق و سایر قطعات می باشند.

قطعات لاستیکی

لاستیک پایین رادیاتور

شیلنگ کورکن

شیلنگ کاربراتور

شیلنگ سی ان جی کج

شیلنگ سی ان جی صاف

 

 

قطعات بست و دیاق

دیاق قسمت بالایی رادیاتور فلزی

دیاق قسمت بالایی رادیاتور فلزی

دیاق قسمت بالایی رادیاتور پلاستیکی

بست شیلنگ رادیاتور

 

سایر قطعات سیستم بخاری خودرو

پیچ داشبورد

فولی واتر پمپ

خار کشویی

خار دیاق فن دودور

شیر تخلیه رادیاتور

 

 

علت گرم نکردن و یا کم شدن گرمای بخاری ماشین

خرابی بخاری خودرو

یکی از مشکلاتی که در فصل زمستان پیش می آید باد سرد بخاری است. حالا می خواهیم دلایل باد سرد بخاری را بررسی کنیم .

دلایل سرد بودن باد بخاری خودرو عبارتند از :

خرابی ترموستات

در صورت درست عمل نکردن بخاری خودرو اولین قطعه ای که باید به آن شک کنیم ترموستات خودرو می باشد.

ترموستات وظیفه ی نگه داشتن دمای موتور در حد نرمال را برعهد دارد.  زمانی که آب گرم شد مسیر آب را به سمت رادیاتور باز کند تا آب خنک شود و زمانی که آب رادیاتور سرد است ترموستات باید بسته شود و اجازه ی گردش آب به رادیاتور را ندهد .

حالا زمانی که ترموستات یکسره باز می ماند ، آب در مدار یکسره به گردش در می آید یعنی اینکه از رادیاتور به وسیله ی واتر پمپ وارد موتور شده و بلافاصله به سمت رادیاتور خارج می شود .

زمانی که آب یکسره در گردش باشد با برخورد باد به رادیاتور ، آب بلافاصله سرد می شود و عقربه نشانگر دمای موتور ما همیشه پایین می ماند و بخاری همیشه سرد است.

اولین کاری که در مواقع اضطراری برای رفع این مشکل می توانیم انجام دهیم ، با یکسری صفحات مثل روزنامه و کارتن رادیاتور را بپوشانیم. اما برای حل اساسی این مشکل بهترین کار تعویض ترموستات خودرو می باشد.

عدم گردش صحیح آب در رادیاتور خودرو

عدم گردش صحیح آب در رادیاتور خودرو سبب باد سرد بخاری می شود . اگر به لوله های رادیاتور دست بزنید و یکجا سرد و یکجا بیش از حد داغ باشد نشان دهنده ی گردش بد آب درون رادیاتور است که می تواند به دلیل جرم گرفتگی و رسوب رادیاتور باشد.

این مورد زمانی رخ می دهد که بجای ضد یخ از آب لوله کشی استفاده کنیم.

خرابی واترپمپ

اگر دمای آب و دمای موتور بالا باشد اما بخاری همچنان باد سرد بدهد احتمالا ایراد از واترپمپ خودرو بوده که نمی تواند آب را به گردش دربیاورد.

آب رادیاتور به محض گرم شدن باید وارد رادیاتور شود که ما بتوانیم هوای گرم را از آب گرم دریافت کنیم . حالا زمانی که واترپمپ خودرو ی ما دچار مشکل شود این آب به گردش در نمی آید و با وجود گرم بودن موتور خودرو ، بخاری باد سرد می دهد.

این مشکل در خودرو با تعویض واتر پمپ قابل حل است.

انسداد رادیاتور بخاری

یکی از علت های شایع برای اینکه بخاری باد گرم نمی دهد ، انسداد و گرفتگی رادیاتور بخاری است . که برای رفع گرفتگی رادیاتور بخاری باید آن را شستشو دهید.

چگونه بهترین بازدهی و کارکرد را از بخاری خودرو بگیریم ؟

برای روشن کردن بخاری و تنظیم آن همانطور که در عکس بالا می بینید سه دکمه ی اهرم مانند وجود دارد که می خواهیم هر کدام را بررسی کنیم تا بفهمیم برای استفاده از بخاری خودرو بهترین تنظیمات کدام است و هر کلید را روی چه گزینه ای قرار دهیم.

تنظیمات بخاری خودرو

اول از همه باید بدانید که بخاری ماشین گرمایش را از گرمای موتور می گیرد. پس زمانی که ماشین را روشن کردید ، مسافتی را طی کنید تا آمپر ماشین بالا رود سپس با زدن دکمه ی AC بخاری را روشن کنید.

حالا اهرمی که رنگ قرمز و آبی دارد یعنی همان اهرم شماره 1 را روی آخرین حالت ( سمت راست ترین ) گذاشته و اگر می خواهیم گرمای کمتری داشته باشد اهرم را به سمت وسط نزدیک تر می کنیم.

اهرم شماره 2 برای تنظیم میزان باد می باشد که بهترین حالت روی اولین حالت می باشد . هر چقدر درجه آن را بیشتر کنید ، میزان شدت باد هم بیشتر می شود.س

اهرم سمت چپی یعنی همان اهرم شماره 3 برای تنظیمات دریچه بوده که حالت های مختلف آن را با هم بررسی می کنیم :

حالت شماره 4 : در این حالت گرمای بخاری از دریچه های روبه رو منتقل می شود . از این حالت در رانندگی های طولانی استفاده نکنید.

حالت شماره 5 : در این حالت حرارت هم از روبه رو و هم از سمت پا ها منتقل می شود.

حالت شماره 6 : در این حالت حرارت فقط از سمت پاها منتقل می شود.

حالت شماره 7 : بهترین تنظیمات بخاری برای روز های سرد سال می باشد .

برای اینکه شیشه های ماشین بخار نگیرد و در عین حال ماشین گرم شود ، با تنظیم درجه روی این حالت حرارت به سمت پا و از لنت ها به سمت شیشه منتقل می شود.

حالت شماره 8ُ : این حالت برای زمانی که شیشه ها بخار زیادی گرفته مناسب است که حرارت به زیر شیشه منتقل می شود.

نظرات بازدیدکنندگان