علت سوختن مکرر رله فن چیست ؟ بررسی + ارائه راهکار

علت سوختن مکرر رله فن چیست ؟ بررسی + ارائه راهکار

رله فن قطعه ای الکترونیکی در مدار فن خودرو می باشد که کارکرد آن باعث کاهش دمای موتور می شود. سوختن و خرابی مکرر رله فن که بیشتر در رله فن ال نود دیده می شود از جمله مشکلاتی بوده که بیشتر رانندگان با آن مواجه هستند.

بهفر یدک قصد دارد در این مقاله ی جامع به بررسی دلایل خرابی و سوختن مداوم رله فن پرداخته و در نهایت با ارائه راهکاری به شما کمک کند تا در هزینه های نگهداری اتومبیل خود صرفه جویی کنید.

 

وظیفه ی رله فن در خودرو

وظیفه ی رله فن تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز جهت چرخش فن خودرو می باشد. احتمالا شما درون خودرویتان قطعه پروانه شکلی را دیده اید که بطور مداوم در حال چرخش است . این قطعه که فن نام دارد برای خنکسازی آب در داخل رادیاتور مداوم می چرخد.

و زمانی که دمای موتور خودرو افزایش می یابد رله فن به کمک فن آمده و شروع بکار می کند. و در صورت خرابی آن ، فن خودرو از کار می افتد. حالا در ادامه می خواهیم با علائم و دلایل خرابی این قطعه مهم آشنا شویم.

 

بررسی 4 دلیل که باعث خرابی و سوختن مکرر رله فن می شود :

دلایل سوختن و خرابی رله فن | بهفر یدک

  1.     جنس نامرغوب پایه های رله فن

یکی از دلایل مهم که سبب خرابی و سوختن زود هنگام رله فن می شود، جنس پایه های رله و اصل بودن این قطعه می باشد.

پایه های رله اصل از جنس مس می باشد . با این حال بعضی از تولیدگران پایه های رله را از آهن می زنند که همین سبب سولفاته شدن و عدم عبور جریان از رله می شود. پس حتما هنگام خرید رله خودرو به این نکته توجه نمایید.

البته خوب است که بدانید پخش لوازم یدکی خودرو بهفر یدک در سایت خود اقدام به فروش رله های بی ای جی با کیفیت مرغوب می نماید که پایه های تمامی رله های این برند از جنس مس می باشد.

  1.     خرابی بوبین رله فن

بوبین رله از بخش های مهم تشکیل دهنده آن می باشد که در صورت خرابی باعث از کار افتادن رله یا عملکرد نادرست آن می گردد.

 

  1.     خرابی موتور فن

رله قطعه ای الکترونیکی بوده که تنها از یک سیم پیچ بوبین مغناطیسی و یک پلاتین تشکیل شده است و تا یک حدی می تواند جریان را از خود عبور دهد. در صورت آمدن فشار بیش از حد به رله فن ، سوخته و دیگر کار نمی کند.

حالا در این میان موتور فن رادیاتور ، آمپر نسبتا بالایی داشته و اگر هم کمی فرسوده شده باشد باعث آمدن فشار زیاد به رله فن و سوختن آن می گردد.

پس اگر رله فن خودرو ی شما خیلی سریع می سوزد و مدام در حال تعویض آن هستید اول به سراغ موتور فن خودرو رفته و آن را بررسی کنید.

 

  1.     خرابی ایسیو یا همان کامپیوتر خودرو

خرابی کامپیوتر خودرو یا همان ایسیو ، سوئیچ تنظیم گر دما و یا ماژول کنترل کننده رله که سبب خاموشی و روشنی رله فن می شود.

 

علائم خرابی رله فن خودرو

 تا اینجا با رله فن و مواردی که سبب خرابی و سوختن رله فن ال 90 ، پژو ، پراید و سایر اتومبیل ها می شود آشنا شدیم . حالا می خواهیم با علائمی آشنا شویم که اگر در خودرویمان مشاهده شد احتمالا رله فن خراب بوده و باید پس از خرید رله فن مناسب خودرویتان آن را تعویض نمایید.

نشانه های خرابی رله فن عبارتند از :

 

  • داغ شدن بیش از حد موتور خودرو

عوامل زیادی باعث گرم شدن بیش از حد موتور اتوموبیلتان می شود. پس در هنگامی که احساس کردید موتور خودرویتان بیش از حد معمول داغ می شود باید چند مورد را بررسی کنید که یکی از آن موارد رله فن رادیاتور می باشد.

همانطور که گفتیم رله فن در زمان داغ شدن موتور به کمک فن خودرو می آید و باعث خنک شدن آب داخل رادیاتور می گردد.

ایراد در سیم کشی و خرابی فن خودرو هم از مواردی بوده که سبب داغ شدن موتور خودرو می گردد.

 

  • کار نکردن فن های خنک کننده

رله فن با رساندن برق به فن خودرو باعث چرخش آن و خنک کردن آب درون رادیاتور می گردد.

حالا یکی از مواردی که نشان دهنده ی خرابی رله فن می باشد، کار نکردن فن های خنک کننده است. چرا که رله فن خراب شده و نمی تواند به فن برق برساند و فن هم عملا بدون برق کار نمی کند.

 

  • خاموش نشدن فن خنک کننده در زمانی که موتور کار نمی کند

اگر زمانی که اتومبیل خود را خاموش کرده اید و فن خنک کننده تا چند دقیقه همچنان کار می کند احتمالا مشکل در ، گیر کردن رله بسته باشد.

البته شما باید دقت کنید که آیا اتومبیل شما از ابتدا اینگونه بود یا خیر.

چون بسیاری از خودرو ها به این صورت طراحی می شوند که بعد از خاموش کردن موتور تا چند دقیقه فن خنک کننده کار می کند. اما اگر این مورد را جدیدا در خودرو ی خود مشاهده کرده اید احتمالا ایراد از رله فن می باشد.

 

  • روشن شدن چراغ چک و چراغ دمای موتور

اگر رله فن خراب شود احتمال دارد چراغ چک و چراغ دمای موتور روشن شود.

البته روشن شدن چراغ چک دلایل بسیاری دارد که باید حتما بررسی کنید. برای اطلاع بیشتر می توانید مقاله ی " دلایل روشن شدن چراغ چک " را بخوانید.

 

  • درست کار نکردن تهویه مطبوع خودرو

خرابی یک رله فن خنک کننده می تواند بر عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو اثر بگذارد.

سیستم تهویه مطبوع خودرو برای ایجاد فضایی معتدل درون اتاقک، ابتدا هوای بیرون را گرفته و آن را طی فرآیندی معتدل می کند. سپس با استفاده از فن این هوای معتدل به درون کابین خودرو فرستاده می شود.

 

تعویض رله فن

نحوه تعویض رله فن | بهفر یدک

تعویض رله فن بسیار ساده بوده و خود شما می توانید به راحتی این قطعه را تعویض کنید. فقط کافی است تا رله سوخته را برداشته و بجای رله فن خریداری شده را قرار دهید.

البته اگر مهارت کافی و آشنایی با سیستم خودرو ندارید پیشنهاد ما این است که برای تعویض رله فن ، حتما خودرو ی خود را پیش یک مکانیک با تجربه و ماهر ببرید.

 

نتیجه گیری

رله فن یکی از مهم ترین قطعات در سیستم خنک کننده ی خودرو می باشد. طول عمر مفید رله فن رادیاتور برابر با عمر مفید خودرو بوده و شاید شما تا سال های سال هم نیاز به تعویض این قطعه نداشته باشید. اما ممکن است این قطعه هم با مشاهده علائم گفته شده نیاز به تعویض پیدا کند.

 در نهایت یکی از مشکلاتی که اکثر رانندگان با آن درگیر می شوند ، سوختن مکرر رله فن بخصوص در خودروی ال 90 و پژو پارس است.

اگر با مشاهده ی علائم گفته شده رله فن را تعویض کردید و باز رله می سوزد حتما فن خودرو را چک کنید چون احتمال دارد فن خودرویتان خراب شده باشد.

 

و حتما قطعات یدکی خودرویتان را از فروشگاه های معتبر لوازم یدکی خودرو تهیه کنید.

 

نظرات بازدیدکنندگان