کولر ماشین چگونه کار می کند ؟ | به همراه بررسی باورهای غلط درباره کولر ماشین ❌

کولر ماشین چگونه کار می کند ؟ | به همراه بررسی باورهای غلط درباره کولر ماشین ❌

  • علت باد گرم کولر ماشین چیست ؟
  • اگر هنگام استفاده از کولر خودرو شیشه های ماشینم بالا باشد آیا تاثیری در مصرف سوخت دارد؟
  • آیا استفاده کمتر از کولر باعث می شود که گاز کولر دیرتر تمام شود ؟
  • آیا در حالت توقف می توان از کولر ماشین استفاده کرد ؟
  • دلیل باد گرم کولر ماشین چیست؟
  • و ...

از جمله سوالاتی هستند که با شروع فصل گرما و استفاده از کولر خودرو، ذهن رانندگان را درگیر می کند.

در این مقاله بهفر یدک علاوه بر بررسی عملکرد کولر خودرو، به تمامی سوالات بالا پاسخ داده و در نهایت باید ها نباید ها ی روشن شدن کولر خودرو را بررسی می کند.

مکانیزم سیستم تهویه

مکانیزم سیستم تهویه ماشین

مکانیزم سیستم تهویه براساس گاز مبرد طراحی شده است.

به این صورت که وقتی گاز مبرد تحت فشار قرار گیرد دمای آن بالا می رود. حالا اگر این گاز تحت فشار را سرد کنیم تبدیل به مایع می شود.

درصورتی که به آرامی فشار را از روی این مایع تحت فشار برداریم دوباره تبدیل به گاز شده و خاصیت گرماگیری پیدا می کند.

کولر ماشین چگونه کار می کند ؟

این سیستم را می توان به دو بخش پر فشار و کم فشار تقسیم کرد.

کارکرد کولر خودرو بصورت یک چرخه ای بوده که در چند مرحله انجام می گردد.

مرحله اول : فشرده شدن گاز کولر توسط کمپرسور

وقتی سرنشین، کولر ماشین را روشن می کند کمپرسور کولر که اصلی ترین بخش سیستم سرمایشی خودرو است شروع به فشرده سازی گاز مورد استفاده کولر می نماید.

درواقع کمپرسور که توسط یک تسمه به میل لنگ متصل است شروع به حرکت کرده و توسط پیستون های خودش گاز مبرد را تحت فشار قرار می دهد.

مرحله دوم : تبدیل گاز به مایع در کندانسور

این گاز تحت فشار که دمای آن هم بالا رفته وارد کندانسور شده و سرد می شود. پس از سرد شدن، این گاز تبدیل به مایع شده و در درایر ذخیره می گردد.

مرحله سوم : ذخیره شدن مایع در درایر

درایر علاوه بر ذخیره کردن، رطوبت این گاز تبدیل شده به مایع را هم می گیرد. چرا که اگر رطوبت درون سیستم وجود داشته باشد این رطوبت باعث خرابی و زنگ زدگی قطعات شده و بعضا به کمپرسور هم آسیب می رساند.

مرحله چهارم : تبدیل مایع به گاز

این مایع پس از عبور از درایر به سمت شیر انبساطی حرکت می کند و در این بخش فشار به آرامی از روی این مایع برداشته شده و مایع تبدیل به گاز می شود.

مرحله پنجم : ورود هوای خنک توسط دمنده یا فن به کابین خودرو

حالا این مایع تبدیل شده به گاز وارد اواپراتور ( Evaprator ) می شود. چون فرآیند تبخیر مایع گرماگیر می باشد بنابراین باعث خنک شدن اواپراتور شده و دمنده یا فن هوای خنک شده را به داخل کابین هدایت کرده و این چرخه تکرار می شود.

علت خنک نبودن باد کولر ماشین

علت خنک نبودن باد کولر ماشین

قبل از بررسی ۴ باور غلط درباره کولر خودرو می خواهیم می خواهیم به بررسی دلایل گرم بودن باد کولر ماشین پس از روشن شدن آن بپردازیم.

  •     گاز کولر خودرو :

اولی موردی که در صورت خنک نبودن باد کولر خودرو باید چک شود میزان گاز کولر ماشین است. در واقع احتمال دارد گاز کولر ماشین تخلیه شده باشد.

برای اطمینان از داشتن گاز باید به سراغ لوله آلومینیومی بروید که معمولا دارای یک درپوش پلاستیکی کوچک به رنگ خاکستری می باشد.

درپوش را باز کرده و سوپاپ کوچکی را که مشاهده می کنید برای یک لحظه ی کوتاه فشار دهید.

اگر گاز با فشار خیلی بالا و صدای زیاد خارج نشود باید گفت که گاز کولر ماشین تمام شده است.

  •        سیستم برقی کولر خودرو

اگر گاز کولر خودرو تکمیل باشد  کولر خودرو باد گرم بزند احتمالا مشکل از سیستم برقی کولر خودرو است و باید بررسی شود.

 

بررسی ۴ باور غلط درباره کولر خودرو

1.رانندگی با کولر روشن باعث فشار به موتور ماشین می شود

اولین باور غلطی یا بهتر بگویم ابهامی که درباره استفاده از کولر خودرو جود دارد :

گرفتن کولر برای ماشین به موتور آن فشار می آورد و نباید روشن شود.

بطور کلی در خودرو های پراید، پژو ۴۰۵ ، ال ۹۰ پژو پارس و ۲۰۶ که دارای ۴ سیلندر است روشن کردن کولر تا حدی می تواند باعث فشار به موتور ماشین شود.

 اما با توجه به اینکه گرمای هوا سبب کلافگی رانندگان می شود بهتر است کولر ماشینتان را روشن کنید و برای آن که فشار زیادی به موتور وارد نشود با سرعت کم رانندگی کنید.

2.اگر هنگام روشن بودن کولر شیشه های ماشین پایین باشد مصرف سوخت افزایش می یابد

این باور از آنجایی در ذهن شکل گرفته که با روشن کردن کولر مصرف بنزین افزایش پیدا می کند و بعضا کسانی هستند که فکر می کنند اگر هنگام حرکت با کولر روشن شیشه های ماشین پایین باشد، هوا وارد ماشین شده و اصطکاک ایجاد می کند و ماشین برای مقابله با این نیرو باید توان بیشتری را مصرف کند . در نتیجه مصرف سوخت افزایش می یابد.

خب در پاسخ به این ابهام باید گفت که وقتی کولر ماشین روشن است خودرو در حالت پیک قرار می گیرد و این مساله سبب می شود تا مصرف سوخت خودرو افزایش یابد و ربطی به پایین یا بالا بودن شیشه خودرو ندارد.

3. اگر زیاد از کولر ماشین استفاده شود، گاز درون کولر خودرو زودتر تمام می شود

اگر از افراد متخصص و با تجربه بپرسید اکثرا به شما توصیه می کنند در زمستان گاهی کولر ماشین را روشن کنید تا گاز کولر ته نشین نشود تا مجبور نباشین در فصل گرما دوباره گاز تزریق کنید.

این توصیه به این معناست که هر چقدر بیشتر از گاز کولر استفاده کنید و بیشتر در گردش باشد، گاز سالم تر مانده و طول عمرش بیشتر می شود.

4. روشن بودن کولر سبب بالا رفتن آمپر اب ماشین می شود

با این که استفاده از کولر، باری بر روی موتور تحمیل می کند اما در آن حد نیست که باعث افزایش غیرقابل کنترل دمای موتور و بالا رفتن آمپر آب شود.

اگر به هر دلیلی به چنین مشکلی برخوردید برای رفع آن باید رادیاتور و فن خنک کننده را بررسی نمایید.

باید ها و نباید های استفاده از کولر خودرو :

  •   هیچ وقت استارت اولیه ماشین را با کولر روشن نزنید.

               چون همزمان به اندازه خود استارت برق می کشد و هم اینکه در همان لحظه با موتور درگیر شده و این عامل سبب بالا رفتن استهلاک ماشین می شود.

                  پس همیشه دقت کنید که کلید ac ماشینتان در زمان استارت خاموش باشد.

  •    کولر را در سربالایی ها و یا جاهایی که نیاز به توان بیشتری دارید و لازم است از کل توان موتور استفاده کنید خاموش کنید.
  •     در فصل گرما تا جای ممکن سعی کنید تا خودروی خود را در جای سرپوشیده و سایه پارک کنید تا کابین خودرو بیش از حد گرم نشود.

شارژ گاز کولر ماشین

شارژ گاز کولر ماشین

گاز آر ۱۳۲ ، گاز مورد استفاده در کولر خودرو می باشد که تقریبا هر دو سال یکبار باید شارژ شود.

اگر کولر ماشین بدون گاز و یا کم گاز را روشن کنید،  باعث آسیب به کمپرسور می گردد.

 

نظرات بازدیدکنندگان